خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/06 - 11:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
امیری:

می‌توانیم در پایان برنامه پنجم قطب کشاورزی منطقه باشیم

**نماینده کهنوج، منوجان، رودبار و قلعه گنج گفت: ایران قطب کشاورزی منطقه در پایان برنامه پنجم توسعه است.

حجت الاسلام محمدرضا امیری در گفت وگو با هفته نگارستان با اشاره به تمهیداتی که در برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی اندیشیده شده، افزود: ایران به قطب کشاورزی منطقه در پایان اجرای برنامه پنجم توسعه تبدیل خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامیگفت: یکی از مهمترین راهبردهای برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی افزایش صادرات و بازرگانی محصولات کشورمان به سایر نقاط جهان است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه دارای اهداف روشن و درخشانی است افزود: یکی از مهمترین راهبردهای برنامه پنجم توسعه افزایش صادرات و بازرگانی محصولات کشورمان به سایر نقاط جهان است.

نماینده کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج و رودبار جنوبی افزود: باور استفاده از دانش فنی و نظام مهندسی در روح برنامه پنجم مشاهده شده و از دیگر نکات مثبت این برنامه ارتقای بهره‌وری در قسمت آب کشاورزی است.

عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه اظهارداشت: ارتقای سطح کلی حمایت از بخش کشاورزی به حداقل 35 درصد ارزش تولید این بخش از دیگر اهداف برنامه پنجم توسعه می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از واردات بی‌رویه در متن برنامه پنجم توسعه و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی این نوید را می‌دهد که در پایان برنامه پنجم توسعه شاهد تبدیل شدن ایران به قطب کشاورزی منطقه باشیم.

امیری ادامه داد: همچنین با اقتصادی و رقابتی کردن تولید و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، با پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی به این بخش هم موافقت شد.

وی اظهار داشت: طبق این مصوبه مجلس به منظور اقتصادی و رقابتی نمودن تولید و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، ساماندهی مدیریت منابع، حفاظت از منابع پایه و ارزش‌افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی؛ حمایت از تولید محصولات کشاورزی در قالب جبران بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض، پرداخت یارانه و سایر مشوق‌ها با اولویت رعایت الگوی کشت بهینه ملی- منطقه‌ای براساس آیین‌نامه‌ای است که به‌پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وی تأکید کرد: همچنین واردات نهاده‌های تولید بخش کشاورزی (از قبیل بذر، نهال، کود و سم) با هماهنگی و اخذ مجوز وزارت جهادکشاورزی از اعمال تعرفه مؤثر مستثنی می‌باشد.

 وی نوسازی 200هزار ماشین کشاورزی فرسوده در هرسال را ازنقاط قوت برنامه پنجم در بخش کشاورزی دانست و گفت: در جریان بررسی ماده 130 برنامه پنجم با پیشنهاد کمیسیون کشاورزی ‌بندی به این ماده الحاق شد که براساس آن سالانه 200 هزار ماشین کشاورزی فرسوده از رده خارج و نوسازی خواهد شد.

نماینده 4 شهرستان جنوبی خاطر‌نشان کرد: براساس پیشنهاد الحاقی کمیسیون کشاورزی که با 105 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 19 رأی ممتنع به تصویب نمایندگان رسید و به ماده 130 برنامه پنجم توسعه افزوده شد، دولت موظف است سالانه حداقل 200 هزار دستگاه از ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی را از رده خارج کند تا ضریب نفوذ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در پایان برنامه پنجم توسعه به یک و نیم اسب بخار در هکتار برسد.

وی با بیان اینکه تمامی اراضی کشاورزی تا پایان برنامه پنجم سنددار می‌شوند تصریح کرد: نمایندگان با ورود به بخش کشاورزی برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف به ارتقای راندمان آبیاری، افزایش بهره‌وری مصرف آب، گسترش مبارزه با آفات و صدور سند مالکیت برای کلیه اراضی تا پایان برنامه پنجم توسعه کردند.

وی گفت: نمایندگان با تصویب این ماده که به حفظ و نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی مربوط می‌شود، دولت را موظف به انجام اموری مانند ارتقای راندمان آبیاری، تحویل آب مورد نیاز کشاورزان براساس الگوی کشت، ارتقای شاخص‌های بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و گسترش مصرف بهینه سموم و کودهای شیمیایی کردند.

امیری افزود: نمایندگان در این ماده که یکی از مهمترین مواد مربوط به حوزه کشاورزی است همچنین مصوب کردند که در طول اجرای برنامه پنجم توسعه فعالیت‌های غیرحاکمیتی و تصدی‌گری‌های بخش کشاورزی به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار گردد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تولید و بالا بردن میزان آب موجود در بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه لحاظ شده است که با اجرای کامل آن بخش کشاورزی جهش زیادی پیدا می‌کند.

وی گفت: بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه دارای نکات خوب و امیدوار کننده‌ای است و در صورت تحقق این اهداف ایران به رتبه اول منطقه در بخش صادرات محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: حمایت هدفمند از بخش غیر دولتی برای استقرار و گسترش صنایع تبدیلی، تنوع بخشیدن به ابزارهای حمایتی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و تهیه و تدوین ساز و کارهایی برای تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه سردخانه‌ها، انبارها و ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی تا حدود 20 میلیون تن در پایان برنامه پنجم توسعه برآورد می‌شود که در حال حاضر ظرفیت فعلی آن حدود 7 میلیون تن است.

وی خاطرنشان کرد: برافزایش تولید و بالا رفتن آب موجود در بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه تأکید شده است که امیدواریم با تصویب کامل آن شاهد تبدیل ایران به قدرت اول صادرات محصولات کشاورزی در منطقه باشیم.

  • کد خبر : 32292
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار