خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/09 - 10:26
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدکریم عابدی خبر داد

طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستاییان برای ساکنان شهرستان سرایان

**توجه به نیازهای مردم هر منطقه می‌تواند بهترین راهنما برای گشودن گره از کار آنها باشد، خواسته‌های مردم از نمایندگان‌شان در مجلس شورای اسلامی آیینه تمام‌نمایی است که نمایندگان را در بهبود وضعیت زندگی مردم حوزه انتخابیه‌شان راهنمایی می‌کند.

"محمدکریم عابدی" نماینده فرودس، سرایان، شیرویه و طبس معتقد است که زیرساخت‌های توسعه می‌بایست در محل حوزه انتخابیه‌اش تقویت و ایجاد شوند. او با تاکید بر این‌که روستاها محور توسعه هستند بر ایجاد راه‌های ارتباطی میان مردم و نواحی مختلف تاکید می‌کند.

این عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با آوا، توسعه گردشگری و توجه به صنایع دستی روستایی را در کنار ایجاد کارخانجات بزرگ در شهرها مکمل یکدیگر دانسته و تاکید می‌کند که برای ایجاد اشتغال به همان میزان که به شهرها توجه می‌شود باید مشکلات روستائیان نیز جدی گرفته شود.

برای تقویت زیرساختهای توسعه در استان خراسان جنوبی تا کنون چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟

از آنجا که زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه در تمامی کشور منحصر به یکی، دو نکته خاص نیست لازم است تا تمامی کارشناسان و مسئولان فرهنگی نسبت به ابعاد همه‌جانبه توسعه حساسیت لازم را داشته باشند. از آنجایی که راه‌های ارتباطی یکی از ارکان مهم در رشد و توسعه زیرساخت‌هاست در استان خراسان جنوبی ایجاد شرایط مناسب برای احداث خط آهن مسیر بیرجند، سرایان، فردوس جلسات متعددی با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی برگزار شده است که امیدواریم به زودی شاهد ایجاد تحولات و احداث این خط آهن باشیم. علاوه بر آن محورهای ارتباطی سرایان به فردوس در سه راهی روم و محور ارتباطی سه قلعه به دیهوک و پیگیری و مطالعه در مورد محور ارتباطی از مسیر خورزاد، مصعبی و گرماشو به طول چهار کیلومتر نیز از جمله اقداماتی است که تا کنون انجام شده و انتظار می‌رود که با به ثمر نشستن این تلاش‌ها بخشی از مشکلات مردم منطقه برطرف شود چرا که روستائیان در استان خراسان جنوبی با مشکل راه‌های ارتباطی روبه‌رو هستند.

 اقدامات دیگری هم برای توسعه روستاها انجام شدهاست؟

از جمله اقداماتی که برای بهبود شرایط روستاها انجام شده می‌توان به طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستائیان اشاره کرد که در این طرح به روستائیان کمک خواهد شد تا نسبت به مقاوم‌سازی و بهبود شرایط خانه‌های مسکونی‌شان اقدام کنند؛ از سوی دیگر روستائیان ساکن در استان خراسان جنوبی در سال گذشته متحمل خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه در بخش کشاورزی بوده‌اند که انتظار می‌رود در این بخش از حمایت‌های رسمی دولت برخوردا شوند.

 این خسارتها عموماً ناشی از کدام عوامل طبیعی بوده و خسارت روستائیان چگونه جبران خواهد شد؟

به دلیل بروز خشکسالی و سرمازدگی بخشی از محصولات بخش کشاورزی در روستاها از بین رفت که در مکاتبات انجام شده با ستاد حوادث غیر مترقبه کشور امیدواریم خسارت روستائیان محاسبه و جبران شود البته در کنار این جبران خسارت یادآوری می‌کنم که اقداماتی نیز برای ایجاد یک انبار نگهداری محصولات کشاورزی با توجه به پتانسیل بالای کشت و کار در استان انجام شده است که از ایجاد خسارت بیشتر در آینده جلوگیری کند.

 کشاورزان روستایی با مشکل کمبود آب هم روبهرو هستند؟

با توجه به سال‌های کم‌آبی که پشت سر گذاشته‌ایم مشکل کم‌آبی برخی از کشاورزان را دچار ضرر و زیان کرده‌است اما نکته دیگری که در بخش کشاورزی نمود پیدا کرده تبدیل شدن مالکان به خرده‌مالک است، یعنی در شرایطی که زمین‌های پهناور کشاورزی به قطعه‌های کوچک و کوچک‌تری از سوی ورثه تقسیم می‌شوند توان کار کشاورزی نیز دستخوش تغییر خواهد شد الان ما با خرده‌مالکان زمین‌های کشاورزی روبه‌رو هستیم که می‌باست آب مورد نیازشان را از طریق موتور پمپ به زمین‌ها هدایت کنند و مشکلات زیادی در این زمینه به‌وجود آورده است که اقدامات انجام شده بخشی از این مشکل را برطرف کرده است.

 ایجاد پایداری در روستاها به کاهش نرخ بیکاری کمک خواهد کرد؟

حتی اگر به کاهش نرخ بیکاری کمک نکند به هر حال از آهنگ رشد این نرخ کم خواهد کرد، اما به هر حال حل مشکل اشتغال می‌بایست با نسخه‌های متعددی انجام شود؛ پایداری و توسعه روستاها بخشی از این مشکل را درمان خواهد کرد.

 پیشنهاد شما برای ایجاد اشتغال در حوزه انتخابیهتان چیست؟

تا کنون مکاتباتی در مورد سرمایه‌گذاری و احداث یک پروژه بزرگ و مادر در شهرستان با اولویت مجتمع فولاد باتوجه به زیرساختهای موجود شهرستان انجام شده است تا با توجه به پتانسیل موجود نسبت به انجام این پروژه اقدام شود که به نظر می‌رسد اجرای طرح مجتمع فولاد خواهد توانست نیروی کار زیادی را جذب کند؛ از سوی دیگر برای حل مشکلات شرکت‌ها ی تعاونی چند منظوره نیز تلاش‌هایی بوده و با توجه به نقش فعال این نوع شرکت‌ها در ایجاد اشتغال مولد انتظار می‌رود با حل مشکلاتشان بتوانند گام‌های کوچک اما مؤثری در ایجاد اشتغال بردارند از سوی دیگر راه‌اندازی یک واحد تولیدی آجر به شیوه اتوماتیک نیز در دست اقدام است که در مجموع انتظار می‌رود این تلاش‌ها منجر به پویایی بازار کار شود.

 با توجه به اینکه حضور گردشگران در مناطق مختلف به خودی خود تولید شغل و درآمد میکند، در زمینه جذب گردشگر چه اقداماتی تا کنون انجام شده است؟

شهر سرایان به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده و اعتبار مربوط به این طرح نیز اخذ شده است که با توجه به پتانسیل طبیعی موجود در این شهر به زودی شاهد رونق بازار گردشگری در این منطقه خواهیم بود و البته مردم محلی و بومی از این گردشگری سود خواهند برد اما از سوی دیگر ما در انتظار سرمایه‌گذارانی هستیم که برای ایجاد پروژه‌های بزرگ گردشگری به این منطقه جذب شوند. از سوی دیگر در مورد فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و جذب اعتبار 1500 میلیون ریالی جهت بازسازی، مرمت و احیاء بناهای تاریخی شهرستان نیز اقدام شده است که این دو در کنار یکدیگر مکمل مناسبی برای رونق دادن به بخش گردشگری خواهند بود.

  • کد خبر : 34653
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار