خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/10 - 10:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده آبادان:

نظام بیمه ایران تغییرات اساسی می‌خواهد

**سیدعلی موسوی جرف، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در روزنامه «فرهنگ جنوب» خوزستان منتشر شده است بر ضرورت تغییر اساسی در نظام بیمه ایران تاکید کرده است.

در حال حاضر بیمه مرکزی به عنوان یک سازمان نظارتی شرکت‌های بیمه را در راه رسیدن به پیشرفت و توسعه براساس اهداف ترسیم شده هدایت می‌کند و این اقدام یک اصل پذیرفته شده است بدین معنا که هر سازمانی از جمله بیمه نیازمند یک بخش نظارتی قوی و یک بخش به منظور برنامه‌ریزی ترسیم چشم‌اندازهای آن سازمان است.

درحال حاضر بیمه مرکزی علاوه بر نقش نظارتی، نقش‌های دیگری را نیز ایفا می‌کند بدین معنا که تحت عنوان بیمه اتکایی با سایر شرکت‌های بیمه‌ای عامل، مشارکت می‌کند و اینکه شرکت‌های بیمه‌ای برای انعقاد قراردادهای بیمه‌ای بزرگ نیازمند یک بیمه اتکایی هستند و اگرچه قانون این وظیفه را برعهده بیمه مرکزی نهاده است اما به نظر می‌رسد بیمه مرکزی ‌باید به عنوان یک سازمان نظارتی تنها فعالیت خود را برای جلوگیری از تخلفات و هدایت شرکت‌های بیمه انجام دهد.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه بیمه اتکایی نوعی مشارکت در صنعت بیمه است این نقش باید به یک سازمان دیگر اعم از خصوصی یا دولتی واگذار شود. اما اگر بیمه مرکزی در نظر داشته باشد به صورت بیمه اتکایی با سایر شرکت‌ها فعالیت کند وظیفه نظارتی آن باید به یک سازمان دیگر مانند بانک مرکزی و یا معاونت امور بانک و بیمه‌های وزارت اقتصاد واگذار شود.

بدین ترتیب نظام بیمه در ایران نیازمند یکسری تغییرات اساسی است بدین معنا که هم سیستم نظارتی و هم مدیریت آینده‌نگری در این سیستم تقویت شود.

  • کد خبر : 34691
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار