خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/04 - 17:03
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

مجمع نمایندگان، خواستار توجه مسئولان به استان کرمان است

**خشکسالی 13 ساله در استان کرمان به ویژه در شهرستان‌های جنوبی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و موجب قطع شدن آب شرب شهر قلعه گنج مرکز شهرستان تازه تأسیس قلعه گنج در اوج گرمای تابستان و در دمای 50 درجه سانتیگراد شده است.

به دلیل مشکل ایجاد شده در سیستم تأمین آب لوله کشی، آب آشامیدنی شهر قلعه گنج از هفت روز پیش قطع شده است و این قطعی آب همچنان ادامه دارد. این در حالی‌است که تنها 6 ماه پیش بروز باران‌های شدید در این منطقه موجب بروز سیلاب‌های گسترده و خسارات هنگفت به کشاورزی و دامپروری و همچنین تأسیسات زیربنایی این شهرستان شده بود.

در همین باره نشریه نگارستان با نمایندگان جنوب کرمان گفت و گو کرده که متن آن چنین است:

«محمدرضا امیری» درباره مشکلات شهر قلعه گنج ‌گفت: به نظر می‌رسد عدم وجود سیل بند موجب شده است، پس از گذشت 13 سال خشکسالی، بارندگی‌های مقطعی نیز نه تنها منابع آبهای زیر زمینی این شهرستان را تغذیه نکرده بلکه موجب بروز سیلاب نیز شده است.

نکته قابل توجه اینکه آب مورد نیاز شرب و کشاورزی این شهرستان با وجود برخی رودخانه‌های دائمی و فصلی شهرستان تنها از منابع آبهای زیر زمینی تأمین می‌شود و عدم تجدید این منابع موجب شده است این شهرستان در تأمین آب تعدادی از روستاها و حتی شهر قلعه گنج نیز با مشکل مواجه شود.

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط بروز مشکلات بهداشتی دور از ذهن نیست ادامه داد: به دلیل قطعی مکرر جریان آب لوله کشی مردم با مشکلات فراوانی مواجه شده‌‌اند به‌گونه‌ای که برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز به تهیه آب معدنی روی آورده‌ایم.

این نماینده مجلس افزود: در برخی روزها آب کامل قطع است و در ساعاتی که آب با جریان بسیار ضعیف جریان دارد اقدام به ذخیره‌سازی آب برای استفاده‌های ضروری می‌کنیم.

وی اظهار داشت: مردم شهر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند و در صورت ادامه این روند شاهد بروز مشکلات بهداشتی در شهر خواهیم بود.

امیری گفت: در حال حاضر گرمای قلعه گنج در برخی ساعات روز به 50 درجه نیز می‌رسد و در چنین شرایطی که بسیاری از مردم از کولرهای آبی برای سرمایش محل کار و منازل استفاده می‌کنند با مشکل موجه شده‌اند.

وی از مسئولان خواست هر چه زودتر نسبت به رفع مشکل آب شهر قلعه گنج چاره اندیشی کنند و تاکید کرد: قطعی آب شهر قلعه گنج نشانه وخامت خشکسالی در جنوب کرمان است.

این نماینده مجلس افزود: در سال‌های اخیر خشکسالی صدمات فراوانی به کشاورزی مردم وارد کرده است، پس از مدتی آب روستاها نیز قطع شد و هم‌اکنون بسیاری از روستاهایی که می‌شناسم به وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شوند اما اینکه آب شهر قلعه گنج نیز قطع شده است نشان می‌دهد وضعیت مطلوب نیست.

وی ادامه داد: وضعیت کم آبی در شهرستان قلعه گنج و قطع آب لوله کشی در شهر قلعه گنج در حالی مطرح می‌شود که شغل بیش از 80 درصد مردم این شهرستان کشاورزی است که تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

امیری خاطر نشان کرد: در این میان گرمای شدید هوا در جنوب استان کرمان، نیاز به آب در اوج گرمای تابستان را حیاتی می‌کند و مسئولان باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل آب این شهر که مرکز شهرستان قلعه گنج می‌باشد اقدام کنند.

به اعتقاد وی خشکسالی و کاهش منابع آبی در دسترس عامل اصلی کمبود آب و قطع جریان آب در شهر قلعه گنج است.

این نماینده مجلس خارج شدن برخی از چاه‌های آب شرب این شهر را دلیل قطعی آب دانست و افزود: 13 سال خشکسالی تبعات سنگینی را در بردارد که برای رفع این مشکلات باید چاره اندیشی کرد.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مجوز حفر چهار حلقه چاه جدید صادر شده است و به‌زودی و طی روزهای آینده با حفر این چاهها مشکل آب حل می‌شود.

امیری تأکید کرد: برای حل دراز مدت مشکلات آب این شهر قرار بر این است که آب این شهر از منطقه «چاه داد خدا» تأمین شود که حفر هفت چاه جدید در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه این طرح نیاز به 54 کیلومتر لوله کشی دارد افزود: 8 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تأمین اعتبار این طرح تا پایان سال مالی جاری انجام می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: کار لوله‌گذاری 11 کیلومتر تمام شده است و منتظر تأمین اعتبار برای بقیه طرح هستیم و در صورت اجرایی شدن این طرح مشکل آب آشامیدنی سالم 52 روستا نیز حل می‌شود.

نباید مردم زحمتکش متضرر شوند

«موسی غضنفرآبادی» نماینده مردم ریگان، فرج و بم خواستار توجه ویژه مسئولان به حل مشکل آب و کشاورزی جنوب کرمان شد و گفت: مردم زحمتکش و کشاورز جنوب کرمان با وجود نخلستانهای فراوان به دلیل خشکسالی و افت، امسال سهم زیادی در تولید خرما نداشتند.

مردم ریگان آب آشامیدنی نیاز دارند

غضنفرآبادی با بیان اینکه مردم 200 روستای ریگان از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره‌اند گفت: خشکسالی‌های اخیر در شهرستان ریگان تأثیر منفی گذاشته است، ضمن اینکه این شهرستان طبیعتاً به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر سوزان با کم آبی مواجه است و خشکسالی مشکلات را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: تأمین آب آشامیدنی بهداشتی برای روستائیان منطقه الزامی است این درحالی است که بیش از 200 روستای منطقه از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره هستند.

این نماینده مجلس گفت: استفاده از آب آشامیدنی غیربهداشتی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و باید فکری به حال این مشکل شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات بهداشتی به وجود آمده برخی از این روستاها به کانون بیماری واگیردار تبدیل می‌شوند.

غضنفرآبادی گفت: هم‌اکنون طرح آبرسانی به ریگان تحت قالب پروژه کهور خشک، نیمه کاره مانده است و باید با تأمین اعتبار این مشکل در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

وی تصریح کرد: بعضی افراد از کارتن خرمای بم در بسته‌بندی محصول خود سوءاستفاده می‌کنند و این موجب بروز خلل در بازار خرمای بم شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به آغاز برداشت خرما در شهرستان بم اظهار داشت: 19هزار هکتار از باغ‌های شهرستان بم زیر کشت خرما هستند که 14 هزار هکتار آن بارور و 5 هزار هکتار غیربارور است.

وی افزود: در سال جاری پیش‌بینی 80 هزار تن محصول خرما در شهرستان بم داشتیم که با وجود عارضه خشکیدگی خوشه خرما این میزان به 50 هزار تن کاهش می‌یابد.

غضنفرآبادی تصریح کرد: 30 درصد از محصول سردخانه‌ها و همچنین برداشت‌هایی که در سال جاری انجام شده، در ماه مبارک رمضان وارد بازار می‌شود و حدود 50 تا 60 هزار تن در سردخانه‌ها باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان نگهداری محصول خرما در سردخانه شش تا هفت ماه است و با توجه به اینکه در سال گذشته هر کیلو خرما حدود 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان به فروش‌می‌رسید، مردم محصول خود را نگهداری کردند تا با این قیمت به فروش برسانند.

نماینده مردم بم اظهار داشت: اکنون بیشتر خرمای درجه 2 و 3 در سردخانه‌ها وجود دارد که باید برای عرضه آنها به بازار چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: بعضی افراد از کارتن خرمای بم در بسته‌بندی محصول خود سوءاستفاده می‌کنند و این موجب بروز خلل در بازار خرمای بم شده است.

غضنفرآبادی تصریح کرد: خوشه صنعتی خرما در دو سال اخیر شکل گرفته است و به صورت فعال به کار خود ادامه می‌دهد و همچنین اقدام به تشکیل ستاد خرما به شکل مردمی کردیم و از کسانی که در امر خرما دخالت داشتند، تقاضا کرده‌ایم که نظرات خود را به این ستاد ارائه کنند.

وی گفت: شایسته نیست که وضعیت خرمای شهرستان بم اینگونه باشد و این حق مردم زحمتکش و شریف شهرستان‌ بم و شهرستان‌های فهرج و ریگان نیست که ثمره تلاش و زحمت شبانه‌روزی خود را به دست نیاورده و متضرر شوند.

غضنفرآبادی خواستارهمکاری مردم و مسئولان با یکدیگرشد و خاطرنشان کرد: متولی اصلی ساماندهی خرمای بم مردم، باغداران و سردخانه‌داران هستند و توانایی خود مردم از مسئولان بسیار بیشتر است و ما تنها هماهنگ‌کننده کارها و فعالیت‌ها هستیم.

وی افزود: مسائل و مشکلات مربوط به خرما بارها توسط مسئولان شهرستان مطرح شده، اما بازخورد عملی نداشته است و امیدواریم از این پس با تلاش و فعالیت همه‌جانبه مردم، مسئولان و خوشه صنعتی خرمای بم و برنامه‌ریزی‌های لازم که در قالب این خوشه صورت می‌گیرد، شاهد رونق هرچه بیشتر خرمای شهرستان بم و همچنین شهرستان‌های فهرج و ریگان باشیم.

  • کد خبر : 26033
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار