خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/27 - 16:29
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رئیس فراکسیون عشایر

عشایر ذخایر انقلابند

**محمدعلی دلاور نایب رئیس فراکسیون عشایر مجلس در یادداشتی که در روزنامه قدس منتشر شده است، با اشاره به حضور عشایر در استان خراسان رضوی، عشایر را ذخایر انقلاب خواند.

 استـــان خــراسان رضوی با وسعتی بیش از 127000 کیلومتر مربع و 5/6 میلیون نفر جمعیت بالغ بر 30295 نفر (5500 خــــانوار) از عشایـــر کشور را در خـــود جای داده است. این تعداد حدود 6/0 درصد جمعیت کل استان و 2درصد جمعیت روستایی استان و 2/2درصد از عشایر کل کشور است که در 35 طایفه مستقل سازمان یافته‌اند.

جامعه عشایری به لحاظ ویژگی های زندگی سنتی خود یعنی معیشت متکی به دام ناگزیر به تحمل زندگی سخت شبانی بوده و همواره جهت تعلیف دام از نقطه‌ای به نقطه دیگر کوچ می‌کنند. عشایر خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با تعداد معادل 872730 واحد دامی به صورت کوچرو- نیمه کوچرو و رمه‌گردان در مناطق ییلاق و قشلاق امرار معاش می‌کنند که این میزان دام معادل 5/10درصد دام استان و معادل 8/3درصد دام سبک عشایر کشور است.

متوسط دام سبک هر خانوار عشایر در کشور 95 رأس است که این مقدار در استان خراسان رضوی 158 رأس می‌باشد. این ارقام بیانگر توان تولیدی بالا در جامعه عشایر خراسان رضوی است. از نظر پراکندگی، عشایر در سطح 11 شهرستان مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان، درگز، نیشابور، سبزوار، خواف، کاشمر وبردسکن پراکنده‌اند.

تعدادی از عشایر استان خراسان رضوی در فصل قشلاق به چهار استان گلستان (مراوه تپه)، یزد، خراسان شمالی و خراسان جنوبی کوچ می‌کنند و در فصل ییلاق نیز این استان میزبان عشایر استانهای سمنان و خراسان جنوبی است.

استان خراسان رضوی دارای 5 زیست‌بوم (ایلخانی، کرد اترک شمالی، کرد اترک جنوبی، کرمانج شرقی و خواف) می‌باشد که در دو زیست بوم با خراسان شمالی (کرد اترک شمالی و کرد اترک جنوبی) مشترک می‌باشد. این استان دارای 73 سامانه عشایری شامل 334 سامانه عرفی (محله عشایری) است.

  • کد خبر : 38274
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار