خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/25 - 07:42
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
پاپری مقدم تاکید کرد

نخل داران دشتستان قربانی عدم بازاریابی صحیح

** نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون داخلی امنیت شوراها معتقد است به دلیل عدم بازاریابی صحیح کشاورز مجبور است خرما را با قیمت‌های توافقی فقط به تعاونی‌ها بفروشد.

"ایوپ پاپری مقدم" اخیرا در این باره وضعیت نخل داران دشتستان و موضوعات مطرح دیگر در حوزه انتخابیه اش گفت وگویی کرده است.

 آخرین موضوع مورد پیگیریتان مربوط به چه موردی بود؟

با توجه به اینکه دو تن از کشته‌شدگان انفجاری که در روزهای اخیر در کربلا رخ داد، برازجانی بودند پیگیر کار آنها بودم که اولاً طی مذاکره با سازمان حج و زیارت این افراد شهید محسوب شوند و خانواده آنها مورد حمایت قرار گیرند و همچنین در‌خصوص دو نفری که مجروح بودند پیگیر کار درمانی آنها بودم تا مورد پوشش وزارت بهداشت و درمان قرارگیرند.

 با توجه به خشکسالیهای پیاپی در حوزه انتخابی شما، در حالحاضر وضعیت آبرسانی چگونه است؟

سال‌های زیادی بود که آب مرکز شهرستان جیره‌بندی بود اما اخیراً‌ با احداث یک منبع آب بزرگ و ارتقای ظرفیت منبع قبلی از 15 هزار به 20هزار لیتر وضعیت بهتر شده است.در این راستا یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان نیز برای تأمین آب و بهره‌برداری از سفره‌های آب شهری و روستایی اختصاص پیدا کرده است.

 باتوجه به محصول کشاورزی خرما در حوزه انتخابی شما در حالحاضر وضعیت برداشت این محصول چگونه است؟

ما سالانه 125‌هزار تن تولید خرما داریم که از این میزان 30 تا 40درصد آن توسط خود خانوار کشاورز مصرف می‌شود و 60درصد از محصول قابلیت ارائه به بازار را دارد.

در حالحاضر مشکل اصلی در ارائه محصول خرما به بازار چیست؟

در‌خصوص محصول خرما، بسته‌بندی سنتی از قدیم وجود داشته است که در گذشته برای مصرف چه در سطح استان و چه خارج از آن قابل‌قبول بود اما با ارتقای استانداردها و معیارهای بهداشت آن نوع بسته‌بندی دیگر پاسخگو نیست و به بازار محصول ضربه می‌زند.

 آیا درخصوص فرآوری این محصول در منطقه اقدامی صورت گرفته است؟

از سال گذشته یک کارخانه فرآوری در منطقه تأسیس شده است اما برندسازی نشده است و معرفی خوبی برای این محصول صورت نگرفته و ضعف در بازاریابی باعث شده کشاورزان برای عرضه انبوه فقط بتوانند با جاهای خاصی قرارداد ببندند. برای بازارسازی و معرفی این محصول کار زیادی صورت نگرفته است و در‌خصوص بازارهای صادراتی نیز خروج خرما با بسته‌بندی سنتی و غیراستاندارد باعث شد بازار خارجی را علی‌رغم کیفیت بالا از دست بدهیم.

وضعیت ارائه محصول خرما را در بازار داخل چگونه ارزیابی میکنید؟

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی با کاهش کمیت و کیفیت خرما مواجه بوده‌ایم و تولید به سالانه 100هزار تن رسیده است اما این میزان نیز با قیمت 600 تا700 تومان توسط کشاورز فروخته می‌شود در حالی که قیمت متداول خرمای مرغوب تا 2000 تومان است.

در واقع به دلیل عدم بازاریابی صحیح کشاورز مجبور است خرما را با قیمت‌های توافقی فقط به تعاونی‌ها بفروشد.

آیا درخصوص حل این معضل پیگیری انجام دادهاید؟

در دیداری که با وزیر کشاورزی داشتیم مطرح کردیم که دولت باید به عنوان شریک تجاری کشاورزان وارد شده و حالا که مردم تولید با کیفیت بالا را انجام می‌دهند،‌ کار عرضه و بازاریابی را دولت بر عهده بگیرد.

  • کد خبر : 31574
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار