خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/19 - 16:43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدکریم عابدی:

موالید بیشتر، امکانات بیشتر می‌خواهند

**نماینده طبس در مجلس شورای اسلامی درباره تأکیدات رئیس‌جمهور بر افزایش تعداد فرزندان در خانواده‌ها گفت: اگر زیرساخت‌های این موضوع را فراهم نکنیم، افزایش صرف جمعیت فایده‌ای برای کشور ندارد.

"محمدکریم عابدی" در گفت و گو با هفته نامه بشارت، گفت: رهبری راهبردها و چشم‌اندازهای نظام را در سند چشم‌انداز تعیین کردند. البته من نمی‌دانم این موضوع که رئیس‌جمهور گفته، در این سند چشم‌انداز هست یا خیر اما بهتر است رئیس‌جمهور در طرح گفته‌های خود، این مسئله را لحاظ کنند.

وی ادامه داد: تعدادی از مراجع عظام هم تعداد زیاد فرزندان را منع نمی‌کنند، اما مدیریت کلان نظام باید با این مسئله برخورد کند. الان که ما 75 میلیون هستیم و از نظر اشتغال، دانش پایه و مسکن و... مشکل داریم، بنابراین با افزایش موالید، مشکلاتمان چندبرابر می‌شود.

او افزود: البته ما با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، مشغول محرومیت‌زدایی هستیم. اما در مناطق غربی و شرقی کشور، اهل تسنن و وهابیون به شدت مشغول تکثیر جمعیت هستند که بسیار خطرناک است و ما باید سازوکاری را فراهم کنیم و این اجازه را به آنها ندهیم.

عابدی اضافه کرد: به نظرم افزایش موالید، حرکت خوبی است و من آن را نفی نمی‌کنم. اما باید توجه داشته باشیم که در زمان انقلاب، جمعیت ما 36 میلیون بود و ظرف 30 سال جمعیت ما دو برابر شده است. بنابراین این مسئله را باید بررسی کارشناسانه کنیم.

این نماینده یادآوری کرد: نه دولت و نه مجلس در برنامه پنجم هم این موضوع را در نظر نگرفته‌اند. البته رئیس‌جمهور برای هر نوزاد تازه متولد شده، یک مبلغی را در نظر گرفته، اما این قبیل تشویق‌ها و حمایت‌ها نباید مقطعی باشد و باید هدفمند باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: تکثیر نسل خوب است، اما به غیر از واریز یک مبلغ جزئی، باید فکر مهدکودک، تحصیلات، اشتغال، دانشگاه، ازدواج و... این نوزادان را هم بکنیم.

نماینده مجلس در شورای عالی اشتغال دو استان یزد و خراسان جنوبی، از اشتغال به عنوان مهمترین زیرساخت افزایش جمعیت نام برد و گفت: برای توصیه افزایش تعداد فرزندان، اول باید به فکر ایجاد اشتغال برای خانواده‌ها باشیم. الان کمتر خانه‌ای یک دو نفر لیسانس و فوق‌لیسانس ندارد. اما آیا همین که رئیس‌جمهور بگوید ما تا سال بعد 5/2 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم، دلیل کافی برای افزایش نسل است؟ ما اشتغال پایدار و پویا می‌خواهیم. نه اشتغال مقطعی.

عابدی در نهایت چنین جمع‌بندی کرد: توصیه رئیس‌جمهور به افزایش تعداد موالید رئیس‌جمهور خوب است، اما ایشان باید زیربناهای آن را در نظر بگیرند و در صورتی که این طرح به صلاح کشور بود، آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه بدهند تا با بررسی دقیقتر، مورد تصویب قرار گیرد.

  • کد خبر : 37533
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار