خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/23 - 08:55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
انتقاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مصرف بی رویه دارو در کشور:

مراکز نظارتگر بر تجویز غیرمتعارف دارو ایجاد شود

**براساس گزارش‌های ارائه شده مصرف بی‌رویه دارو در کشور و نوشتن نسخه های خارج از عرف در کشور، یک امر معمول شده و ایران را تبدیل به یکی از مصرف‌کنندگان دارو با سرانه بالا کرده است.

علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با هفته نامه بامداد لرستان با اشاره بر اینکه دارو در ایران خارج از عرف و استاندارد  مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأکید دارد که باید مراکزی نظارتگر برای تجویز دارو از سوی پزشکان ایجاد شود.

 مصرف بی‌رویه دارو در کشور ما وضعیت غیراستانداردی دارد. درخصوص نظارت بر مصرف چه اقدامی باید صورت گیرد؟

شرکت‌های بیمه‌گر نسخه‌های نوشته شده از سوی پزشکان را بررسی می‌کنند اما به هر حال یک بیماری، اساس و درمانی دارد که باید طبق آن به مداوا پرداخت و نوشتن دارو خارج از عرف و استانداردها غیرممکن است.

 گفته می‌شود که سرانه مصرف دارو بسیار بالاست. آیا این طور است؟

بله، بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است، لذا باید کمیته‌ای وجود داشته باشد که بر مصرف دارو نظارت نماید و تذکر به پزشکان و کسانی که نسخه‌های درمانی می‌نویسند. به هر جهت در کشور باید فرهنگ پزشکی و دارویی  بالا رود چون برخی مواقع پزشکان به خواست بیماران مجبور هستند که دارو بنویسند مثلا بیماری دچار سرماخوردگی شده و اصرار دارد که حتماً آنتی‌بیوتیک تزریقی دریافت کند در حالی که شاید این سرماخوردگی ویروسی باشد و اصلاً احتیاجی به تزریق نداشته باشد. به هر حال لزوم ایجاد یک کمیته برای نظارت بر این اقدامات ضروری است.

 برخی پزشکان عقیده دارند که وقتی به درخواست‌های بیمار توجه نکنند، دیگر مورد اقبال و اعتماد مردم قرار نمی‌گیرند.

 به هر حال اگر پزشکان بدانند که نسخه آنان در جایی ارزیابی و به آنها تذکر داده می‌شود و چنانچه تخلفی داشته باشند رسیدگی خواهد شد، قطعاً آن درصد کمی از پزشکان که اقدام به نوشتن دارو خارج از حد متعارف می‌کنند، قدری در رفتارشان تجدیدنظر خواهندکرد. بنابراین لزوم ایجاد مرکزی برای بررسی عملکرد پزشکان درخصوص دارو کاملا ضروری است.

 توصیه شما به عنوان یک پزشک به مردم چیست؟

مردم باید داروی اضافی از پزشک درخواست نکنند و این فرهنگ را در خود پرورش دهند و بدانند داروی زیاد برای بدن مضر است. مردم باید تشخیص بیماری خود را به پزشکان بسپارند و از درخواست داروی اضافه از پزشک خودداری کنند چون امکان دارد دارویی که آنها می‌خواهند اصلاً الزامی برای برطرف شدن بیماری آنها نداشته و حتی مضراتی داشته باشد. اگر ما به منازل همدیگر مراجعه کنیم می‌بینیم که قفسه دارو که هیچ استفاده‌ای هم ندارد و از باقیمانده نسخه‌های پزشکی است در همه منازل موجود است، پس به نظر می‌رسد کمیته‌ای متشکل از سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت باید بر این امر نظارت کند.

  درخصوص کمبود پزشک در مناطق روستایی اخیراً گزارشی توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است. وضعیت ایران در این زمینه چگونه است؟

ما در روستاهای کشور متأسفانه با کمبود پزشک مواجه هستیم، اما باید بگوییم که در کشور کمبود پزشک نداریم چون با توجه به تربیت پزشکان در دانشگاه‌ها و تعداد آنها که آمارشان توسط سازمان نظام پزشکی ارائه می‌شود ما پزشکان فارغ‌التحصیل زیادی داریم که به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان باید شرایطی را برای پزشکان مهیا کند که رضا و رغبت برای حضور در مناطق روستایی کشور در این قشر ایجاد شود.  به هر حال دولت باید در این خصوص فکر جدی کند چون بهداشت مردم در اولویت است. اما باید گفت از زمانی که خانم دکتر دستجردی به وزارت بهداشت و درمان منصوب شده است اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم با توجه به تلاش‌های ایشان به مشکلاتی که از گذشته بر زمین باقی مانده است، هر چه زودتر رسیدگی شود.

  • کد خبر : 27325
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم