خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/03 - 12:18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رییس کمیسیون اصل 90 در نشست خبری:(3)

طرح نظارت مجلس بر نمایندگان این هفته در صحن علنی

**نایب رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی از مطرح شدن طرح نظارت مجلس بر نمایندگان در جلسات علنی این هفته مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "حسین فدایی" در ادامه نشست خبری روز شنبه 3 مهر ماه خود از بررسی این طرح در صحن علنی مجلس در این هفته خبر داد و افزود: به احتمال زیاد این طرح در این هفته و شاید هم فردا در صحن علنی مجلس مطرح شود.

فدایی در ادامه به برخی از موارد مشترک در مطالعات تطبیقی که با سایر کشورها به دست آمده است اشاره کرد و اظهار داشت: ممنوعیت چند شغله بودن نمایندگان، کنترل مسافرتهای خارج از کشور و دریافت حقوق از چند مرکز، ارائه وضعیت مالی فرد در ابتدای دوره نمایندگی و کمیته نظارتی که تغییرات مالی نماینده را بررسی می کند در کار مطالعاتی که انجام شد در سایر کشورها وجود داشت و امری انحصاری و جدید نیست. به طوری که در قانون اساسی هم برای مسئولان طراز اول این مساله پیش بینی شده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود با بیان این که طرح نظارت نمایندگان بر کارشان مطلب جدید و انحصاری نیست تصریح کرد: براساس ارزشهای دینی و اسلامی مسئولان از بالاترین سطح نظارت با رویکردی مثبت استقبال می کنند به همین دلیل ما امیدواریم در اجرای طرح مشکلی وجود نداشته باشد و مهمترین امر تفاهم مشترک بین نمایندگان است.

وی تاکید کرد: نظارت به دو موضوع مهم کارآمدسازی و بازدارندگی از آسیب توجه دارد و بدین معنی است که از ظرفیت های موجود بهترین استفاده را بتوان کرد. در بخش آسیب‌ها که مهمترین دغدغه همه حکومتهاست مبارزه با مفاسد اقتصادی است که برای همه کشورها توام با هزینه هایی بوده است به این دلیل که مساله ای درونی است و محتوا را مانند موریانه تهی می کند در نتیجه تهی شدن محتوا منتج به زیر سوال رفتن تمام آن مجموعه می شود.

فدایی گفت: اسلامیت و جمهوریت نظام ما یعنی ارزشهای دینی را مورد عمل قرار دادن و اعتمادسازی در میان مردم که تنها از راه مبارزه با مفاسد اقتصادی امکانپذیر است و نیازمند وفاق ملی برای این آفت اساسی و جدی است که اگر حکومتی به آن نپردازد با چالش جدی مواجه خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیران و اسلامشهر مهمترین ارکان مبارزه با چنین مساله‌ای را رهبری و مردم دانست و ادامه داد: نقش رهبری و مردم و قوای سه گانه و در کنار آنها استفاده از خواص و نخبگان، خواص جریانات سیاسی و رسانه ها هستند. این هشت رکن باید در این عرصه ورود پیدا کنند و وفاق عمومی را سامان بدهند تا این وظیفه مهم و اساسی را دنبال کنیم.

وی افزود: نقش رهبری و نقش مردم در این رابطه بی‌بدیل بوده است به طوری که از زندگی امام راحل و از منویات مقام معظم رهبری به طور جدی و اساسی در این مبارزه تعیین کننده استفاده شده است و ما احساس کمبودی نمی کنیم بلکه کمبودها از سوی ارکان و سطوح دیگر است.

فدایی با بیان این که نقش مجلس در این رابطه بی نظیر و مهم است گفت: به این دلیل که هم در حوزه قانونگذاری با تصویب قوانین لازم در جامعه و هم در جهت کارآمدی و بازدارندگی از آسیب ها به  وظیفه نظارتی خود عمل می کند؛ این نقش قبل از این که انتخاباتی در مجلس صورت بگیرد باید آغاز شود.

وی اظهار داشت: ما فرآیند نظارت را باید در مرحله قبل از انتخابات، در حین انتخابات و بعد از انتخابات بتوانیم هم راستا و منسجم پیش بینی کنیم. در حال حاضر ملاک این طرح، بحث نظارت پس از رسمی شدن مجلس است.

  • کد خبر : 28049
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار