خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/05 - 16:42
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
6نماینده استان:

مدیران فرهنگی، شناخت جامعی از سیستان و بلوچستان ندارند

**اختصاص 440 میلیارد ریال از 15 هزار میلیارد اعتبار در خصوص ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور به استان سیستان و بلوچستان خبر ی بود که آخر هفته گذشته توسط استاندار استان سیستان و بلوچستان در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر شد.

به دنبال رویکرد جدید دولت در بودجه عمومی کشور، بخش فرهنگ در سال 89 بخت واقبال بلندی دارد تا بتواند خود را به پله‌های بالاتر ارتقا دهد.

تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه به فرهنگ و احیای ارزش های اسلامی و در راستای ارتقای شاخص‌های فرهنگی از دلایل اصلی رویکرد فرهنگی دولت در تخصیص بودجه بوده است.

 استاندار سیستان و بلوچستان ترویج ارزش‌های دینی، ارتقای هویت ملی، پیشرفت فرهنگ و اصلاح رفتارهای مردم مطابق با ارزشهای دینی از برنامه‌های فرهنگی در استان ذکر کرده است و از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته است به منظور استفاده بهینه از بودجه اختصاصی و تقویت نهادهای فرهنگی و احیای اصالت هنرهای بومی در جامعه شهری و روستایی استان نقطه نظرات و پیشنهادات کارشناسی و مهندسی فرهنگی را به استانداری اعلام کنند. نشریه مندیل نظر شش نماینده استان را دراین خصوص جویا شده است که در ادامه می خوانید. 

محمدقیوم دهقانی: رسانه ها باید به افزایش سطح آگاهی مردم کمک کنند

- به عقیده شما خبرنگاران و رسانه‌ها چگونه می‌توانند به ارتقای فرهنگی در استان کمک کنند؟

بالابردن سطح آگاهی‌های مردم اولین نیاز فرهنگی در استان ماست و به نظر من این هدف به تحقق نمی‌رسد مگر این که در ابتدا فرهنگ استان را شناسایی کنیم. اگر این کندو کاو و شناسایی انجام شود ما راه زیادی رفته‌ایم و مشکلات بسیاری حل خواهد شد. شناسایی و معرفی فرهنگ مردم، ذهنیت مردم دیگر استانها را به استان ماتغییر می‌دهد و چهر ه واقعی سیستان و بلوچستان را خواهند دید. برای من که سالها در اینجا زندگی کرده‌ام تلخ است که بر خلاف چهره‌ای که در استان وجود دارد، ‌مردم همیشه با شنیدن سیستان و بلوچستان تصویر سیاهی از آن به خاطر می‌آورند. اما ما جاذبه‌های زیادی داریم که هنوز به اندازه کافی معرفی نشده است، ‌استان ماپتانسیل‌های بسیاری برای گردشگری دارد اما عدم معرفی چهره واقعی استان مانع از جذب سرمایه و گردشگر در استان شده است.

چه راهکارهایی برای معرفی و شناخت فرهنگ استان پیشنهاد می‌کنید ؟

به نظر من خبرنگاران، ‌روزنامه‌ها و رسانه‌ها قابلیت بسیاری برای تحقق این امر دارند. مسئولین استان با دعوت از خبر نگاران،  ‌کمک بسیاری به ارتقای فرهنگی استان خواهند کرد. چهره واقعی استان ما هنوز شناخته نشده است ما در هر شهری خارج از استان به مردم برخورد می‌کنیم، ‌چهر‌ه‌ای منفی از سیستان وبلوچستان دارند. خبرنگاران با حضور در استان و دیدن چهره واقعی آن و گزارش آن  به مردم بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

به این ترتیب شما قدم اول راحضور خبرنگاران و پاک کردن چهره منفی از استان می‌بینید؟

بله، ‌چهره‌ای که از سیستان و بلوچستان معرفی شده است سیاه است. این چهره واقعی استان ما نیست، مخدوش شده است. دلیل این مدعا می‌تواند مشکلات و ناامنی‌هایی باشد که ما در دیگر استان‌ها هم با آن مواجه‌ایم، ‌اما چهره  آن استانها را خراب کرده است؟ ما می‌خواهیم مردم و سرمایه گذاران تصویر منفی از سیستان وبلوچستان نداشته باشند و به نظر من تغییر چهره امروز به دست خبرنگاران امکان‌پذیر است.

در چه بخش‌هایی در توسعه فرهنگی استان نیاز به توجه بیشتری است؟ 

ما در تقویت واحیای هنر‌های محلی و بومی نیاز به توجه بیشتری داریم. هنر مندان ما که سرمایه‌های فرهنگی استان هستند نیاز به توجه و حمایت مالی دارند. ما شاعرانی را داریم که نیاز به معرفی دارند. هنرمندان بسیاری به من مراجعه می‌کنند که با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو هستند. چند سال پیش یک جشنواره شعر در استان برگزار شد که با استقبال بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد. این موفقیت‌ها پتانسیل‌هایی است که نمی‌توان به آنها بی‌توجه بود؛ آنها انتقال‌دهنده بخشی از دردها ومشکلات مردم ما هستند که باید تقویت شوند.

قرار است 10 درصد بودجه فرهنگی به ورزش اختصاص یابد ورزش در حوزه انتخابیه تان در چه شرایطی به سر می‌برد؟

متأسفانه ورزش هم در بن‌بست است. جوانان بسیاری به دفتر من مراجعه می‌کنند واز عدم امکانات ورزشی گلایه مندند. روستاهای حوزه من اصلاً امکانات ورزشی ندارند. حتی روستاهای بزرگ هم از نظر داشتن امکانات ورزشی محرومند ما در ایرانشهر که جمعیتش بالای 100 هزار نفر است فقط یک استخر داریم. در سفر دوم مصوبه‌ای برای تأسیس یک ورزشگاه تقریباً سه هزار نفری داشتیم که جزو برنامه نبود ومن مطرح کردم، ‌رئیس سازمان تربیت بدنی وقت گفته بود من نمی‌دانستم ایرانشهر بالای 100هزار نفر جمعیت دارد. این حرف جای تأسف دارد. البته قرار است در سفر سوم جبران شود.

یعقوب جدگال، نماینده چابهار : در برخی از روستاها کودکان هنوز در کپر درس می‌خوانند

با توجه به این که بخش فرهنگ بیشترین بودجه را امسال به خود اختصاص داده است، ‌بیشترین نیاز فرهنگی در استان ویا حوزه انتخابیه شما چیست؟

کمبود‌های بسیاری در حوزه انتخابیه من وجود دارد. اما ما به مدرسه بیشتر از هر چیز دیگری نیاز داریم. در برخی از روستاها در حوزه من بچه‌ها هنوز در کپر درس می‌خوانند. برای من بسیار تلخ و نا گوار است در استانی که در طول سال تحصیلی بچه‌ها با مشکلات اقلیمی بسیاری روبه‌رو هستند در کپر می‌نشینند و درس می‌خوانند. در بسیاری از روزها امکان استفاده از همین کپر‌ها هم وجود ندارد. چه انتظاری از آینده این بچه‌ها می‌توان داشت وقتی از داشتن کمترین امکانات تحصیلی محرومند. به نظر من بخشی از این بودجه بهتر است به مدارس اختصاص داده شود. ما در بخش خدمات تفریحی و رفاهی هم با کمبود‌های بسیاری روبه‌رو هستیم.

احمد علی کیخا، ‌نماینده زابل و زهک:مدیریت فرهنگی درک درستی از استان ندارند

دغدغه شما در بیشتر گفت‌وگوهایی که تا به حال داشته‌ایم، ‌مدیریت فرهنگی استان است، ‌با تخصیص بودجه فرهنگی امسال می‌توانیم منتظر برداشتن گامهای مثبت در استان باشیم؟

در بخش فرهنگی بی‌توجهی بسیاری به استان ما شده است، ‌به نظر من مدیریت فرهنگی استان و در سطحی وسیعتر، کشور درک درستی از استان ماندا رند.

چه مسائلی از استان شما نادیده گرفته می‌شود؟

در سیستان وبلوچستان تا سی سال پیش بسیاری از زیرساخت‌ها وجود نداشت. توسعه جاده‌ها، ‌برق و...  اما بسیاری از چالش‌ها هم که امروز هست واتفاقاً ریشه فرهنگی دارد نداشتیم. از نظر داشتن برخی امکانات فقیر بودیم و البته مشکلات عدیده‌ای هم که اکنون داریم نداشتیم.

مدیریت فرهنگی چه اشتباهاتی داشته است؟

قصد من پیدا کردن مقصر نیست. به نظر من به این مقوله توجه کافی نشده است. شاید کسانی هم که در بخش فرهنگی استان قرار گرفتند آدم‌های خوبی هم بودند، ‌اما شناخت کافی از نیاز فرهنگی استان نداشتند. در برخی موارد هم تجزیه وتحلیل درستی از تنگنا‌ها نکردند.

در این صورت چه بلایی بر سر اعتبارات می‌آید؟

حیف ومیل می‌شود. برای نیازمندی‌های واقعی استان هزینه نمی‌شود، چون در حقیقت نیاز‌ها دیده نمی‌شود. داشتن یک تربیت بدنی خوب این نیست که آرزو کنیم تربیت بدنی خوبی داشته باشیم، ‌راهش این است که گره‌ها و پتانسیل‌ها را بشناسیم. باید برنامه‌ریزی کنیم. همیشه گفته‌اند برنامه و بودجه، ‌ما اول برنامه می‌خواهیم. در غیر این صورت 10 برابر این بودجه را داشته باشیم هم دور ریخته می‌شود چون برنامه‌ای نداریم. مدیریت‌ها متناسب با شرایط استان نیستند و به همین دلیل قدرت کافی برای تجزیه وتحلیل مسائل استان ما را ندارند. از ظرفیت‌های استان ما به اندازه لازم اطلاع ندارند و به این ترتیب بودجه‌ها بر اساس سلیقه‌ها حیف و میل می‌شود.

پیشنهاد شما چیست؛ بهترین گزینه برای هزینه کردن بودجه فرهنگی سیستان وبلوچستان چه کاری است؟

به نظر من سرمایه‌گذاری برای فرهنگ از جاده و برق وراه‌آهن... مهمتر است. من به ضرورت توسعه فرهنگی در سیستان وبلوچستان اعتقاد راسخ دارم. استان ما به لحا ظ محرومیت با مشکلات بسیاری درگیر است. آب، برق و آنقدر مشغول مشکلات اولیه‌مان هستیم که به سینما و... نمی‌رسیم. برای سیستان وبلوچستان به بودجه‌های بیشتر نیاز داریم تا توسعه فرهنگی فراهم شود.

برای توسعه فرهنگی در سیستان و بلوچستان با چه مسائلی روبه‌رو هستیم؟

 برای توسعه فرهنگی در استان ما به دو بخش باید توجه کنیم. ظرفیت فرهنگی و گره‌ها و تنگنا‌ها...

و گره عمده در استان شما...؟

وحدت. به نظر می‌رسد وحدت یکی از گره‌ها ی فرهنگی در استان ماست که مانع از پیشرفت ما شده است و تا زمانی که مردم از اقوام وقبیله‌ها و گروه‌ها در کنار هم نباشند ما با مشکلات بسیاری درگیر هستیم.

مردم تلاش خود را می‌کنند اما نیاز به یک فرهنگ‌سازی داریم.

 بله. من از وزارت ارشاد یک سؤال دارم. این وزارتخانه تا به حال در زمینه بستر‌سازی برای زدودن تفرقه و جدایی و ایجاد وحدت چه کرده است؟ این مسئله از بزرگترین گره‌ها در استان ما محسوب می‌شود. این تنگناها و گره‌ها اگر دیده و گشوده نشوند بی‌فایده است. میلیارد‌ها تومان بودجه فرهنگی استان ما را به توسعه که نزدیک نمی‌کند، ‌هیچ، ‌از محرومیت هم نجات پیدا نخواهیم نکرد. 

ورزش از بخش‌هایی است که در بودجه فرهنگی به آن توجه خاصی شده است، ‌فضاهای ورزشی در حوزه انتخابیه شما در چه شرایطی است؟

ورزش در تمام دنیا مورد توجه است و برای آن سرمایه‌گذاری می‌شود. ورزش هم ظرفیت محسوب می‌شود و هم به توسعه کمک بسیاری می‌کند. کافی است یک استان در یک رشته ورزشی سر آمد باشد. این برگزاری مسابقات و رفت و آمد به استان را به همراه خواهد داشت و شور و انگیزه در جوانان ایجاد می‌کند ما امکانات بسیاری برای ارتقای ورزش می‌خواهیم. سرانه فضای ورزشی در سیستان و بلوچستان کمتر از 30 سانتی‌متر است که در مقایسه کشوری که یک متر مربع است بسیار ناچیز به شمار می‌آید. روستاهای ما فاقد امکانات ورزشی هستند. بسیاری از کودکان و نوجوانان ما به علت عدم دسترسی به امکانات ورزشی وسایل بازی‌شان در روستاها هنوز رینگ‌ها ی دوچرخه ولاستیک‌های کهنه است. در روستا‌های زابل سی سال پیش کتابخانه داشتیم. اما امروز دریغ در شهر‌ها هم در این زمینه امکاناتمان محدود است.

عبدالعزیز جمشید زهی، ‌نماینده سراوان: ورزش زنان توجه بیشتری می‌خواهد

سیستان وبلوچستان برا ی هزینه کردن بودجه فرهنگی در چه بخش‌هایی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد ؟

ما در بسیاری از بخشها نیاز به هزینه کردن داریم. به نظر من آموزش و پرورش مهمترین بخشی است که توجه بیشتری می‌طلبد. ورزش هم ازبخش‌هایی است که به آن کم‌توجهی شده است. امکانات لازم برای جوانان به خصوص زنان ما در استان وجود ندارد. ساعاتی که برای زنان است بسیار کمتر از آقایان است. آنها از ورزشگاه‌های اختصاصی برخوردار نیستند. با توجه به مسائل فرهنگی و محدودیت‌هایی که برای آنها وجود دارد لازم است به ورزش بانوان توجهه بیشتری شود.

ورزش در روستاهای حوزه انتخابیه شما در چه شرایطی است؟

بسیار نامطلوب است. آنها پول و امکانات کافی ندارند، ‌سال گذشته برای خرید لباس تیم یکی از روستاها به آنها کمک کردیم. در غیر این صورت نمی‌توانستند در مسابقاتشان شرکت کنند. برای شرکت در جام رمضان صد هزار تومان پول باید بدهند. این پول برای بسیاری از تیمها غیر ممکن است و از شرکت منصرف می‌شوند. این مشکلات جوانان را بی‌انگیزه می‌کند. ما در استانی زندگی می‌کنیم که جوانان با انتخاب‌های نا مناسب دیگری روبه‌رو می‌شوند. به نظر من در تخصیص بودجه فرهنگی امسال باید به ورزش جوانان و بانوان توجه بیشتری کنیم. در برخی جا‌ها هم که سالن ورزشی احداث شده است مجوز استخدام برای نیرو ندارند. یک زمین ورزشی در سراوان هست که حصار ندارد. کامیون‌های حامل سوخت در هنگام عبور از وسط آن عبور می‌کنند و مشکلات بسیاری را برای ورزشکاران به‌و جود می‌آورند.

در بخش فرهنگی به هنر‌های محلی و بومی چقدر توجه شده است؛ آیا در شرایط مناسبی قرار دارند؟

در شرایط رو به رشدی نیستند. سوزن دوزی و ‌زرگری، ‌از جمله هنر‌هایی هستند که نیاز به حمایت دارند. موسیقی هم از هنر‌هایی است که نیاز به کمک و حمایت ما دارد. فقط اقشار خاصی این هنر‌ها را زنده نگه داشته‌اند که توانایی زیادی برا ی حفظ، ‌نگهداری و انتقال آن ندارند. توجه ما می‌تواند در احیا و توسعه آنها مؤثر باشد.

پیمان فروزش، ‌نماینده زاهدان: قدم اول شناسایی قابلیت‌های استان است

با توجه به بودجه فرهنگی امسال برای توسعه فرهنگی استان چه کارهایی می‌توان کرد؟

با توجه به این که توسعه فرهنگی از مهمترین راه‌های توسعه استان است و طبق توصیه مقام معظم رهبری که امسال، محور زیرساخت‌ها، فرهنگی باشد و محرومیت سیستان وبلوچستان، ‌ما به رشد و توسعه در زمینه ورزش، ‌قرآن، ‌ارزشهای دینی و مذهبی نیاز داریم تا شاهد رشد و شکوفایی درمیان مردم باشیم.

به نظر شما چه پتانسیل‌هایی در این زمینه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؟

ما آثار فرهنگی بسیاری داریم. در قدم اول بهتر است قابلیت‌های فرهنگی، ‌اجتماعی و ورزشی در استان شناسایی و دیده شود. ما از نظر فرهنگی باید خیلی سنجیده عمل کنیم و پیش برویم.

شما چه موانعی را در این مسیر پیش‌بینی می‌کنید؟

استان ما در جوار کشورهای پاکستان وافغانستان قرار دارد و این هم مرزی در فرهنگ مردم ما بی‌تأثیر نیست اگر به فرهنگ و آداب ورسوم شیعه و سنی بی‌توجه باشیم.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان: به تنوع مذهبی و فرهنگی در استان توجه شود

به نظر شما درچه راه‌هایی می‌توان بودجه فرهنگی استان را هزینه کرد؟

به نظر من سیستان و بلوچستان با توجه به تنوع مذهبی که دارد در زمینه فرهنگی از استان‌های کم برخوردار محسوب می‌شود. این بودجه آنچنان کلان نیست. اگر بخواهیم در جهت توسعه فرهنگی حرکت کنیم باید به مسائل اسلامی و تنوع مذهبی در استان توجه کنیم. مسئله مهمی که باید به آن توجه کنیم هم مرزی با کشور پاکستان وافغانستان است که در فرهنگ و جامعه ما تأثیرگذار است. اگر ما در مدیریت فرهنگی هوشمندانه عمل کنیم کشور ما در منطقه می‌تواند الگو باشد.

قرار است 10 درصد از این بودجه به ورزش اختصاص یابد، با این بودجه چه کارهایی می‌توان برای ورزش استان انجام داد؟

ورزش طرفداران بسیاری دارد، ‌در این زمینه کارهایی هم انجام شده است اما ما نیاز به هزینه‌های بیشتری در این زمینه داریم.

  • کد خبر : 26063
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار