خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/19 - 07:59
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

نمایندگان سیستان و بلوچستان با مردم ملاقات کردند

**نمایندگان سیستان و بلوچستان طبق روال معمول دو هفته را در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند تا به حوزه‌های انتخابیه‌شان سرکشی کنند و پای درد دل مردم بنشینند. در شهرهای چابهار، ‌سراوان، ‌خاش، ‌زاهدان، ‌زابل، ‌ایرانشهر، ‌زهک، ‌سرباز و.... این روزها نمایندگان در دفتر هایشان نامه‌ها ومراجعین بسیاری دارند که چشم امیدشان را به منتخبین خود دوخته‌اند. مردم آنها را به مجلس فرستاده‌اند تا دغدغه‌هایشان را کم کنند، ‌جاده‌هایشان را بهبود بخشند و سهمیه آب شربشان را بگیرند.

به گزارش نشریه مندیل، نمایندگان برای سهمیه مردمشان در آموزش، ‌بهداشت ‌و.... چانه می‌زنند تا دینشان را ادا کرده باشند و به همت نمایندگان این تلاش همواره ادامه دارد.

محمد قیوم دهقانی، ‌نماینده ایرانشهر، ‌سرباز و دلگان

بالاخره کارخانه بافت بلوچ به کجا رسید، ‌در این سفر هم پیگیری کردید؟

بله. در این سفر هم از کارخانه بافت بلوچ بازدید داشتم، ‌وضعیت کارخانه کمی بهتر شده است

اعتباری که وزیر قول داده بود به کارخانه رسید؟

 نه متأسفانه، ‌مردم و کارگران منتظرند که این اعتبار برسد و کارخانه در شرایط بهتری قرار بگیرد.

سرنوشت کارگران باز خرید شده، ‌به کجا رسید؟

آنها هنوز منتظرند که از بازخرید به بازنشستگی تغییر وضعیت پیدا کنند، ‌خانواده‌هایشان درشرایط بدی قرار دارند، ‌سرگردانند و برای تأمین نیازهای اولیه شان دست به گریبانند. امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم. این کارخانه تنها امید ایجاد اشتغال برای مردم ماست.

چه مسائل دیگری را در حوزه انتخابیه‌تان پیگیری کردید؟

وضعیت رودخانه دامن بود که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است. اکثر مردم در حاشیه رودخانه ساکنند. حاشیه رودخانه باید سامان دهی شود. در فصل هایی که طغیان و سیل دارد بسیار خطرناک است. سال گذشته چندین دانش آموز در این مسیر جان خود را از دست دادند .

پیشنهاد شما چیست؟

باید دیوار حفاظتی در اطراف رودخانه ایجاد شود. اعتبارش هم تأمین شده است ‌اما بسیار کم است.

چه کارهایی انجام شده است؟

با جلساتی که با وزارت نیرو و فرمانداری داشتیم، ‌قرار شد مطالعات کار آغاز شود.

یعقوب جدگال، نماینده مردم چابهار و نیک شهر

مدتی بود که به دنبال مشکلات آب در حوزه انتخابیه‌تان بودید، ‌کاری انجام شده است؟

مشکلات آب در برخی جاها کمتر شده است اما در گلشهد که درجنوب چابهار است هنوز مشکل آب داریم.

مسئله اصلی که در این سفر پیگیری کردید، ‌چه بود؟

من بیشتر با مردم ملاقات داشتم اما در این چند روز اتفاق تلخ و دردناکی افتاد که به دنبال آن بودیم. سقوط یک بچه به یک چاه 25 متری در نیک شهر بود که 10 روز از آن می‌گذر د اما هنوز امکاناتی که بتوانیم جسد او را بیرون بیاوریم، نداریم و هنوز در حال‌پیگیری هستیم.

نیروی امداد و ‌آتشنشانی‌و . . .!

نیرو‌های کمکی از مرکز آمدند و مردم هم در حال کمک هستند.

پیمان فروزش، ‌نماینده مردم زاهدان

در حوزه انتخابیه تان در این چند روز چه برنامه‌هایی داشتید؟

بحث ما در این جا، باز هم اشتغال است، ‌در تلاشیم که کارهایی در جهت ایجاد اشتغال انجام دهیم. پروژه‌هایی هم در دست است که منتظر بهره برداری آنها هستیم مثل پروژه‌های گازرسانی و راه‌آهن.

مشکل آب زاهدان حل شد؟

در حال پیگیری آن مسئله هستیم و امیدواریم مشکل خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان حل شود.

در این سفر مشکل عمده مردم چه بود؟

مشکل عمده و همیشگی مردم ما فقر و ‌بیکاری است. مردم از بستن مرز و ندادن مجوز برای عبور و مرور گله مندند و انتقاد دارند.

عباسعلی نورا، ‌نماینده زابل و زهک

در ملاقات‌های مردمی چه گذشت؟

مراجعین زیادی داشتم که اشتغال مشکل اصلی همه آنها بود. هر کدام یک تا سه تحصیلکرده بیکار در خانه داشتند. متأسفانه در استان ما درخصوص ایجاد اشتغال اقدامی نمی‌کنند و آمار وارقامی که درباره نرخ بیکاری ازاستان ما می‌دهند، غیر واقعی است.

در روستاها چه مشکلاتی وجود داشت ؟

به دعوت اهالی سه روستا ی شمالی شهر ادیمی به آنجا رفتم. وضعیت تکان دهنده‌ای داشتند، مشکلاتی مانند وضعیت نامناسب معیشتی و درآمد مردم، بحث اسکان و کمبودهای آموزش و پرورش، بهسازی روستاها و وضعیت بهداشت این روستاها با حضور مردم و اعضای محترم شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با کمال تأسف و شرمندگی باید اعلام نمایم وضعیتی که در این روستاها مشاهده شد به‌حدی وخیم و نگران‌کننده است که در حد تصور هیچ شهروند ایرانی نمی‌باشدو نمی‌دانم آیاهیچ وقت مسئولان ما از بودن چنین مناطقی اساساً اطلاع داشته‌اند و بازدیدی از این مناطق آیا به‌عمل آمده است. برای من که نماینده این مردم هستم مشاهده وضعیت، واقعاً تکان‌دهنده بود.

 قرار است چه اقدامی برای آنها بشود؟

جلسه‌ای که باحضور مسئولان منابع طبیعی، بخشداری، ریش سفیدان و معتمدین برگزارشد که نتیجه آن در اختیار قرار دادن ششصد هکتار از زمین‌های کشاورزی و صیفی کاری به مردم منطقه بود که به نظر بنده به دلیل وضعیت و موقعیت مناسب منطقه باعث خواهد شد تا مردم این روستاها جهت امرار معاش خود در این فصل اقدام نمایند و این مطلب موجب شد تا موجی از شادی در دل مردم عزیز این منطقه ایجاد گردد.

چه مسائل دیگری در این سفر پی‌گیری کردید؟

پیرامون مسئله بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بحران بیماری‌های تنفسی و ریوی به دلیل توفانهای بی‌شمار و ریزگردهای منطقه جلسه‌ای با ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی و هیأت رئیسه و مسئولان درمان در محل دفتر ریاست دانشگاه برگزارشد ودیداری هم با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی اخیر داشتم.

حمید رضا پشنگ، ‌نماینده مردم خاش و ‌میرجاوه

مردم در روزهایی ملاقات از شما چه چیز‌هایی می‌خواستند؟

در‌این روزها من باچند مسئله در گیر بودم، ابتدا مسئله آب روستایی بود. اعتبار آب روستایی استانی شده است و میزان اعتبار بسیار کم است و پاسخگو نیست. مردم با کاهش شدید آب مواجهند. ما برای انتقال آب به تانکر احتیاج داریم و تانکر نیاز به اعتبار دارد.

راهکار شما چیست؟

من با مدیر کل آب روستایی جلسه‌ای داشتم ، آنها اعتبار لازم را ندارند.

مشکلات دیگری که به آن اشاره کردید، ‌چیست؟

مردم از پوشش صدا وسیما گله مندند، ‌اکثر روستاها تحت پوشش صدا وسیما نیستند.

یعنی فقط شبکه استانی را پوشش می‌دهند؟

حتی شبکه استانی هم ندارند و به نظر من با توجه به شرایط حاکم در دنیا و منطقه حساسی که ما در آن زندگی می‌کنیم و جنگ‌های روانی که رسانه به را ه انداخته‌اند، ما نیازبه کارهای فرهنگی داریم که تلویزیون حداقل امکانی است که می‌توانیم از این طریق فرهنگ‌سازی کنیم. مشکل دیگر مردم ارزاق عمومی است. با توجه به این که در ماه مبارک رمضان هستیم مردم می‌خواهند کالابرگ‌هایی که در مناطق محروم در این ماه توزیع می‌شود در خاش هم توزیع شود.

احمد علی کیخا، ‌نماینده مردم زابل و زهک

در حوزه انتخابیه چه برنامه‌هایی داشتید؟

من با مدیر کل آب و فاضلاب روستایی، ‌شهری، ‌راه وترابری، ‌مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، ‌شرکت برق منطقه‌ای استان و ‌معاون استاندار ‌ملاقات‌هایی داشتم.

در باره چه مسایلی صحبت شد؟

درباره آخرین وضعیت عملکردی آنها، ‌مشکلات و برنامه‌های سال آینده و پیشرفت طرح جامع آبرسانی استان صحبت شد. قرار است انتقال آب تصفیه شده به شهر زابل و زهک تا پایان سال انجام شود. در باره برق‌رسانی هم گزارش‌هایی داده شد و ظاهراً با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده است مشکلات برق در حوزه سیستان یک سال زودتر حل خواهد شد. برق‌رسانی روستاها هم انشالله امسال انجام خواهد شد.

وضعیت آبرسانی در روستاها چطور است؟

مشکل جدید ما اعتبار آب روستایی است. دولت متأسفانه اعتبار آب روستایی را از ملی به استانی تغییر داده است و این مسئله به ضرر ماشده است. 900 روستا در استان ما آب آشامیدنی سالم ندارند. آب حداقل نیاز مردم است. ما هنوز در راه‌های روستایی هم مشکلات بسیاری داریم.

مشکلات دیگری هم در این سفر مطرح شد؟

یک جلسه با آقای سیاح معاون امنیتی استاندار داشتم که جا دارد از ایشان تشکر کنم. درخصوص واردات دام تصمیمات خوبی گرفته شد و قرار شد ظرفیت دام، ‌قرنطینه، ‌کشتارها و بسته‌بندی متناسب با امکانات تأمین شود.

  • کد خبر : 24486
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار