خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/17 - 18:47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

مهاجرت مردم ایلام به دلیل هوای غبار آلود

**آلودگی هوا در ایلام باعث آغاز موج مهاجرت در این شهر شده است؛ کاری که هشت سال جنگ تحمیلی نتوانست با مردم جنگ زده ایلام کند؛ این را جواد عزتی، نماینده ایلام می گوید.

هرچند گرد و غبار وارد شده از کشورهای عراق و سوریه 20 استان کشور را درگیر کرده، اما در چهار ماهه اول امسال استان ایلام 17 روز به خاطر گرد و غبار در شرایط اضطرار بوده است؛ این یعنی رسیدن غلظت ذرات معلق در هوا به 250 میکروگرم در متر مکعب.

«جواد عزتی» در این باره به خبرگزاری خانه ملت می گوید: استان ایلام به دلیل اینکه بیشترین مرز را با عراق دارد با بحران شدید آلودگی و غبارآلود بودن آسمانش مواجه است؛ به گونه ای که در طول سال 70 تا 80 درصد از روزهای سال با این مشکل روبه رو هستیم.

به گفته نماینده ایلام، این شرایط نه تنها عملکرد کشاورزان و دامداران منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده، حتی نفس کشیدن را هم برای مردم سخت کرده است.

عزتی ادامه می دهد: مردم ما برابر شواهد و اسنادی که وجود دارد، جزو تنها استانی هستند که باوجود جنگ و تهدیدهای توپ ها و تانک ها مهاجرت نکردند؛ ولی امروز به دلیل این مشکل تعداد زیادی از مردم که عزیزانشان با مشکل تنفسی رو به رو هستند دارند مهاجرت می کنند «بقیه هم که نمی روند توان مالی ندارند.»

آلودگی هوا چند سالی است که در ایلام تبدیل به مشکل روزمره شده و دیگر اختلال در نشست و برخاست تک هواپیمای فرودگاه کوچک این شهر چندان مهم نیست؛ چون غبار آلودگی هوا آدم ها را با درد قلب و سینه به بیمارستان می فرستد.

عزتی می گوید از تعداد آسیب دیدگان آمار مشخصی ندارد، اما مدتی پیش که به همراه معاون وزیر بهداشت به حوزه انتخابیه اش سر زده خیلی از مراجعان به بیمارستان از آلودگی هوا به هوای بیمارستان پناه آورده بودند.

عزتی ادامه می دهد: هرچند که آلودگی هوای ایلام موضوعی فراملی است، اما انتظار از مدیران این بود که بیشتر تلاش کنند؛ البته می دانیم که رئیس سازمان محیط زیست تلاش های خوبی انجام داده است.

در این حال، از همکاری میان ایران و عراق برای مهار گردو غبار اخبار به گوش می رسد. غباری که از سرزمین هایی به وسعت 20 هزار کیلومتر مربع به ایران می آید و عراق اعلام کرده که برای جلوگیری از این گرد و خاک به سه میلیارد دلار نیاز دارد. قرار شده بخشی از این مبلغ را ایران تامین کند و دیگر سازمان های بین المللی برای کمک به رفع این مشکل دست به کار شوند.

با این همه به نظر می رسد تا زمانی که این طرح ها به پایان برسد، مردم ایلام به گفته عزتی باید همچنان با این مشکل بسازند؛ مشکلی که «مردم را زندانی کرده در خانه هاشان».

  • کد خبر : 24369
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار