خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/02 - 17:59
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بزرگواری:

ظرفیت‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی به عشایر وجود دارد

**نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه ویژه مسئولین به عشایر گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولان کشور و استان، گامی بلند برای خدمت‌رسانی به عشایر و ایلات برداریم و آنان را به جایگاهی که درخور شأن عشایر است، نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.

سیدعلی‌محمد بزرگواری، با بیان این مطلب به روزنامه «امید مردم» کهکیلویه و بویراحمد گفت: محرومیت‌های عشایر بسیار بیشتر از این‌هاست و ظرفیت‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی به این قشر محروم وجود دارد. امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولان کشور و استان، گامی بلند برای خدمت‌رسانی به عشایر و ایلات برداریم و آنان را به جایگاهی که درخور شأن عشایر است، نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.

وی ادامه داد: عشایر همه روزه با مشکلات و محدودیت‌ها و محرومیت‌های فراوانی روبه‌رو هستند و من در دیدار اخیرم با جمعی از عشایر استان، به بررسی مشکلات آنان پرداختم.

بزرگواری یکی از مهمترین مشکلاتی که این قشر همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، مشکل آبرسانی، علی‌الخصوص در مناطق کوهستانی و دور از دسترس عنوان کرد و ادامه داد: مسئله دیگر، اعطای آرد و سایر اجناس یارانه‌ای است که باید به عشایر عزیز کشورمان رسانده شود؛ چراکه آنها در مناطقی در دوردست زندگی می‌کنند اما مشکل دیگری که وجود دارد، مشکل چراگاه‌ها و مراتع و منابع طبیعی تعریف نشده در کشور است. مراتعی در سطح استان وجود دارند که به عناون چراگاه تعریف نشده‌اند و عشایر نمی‌توانند برای دام‌های خود، از آنها استفاده کنند. البته چراگاه‌هایی وجود دارد، اما علوفه آنها کافی نیست و جواب نیازهای این قشر را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: در گذشته شاهد آن بودیم که هنگامی که ایلی در یک دشت یا منطقه ییلاقی ساکن می‌شدند، همواره نگران پایان یافتن جریان آب در آن بودند و به محض تمام شدن آب منطقه و نداشتن ذخایر آب، ناچار از ترک آن منطقه می‌شدند و کوچ می‌کردند اما امروزه، می‌بینیم که درست در همان منطقه‌ای که عشایر پیش از این به دلیل ترس از کمبود آب مجبور به ترکش بودند، منابع آب فراهم شده است تا این عزیزان بتوانند از آن استفاده کنند. از طرف دیگر کیلومترها راه و جاده برای عشایر در مسیر کوچ و آمد و شد آنان آماده شده است تا کمکی هرچند کوچک به این «ذخایر انقلاب» شود.

  • کد خبر : 36240
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار