خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/01/17 - 09:48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
الهیان خبرداد؛

موافقت کمیسیون امنیت ملی با ارتقای روابط ایران و مصر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از توافق اعضای این کمیسیون به منظور ارتقای روابط ایران و مصر و انتقال این خواسته به وزارت امور خارجه خبر داد.


"زهره الهیان" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت(www.icana.ir)، با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه مصر مبنی بر ایجاد سفارتخانه ایران و مصر، گفت: توسعه روابط ایران و مصر بعد از تحولات اخیر و شکل گرفتن انقلاب مردمی مصر یکی از ضرورت‌های سیاست خارجی است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، افزود: پس از اعلام رسمی وزیر امور خارجه مصر، مبنی بر ارتقاء روابط با ایران، اعضای کمیسیون امنیت به پیگیری این موضوع پرداختند و بعد از بررسی کامل این موضوع، نظر خود را  مبنی بر توسعه روابط با مصر به وزارت امور خارجه منتقل کردند.



 



نقاط مشترک فکری و فرهنگی ایران و مصر، عاملی در ارتقاء روابط این دو کشور



عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به تعلقات دیرینه مصر و ایران، تصریح کرد: نقاط مشترک فکری و فرهنگی بسیاری میان ایران و مصر وجود دارد، اما متاسفانه تا کنون به دلیل رژیم دیکتاتور حسنی مبارک، این ارتقا روابط ممکن نبود، اما با توجه به شرایط جدید منطقه این امکان فراهم شده است.



الهیان با اشاره به واکنش منفی سفیر آمریکا در قاهره نسبت به درخواست وزیر امورخارجه مصر، گفت: بدون شک، این توسعه روابط، مطلوب آمریکا و قدرتهای غربی نیست، به دلیل اینکه مصر از گذشته به عنوان یک پایگاه مهم برای آمریکا تلقی می‎شد، در حال حاضر نیز آمریکا تلاش می‌کند تا با استفاده از هر دستاویزی، منافع خود را حفظ کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی، تأکید کرد: آمریکا از هر رد پایی که نشان‌دهنده حضور جمهوری اسلامی باشد، هراس دارد، برهمین اساس، این واکنش منفی سفیر آمریکا  نشان‌دهنده اوج نگرانی آنها نسبت به ارتقاء روابط ایران و مصر است.



"نبیل العربی" وزیر امور خارجه جدید مصر، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در قاهره نسبت به افزایش سطح روابط دیپلماتیک کشورش با ایران،‌ ابراز امیدواری کرد و خواهان ارتقاء روابط مصر و ایران از دفتر حفاظت از منافع ایران و مصر در قاهره و تهران  به سطح سفارتخانه‌ شد.



پس از این اظهار نظر، "مارگارت اسکوبی"سفیر آمریکا در قاهره خواستار دیدار فوری با وزیر امور خارجه مصر شد تا توضیحات وی را درباره اظهارات اخیرش در خصوص رابطه با ایران بشنود.



ایران بیش از 30 سال پیش به دلیل توافقنامه صلح مصر و رژیم صهیونیستی، روابط دیپلماتیک خود را با قاهره قطع کرد. هم اکنون روابط  میان دو کشور در سطح دفتر حفاظت از منافع ایران و مصر در قاهره و تهران است.

  • کد خبر : 42346
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار