خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/06 - 18:47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس:

نهضت سوادآموزی درصد بی‌سوادان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد

**نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: فعالیت‌های سازمان نهضت سوادآموزی در زمینه ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در روستاها و عشایر بسیار ستودنی است؛ اما در حال حاضر این سازمان درصد بی‌سوادان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

"محمدحسن دوگانی آغچغلو" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی را یکی از مهم‌ترین تدابیر امام (ره) عنوان کرد و افزود: این سازمان در اوایل انقلاب و در مناطق محروم و به خصوص روستایی و عشایر که دارای امکانات آموزشی کمتری نیز بودند، بسیار خوب عمل کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس، با تاکید بر اینکه بیشتر جمعیت جوان و بزرگسال کشور ما کم سواد و بی‌سواد بودند، گفت: خوشبختانه با توجه به افزایش دسترسی مردم در پس از انقلاب به امکانات آموزشی و گسترش مدارس در مناطق عشایرنشین و روستایی، تعداد بی‌سوادان کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسل اول انقلاب حداقل دارای دیپلم هستند و در روستاها نیز یک عضو خانواده دارای تحصیلات عالیه است، البته آموزش و پرورش نیز بعد از انقلاب فعالیت خود را گسترش داد.

دوگانی با بیان اینکه در حال حاضر در جهان دارای وضعیت خوبی در میزان باسوادان داریم، افزود: یونسکو بحث گسترش سوادآموزی از سوی نهضت سوادآموزی را خوب توصیف کرده بود و ایران را به عنوان الگوی توسعه سوادآموزی برای دیگر کشورها قرار داده بود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات، تصریح کرد: به دلیل کاهش تعداد بی‌سوادان در بسیاری از استان‌ها نهضت سوادآموزی در حال منحل شدن است و در حال حاضر بر اساس تصویب مجلس، سه هزار و 500 نفر از آموزشیاران نهضت امسال به کار گرفته شده‌اند و سه هزار و 500 نفر دیگر نیز سال آینده باید به کار گرفته شوند.

وی همچنین در خصوص آمار دقیق میزان بی‌سوادی در کشور گفت: بهترین مرجع برای دریافت آمار دقیق مرکز  آمار است و ما هم مبنای تصمیماتمان را بر اساس این آمارها قرار می‌دهیم؛ اما این موضوع ضروری است که باید تجزیه و تحلیل در خصوص اینکه چه میزان از افراد از طریق نهضت باسواد شده‌اند و در حال حاضر چند درصد بی‌سواد داریم، صورت بگیرد.

به گفته دوگانی، کسری بودجه در تمام بخش‌های آموزشی و تحقیقاتی نسبت به دامنه فعالیتشان وجود دارد، نهضت سوادآموزی نیز با توجه به اینکه حقوق آموزشیاران و هزینه‌های جاری و جانبی برای فضاهای آموزشی را باید متحمل شوند، کسری بودجه در این سازمان به وضوح مشاهده می‌شود.  

  • کد خبر : 34481
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار