خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/27 - 10:41
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نیکنام:

مرکز تصفیه آب رامسر آذرماه به بهره‌برداری می‌رسد

**شهرهای غربی استان مازندران با وجود بارندگی‌های فراوان معمولاً با معضل کم‌آبی به‌ویژه در زمینه آب شرب روبه رو هستند. این کم‌آبی در سال‌های کم بارش حتی در حوزه کشاورزی نیز خود را نشان داده و مشکلاتی را برای کشاورزان و به‌ویژه برنج کاران ایجاد کرده است.

مسئولان استانی برای برون رفت از این مشکل اقداماتی را در دست گرفتند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد سد و همچنین تأسیس مرکز تصفیه آب اشاره کرد. یکی از برنامه‌های نماینده مردم رامسر و تنکابن در تعطیلات مجلس بازدید از این پروژه‌ها بود. «نیکنام» همچنین در گفت‌وگو با هفته نامه وارش از ضرورت حضور مردم برای توسعه شهری سخن گفته است که می‌خوانید.

یکی از نیازهای مردم غرب استان مازندران تأمین آب شرب است که در این زمینه ساخت مرکز تصفیه آب برای رفع این معضل پیشنهاد و عملیاتی شد. این پروژه اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ایجاد این مرکز قرار بود هم زمان با تأسیس سد مجران بر روی نثارود آغاز شود، اما در آن زمان بنا به دلایلی این امر صورت نگرفت و پروژه عملیاتی نشد. با این حال از دو سال پیش و هم زمان با اتمام پروژه سد مجران، ساخت این مرکز در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه باتوجه به اعتبارات مناسب و همچنین پیمانکار متعهد، این پروژه طبق جدول زمان‌بندی پیش رفت و پیش‌بینی می‌شود تا آذرماه امسال به بهره‌برداری برسد.

 تأسیس این مرکز چه فوایدی خواهد داشت؟

منطقه رامسر و تنکابن با وجود بارندگی‌های نسبتاً زیاد، با مشکل آب شرب روبه رو است که با تأسیس این مرکز این مشکل مرتفع خواهد شد و ما دیگر مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

 دامنه پوشش مرکز تصفیه آب چه میزان خواهد بود؟

پس از بهره‌برداری از این مرکز مسئله آب برای آینده به کلی رفع می‌شود و در تنکابن و رامسر هیچ گونه مشکلی برای تأمین آب شرب نخواهیم داشت. این مرکز می‌تواند آب شرب را حتی تا روستای لشتو در غرب تنکابن تأمین کند و مناطق وسیعی را پوشش دهد.

 در زمینه آب کشاورزی چطور؟ وضعیت کشاورزان در حوزه انتخابی شما از این نظر چگونه است؟

منطقه رامسر و تنکابن در بخش تأمین آب کشاورزی مشکل خاصی ندارند و معمولاً آب مورد نیاز کشاورزان همیشه مهیا است. اگر چه امسال به واسطه عدم بارندگی شاهد کم‌آبی بودیم؛ به طوری که من تاکنون به یاد ندارم دو- سه ماه در شمال کشور باران نبارد یا بارش بسیار کمی داشته باشیم، مسئله‌ای که امسال شاهد آن بودیم. با این حال وجود رودخانه‌ها و همچنین سد مجران موجب شده حداقل مشکل در این زمینه وجود داشته باشد.

 از دیگر اولویت‌ها در حوزه انتخابی خود؛ رامسر و تنکابن بگویید.

یکی از این اولویت‌ها بهره‌برداری از پل شالکه رود است که تنکابن را به رامسر متصل می‌کند. این پل چند وقتی به دلیل نبود بودجه متوقف بود که اکنون دوباره به جریان افتاده و به دلیل اهمیتی که به‌ویژه برای کاهش ترافیک دارد، از اولویت‌های ما در حوزه انتخابی است. مسئله دوم که به شدت در حال پیگیری آن هستم، موضوع ورود مردم به صحنه برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در شهرستان‌های خودشان است.

 این حضور یا اشتیاق برای ورود به عرصه فعالیت را چه میزان می‌دانید؟

متأسفانه مردم منطقه برای حرکت‌های مشترک اقتصادی انگیزه چندانی از خود نشان نمی‌دهند. البته دلیل عمده این مسئله نیز این است که تاکنون دولت بیشتر پروژه‌ها را شخصاً بر عهده می‌گرفته و بخش خصوصی چندان فعال نبوده است. به همین دلیل در شرایط فعلی ضرورت دارد این انگیزه و اشتیاق در مردم ایجاد شود تا وارد عرصه شوند.

 منطقه شمالی کشور به دلیل جاذبه‌های فراوان محیطی و آب و هوای مناسب همواره از نعمت حضور گردشگران برخوردار است، اما در زمینه گردشگری هم که می‌تواند بسیار درآمد زا باشد، فعالیت خاصی صورت نگرفته است؟

بله، متأسفانه به دلیل نبود امکانات مناسب بسیاری از مسافران برای خواب از پیاده‌روها استفاده می‌کنند. دلیل این مسئله این است که ما زیرساخت‌های مناسبی برای این گردشگران ایجاد نکردیم که این مسئله هم موجب سختی مسافران شده، هم اشتغال و سرمایه‌ای که با ورود این مسافران می‌تواند در استان ایجاد شود، به حداقل می‌رسد. این در واقع به نوعی از دست دادن فرصت است. اینکه می‌گویم خود مردم باید وارد صحنه شوند و بخشی از کار را بر عهده بگیرند، منظورم همین است. یعنی تأمین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال، زیبا‌سازی شهرستان و کسب درآمد.

 در جنوب تنکابن فضای ویژه‌ای قرار دارد که از مدت‌ها قبل صحبت از اختصاص آن به فضای گردشگری بوده است. در حال حاضر اقداماتی نیز درباره این بخش صورت گرفته است یا نه؟

ما در جنوب تنکابن منطقه ویژه‌ای داریم که جنگل در آنجا تنک است و بیشتر پوشیده از مراتع است. این منطقه علاوه بر اینکه می‌تواند مرکزی برای گردشگری در شهرستان باشد، این ظرفیت را دارد که ما فضای آن را به کشت انواع و اقسام محصولات کشاورزی از گیاهان دارویی گرفته تا زرشک و گل محمدی و غیره اختصاص دهیم. حتی فضایی نیز برای کارخانه کنسانتره و پرورش ماهی آزاد در نظر گرفته شده است. اما در این زمینه هم معتقدم خود مردم باید بیایند و پشتیبانی کنند. به تازگی نیز در بازدیدی که به همراه مهندس خلیلیان از این منطقه داشتیم بر حضور مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آنجا تأکید شد.

 شما چه اقداماتی در این زمینه انجام دادید و فعالیت‌های شما تا چه میزان اثربخش بوده است؟

در شرایط فعلی عقیده من این است که برای رشد استان و کاهش بیکاری نباید جز بر مردم تمرکز کرد. من و دیگر مسئولان شهرستان در این زمینه جلسات متعددی با گروههای مردم برگزار کردیم که فعالیت‌های ما در این زمینه موجب شده است که چند شرکت سهامی در منطقه شکل بگیرند و حرکت‌های اقتصادی را رونق دهند. همانطور که گفتم مردم باید اهمیت این موضوع را درک کنند، به‌ویژه در این شرایط که دولت از فعالیت‌های مردم حمایت نیز می‌کند و زمینه برای حضور آنها بسیار مساعد است.

  • کد خبر : 25302
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار