خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/29 - 16:44
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نمایندگان استان مطرح کردند

صنعتی شدن، تنها راه برون‌رفت فارس از مشکلات

**تکیه اصلی اقتصاد استان فارس به کشاورزی و دامداری است.این استان 14 درصد محصولات باغی کشور را تولید می‌کند، اما خشکسالی‌های اخیر موجب شده است تا کشاورزان این استان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند. از سوی دیگر معضل بیکاری نیز از جمله مسائلی است که موجب مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ‌تری چون شیراز و گاه تهران شده است. نمایندگان استان یکی از دلایل عمده این امر را بی‌توجهی به صنعت و احداث کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در این استان می‌دانند؛ که در صورت توجه جدی به آن می‌توان معضل بیکاری را کاهش داد و از سوی دیگر

تعدادی از نمایندگان استان فارس در گفت و گو با روزنامه خبرجنوب به ظرفیت‌های صنعتی استان و کوتاهی مسئولان به این استعدادها اشاره کرده‌اند.

کشاورزی صنعتی

خشکسالی‌های چند سال اخیر و تأثیرات منفی آن بر زندگی کشاورزان و شرایط اقتصادی فارس موجب شده بحث درباره صنعتی شدن استان بار دیگر به صورت جدی مطرح شود؛ این موضوع جدا از ایجاد شهرک‌های صنعتی به کشاورزی هم اشاره دارد و نمایندگان استان از صنعتی شدن در بخش کشاورزی هم سخن گفته‌اند.

"داود محمدجانی" نماینده مردم آباده با اشاره به خشکسالی‌های اخیر می‌گوید: خشکسالی خسارات بسیاری به کشاورزی استان وارد کرده است که امیدوارم این خسارت در نهایت منجر به فرصت برای استان و کشاورزان شود.

این نماینده ادامه می‌دهد: ما طرح آبیاری پر فشار و کاشت درختان جوان‌تر را در سروستان که درختان بسیاری در آنجا خشک شده‌اند، آغاز کرده‌ایم. در برنامه پنجم هم پیشنهاد کردیم کارهای زیربنایی و به‌ویژه آبیاری پرفشار با دولت باشد. سال گذشته 50 درصد هزینه‌ها با دولت بود و 50 درصد به صورت تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شد. با پیگیری‌های انجام شده قرار است سال آینده صد در صد هزینه‌های این طرح با دولت باشد.

وی افزود: امسال ما 50 هکتار را با این شیوه، آبیاری کرده‌ایم.

نماینده شیراز نیز جایگزینی شیوه‌های مدرن را به جای شیوه‌های قدیمی و سنتی یکی از راه‌های نجات کشاورزی استان می‌داند: برای پیشرفت کشاورزی و جلوگیری از آسیب‌هایی مانند خشکسالی باید زیرساخت‌های لازم با حمایت دولت فراهم شود و کشاورزی استان به سمت صنعتی شدن حرکت کند.

"جعفر قادری" با اشاره به این زیرساخت‌ها توضیح می‌دهد: سدسازی، هدایت آبهای سطحی و آب دریا به مناطق مرکزی فارس، بارور کردن ابرها و توجه به مراکز پژوهشی مربوط به اقیانوس‌شناسی و مطالعات خشکسالی از جمله این طرح‌هاست.

"ابوالقاسم رحمانی" نیز با اشاره به خسارت‌های وارد شده به کشاورزان در چند سال اخیر می‌گوید: اولویت ما در اقلید، گسترش راه‌های روستایی و رسیدگی به اوضاع کشاورزان است.

وی ادامه می‌دهد: اهدافی را برای سال 89 در نظر گرفته و پیگیری می‌کنیم که هدف کلی آن حرکت به سمت صنعتی شدن است. برای بهبود اوضاع کشاورزان نیز باید زیرساخت‌ها به طور کامل فراهم شوند. به عنوان مثال منطقه دژ کرد، منطقه ویژه کشت سیب است و در آنجا 16 هزار هکتار باغ سیب داریم و البته 6 هزار هکتار کشت دیم بادام؛ برای انتقال این محصولات به بازار جاده پادنا در دست ساخت قرار دارد. این جاده 13 کیلومتر و کوهستانی است و تا دو سال دیگر به بهره برداری می‌رسد. نقش این جاده در توزیع و انتقال میوه‌جات و مواد کشاورزی به مراکز توزیع روشن است.

رحمانی ادامه می‌دهد: سدسازی، جاده‌سازی و طرح‌هایی از این دست کشاورزی را از حالت سنتی خارج می‌کند و موجب می‌شود کشاورزان راحت‌تر به مراکز توزیع، دسترسی داشته باشند.

مهاجرت روستاییان به شهرها

یکی از معضلات از بین رفتن کشاورزی و نبود فعالیتی جایگزین برای آن، تهدید اشتغال برای جوانان و در نهایت مهاجرت آن‌ها به شهرهای بزرگ استان و ایجاد شغل‌های کاذب است.

"نصرالله کوهی باغ اناری" با اشاره به مهاجرت اهالی سروستان می‌گوید: شهرستان سروستان دو سال پیش دارای فرمانداری شده است. مشکل اصلی این شهرستان سال‌ها این بوده که رونق اقتصادی نداشته و به این دلیل که اشتغال در آن مطرح نبوده، مهاجرت از این شهرستان بسیار زیاد صورت می‌گرفته است.

نماینده مردم سروستان، کربال و کوار می‌گوید: به لطف خدا با اکتشاف 14 حلقه چاه نفت و بهره‌بردای و حفاری 4 حلقه چاه و ایجاد کارخانه‌های صنعتی کوچک موجب شده این شهرستان رونق اقتصادی بگیرد و اشتغال در آن ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: این نشان می‌دهد برای حفظ جوان‌ها و ایجاد اشتغال نیاز جدی به صنعت و توجه به صنعتی شدن است تا از این طریق بتوان برای جوانان شهرستان اشتغال ایجاد کرد و مانع از مهاجرت آن‌ها شد.

عضو کمیسیون شورا و سیاست داخلی مجلس همچنین با اشاره به منطقه کوار می‌گوید: 90 درصد فعالیت مردم کوار کشاورزی و دامداری است. خب! با این وضعیت فقط کافی است این شهرستان با مشکل خشکسالی روبه‌رو شود، قطعاً بسیاری از جوان‌ترها برای پیدا کردن شغل مناسب به دیگر شهرها و حتی استان‌ها مهاجرت می‌کنند. برای جلوگیری از این شرایط می‌باید زمینه‌ای برای رونق کشاورزی با ایجاد سدهای مختلف یا توسعه صنعت در این منطقه فراهم کرد.

"حسن شبانپور" نماینده مردم ارسنجان، پاسارگاد و مرودشت نیز از این سه منطقه به عنوان سه منطقه عمده کشاورزی یاد می‌کند و می‌گوید: خشکسالی و سخت بودن شرایط کشاورزان از یک‌سو و بی‌توجهی به خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان و پرداخت نکردن بهای محصولات در زمان خرید از سوی دیگر جوانان را از رفتن به سمت کشاورزی دلسرد می‌کند.

این نماینده ادامه می‌دهد: در صورتی که شرایط برای کشاورزان مساعد نشود یا شهرک‌های صنعتی ایجاد نشوند، قطعاً شاهد مهاجرت جوانان شهرها و روستاهایمان به دیگر استان‌ها و پایتخت خواهیم بود.

نیاز به صنعت در فارس

اگرچه تأکید نمایندگان به حفظ کشاورزی در استان فارس است و اینکه با صنعتی شدن و استفاده از تکنولوژی می‌توان کشاورزی را به سوددهی بالاتری رساند، اما در عین حال این نمایندگان تکیه بر تک‌محصولی بودن را نمی‌پسندند و توجه ویژه‌ای به حرکت به سمت صنعتی شدن استان فارس دارند.

داود محمدجانی با انتقاد از بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در استان فارس و توجه صرف به کشاورزی می‌گوید: در سی سال پس از انقلاب، استان فارس به طور کلی به سمت کشاورزی رفت و سهم عمده‌ای را در تأمین مایحتاج مردم ایران ایفا کرد، اما در این بین از سرمایه‌گذاری در استان بازماندیم. ما نسبت به استان‌های همجوار از نظر صنعتی بسیار عقبیم. در خشکسالی‌های اخیر با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بیشترین خسارت را استان فارس دیده است، چون در کنار کشاورزی صنعت دیگری نبوده است. در حال حاضر به واسطه خشکسالی بیکاری شدیدی در استان ایجاد شده است که برای برون‌رفت از این مشکل نیاز جدی به برنامه‌ریزی داریم.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری صنعتی در استان علاوه بر ایجاد اشتغال در میان جوانان، زمینه آبادانی استان را نیز فراهم خواهد کرد.

جعفر قادری نیز دراین باره تذکر می‌دهد: اگرچه استان فارس به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود و رتبه نخست در تولید و برداشت برخی محصولات کشاورزی را دارد، اما متکی بودن به یک بخش منطقی نیست و باید به سمت صنعتی شدن پیش رفت.

وی می‌افزاید: آنچه در این چند سال رخ داده، به‌ویژه خشکسالی‌های ممتد در استان نشان می‌دهد توجه به کشاورزی به تنهایی چاره‌ساز نیست و نمی‌تواند نیازهای اصلی مردم استان را فراهم کند.

نماینده مردم شیراز ادامه می‌دهد: در سفر مقام معظم رهبری و همچنین سفرهای هیأت دولت به این استان مصوبه‌های خوبی صورت گرفته که در صورت اجرایی شدن می‌تواند موجب شکوفایی بیشتر استان و رفع معضل بیکاری شود، اما متأسفانه هنوز بسیاری از آن‌ها اجرایی نشده‌اند.

نماینده دیگر، "سیدحسین ذوالانوار" است که در تأکید سخنان جعفر قادری با اشاره به خشکسالی ممتد چهارساله در فارس می‌گوید: روستاهای ما از این خشکسالی‌ها لطمات بسیاری دیده‌اند، اما متأسفانه ما حتی نتوانستیم اعتبارات خشکسالی را وصول کنیم. در سفر ریاست جمهور به استان نیز مصوبات بسیاری درباره فعالیت‌های صنعتی مطرح شد که متأسفانه بیشتر آنها مسکوت مانده است و در حال حاضر ما واحد بزرگی که به زودی افتتاح شود نداریم و باید همچنان حسرت صنعت در استان را بخوریم.

وی با اشاره به نیازمندی به صنعت برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال ادامه می‌دهد: وجود صنایع مادر می‌تواند موجب جذب سرمایه و ایجاد اشتغال شود، اما متأسفانه توجه ویژه به واردات موجب شده این بخش مغفول بماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از واردات برخی صنایع و تکنولوژی‌هایی که در داخل امکان فراهم کردن آن‌ها وجود دارد، ادامه می‌دهد: واردات به جای تولید عنصری است که صنعت مخابرات کشور را فلج کرده است. دولت هم به دنبال اشتغال است و هم واردات می‌کند، درحالی که باید به صنایع داخلی فرصت عرض اندام داد. این واردات هم اشتغال را فلج می‌کند و هم فناوری را از دسترس ما خارج کرده و مانع ورود ما به فضاهای ارتباطی جدید می‌شود.

 اقدامات صورت گرفته

نیاز به صنایع بزرگ و مادر کاملاً در استان فارس درک شده و ضرورت توجه جدی به آن از سوی تمامی مسئولان مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که بسیاری از نمایندگان معتقدند خشکسالی‌های اخیر باعث شده توجه به صنعت بار دیگر به عنوان راهی برای ایجاد اشتغال و شکوفایی استان جدی گرفته شود.

داود محمدجانی درباره صنایع مادر در حوزه انتخابی خود می‌گوید: در شهرستان آباده تا پایان سال پنج کارخانه تولیدی به بهره‌برداری می‌رسد که هرکدام از این‌ها ظرفیت استخدام 300 نفر را دارا هستند. کارخانه کاشی و سرامیک هم با هزینه بالغ بر 25 میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است و به زودی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در شهرستان بوانات و خرمبید هم به دلیل وجود سنگ‌های تزئینی ویژه نمای ساختمان، به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه‌ای بزرگ و پیشرفته برای تولید سنگ‌های تزئینی هستیم.

محمدجانی با اشاره به کارخانه الیاف شیشه که چند سالی است کلنگ آن در شهرستان خرمبید به زمین خورده می‌گوید: احداث این کارخانه چند سالی است تا حدودی متوقف بوده اما در یکی، دو سال اخیر با رسیدگی مسئولان، پیشرفت خوبی داشته است که امیدوارم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و زمینه اشتغال جوانان این منطقه را فراهم کند.

حسن شبانپور، نماینده مردم ارسنجان، پاسارگاد و مرودشت نیز با بیان این نکته که بیکاری در حال حاضر از بزرگ‌ترین مسائل استان است می‌گوید: استان فارس از آنجا که قطب کشاورزی کشور است، آسیب‌های بسیاری را در خشکسالی‌های اخیر دیده و کشاورزان بسیار دچار مشکل شدند.

وی می‌افزاید: در مدت تعطیلی مجلس یکی از مهمترین اقداماتم، بررسی صنایع حوزه انتخابی و دیدار از کارخانه‌ها بوده است. در این زمینه تلاش کردیم مشکلات پتروشیمی شهدای مرودشت را مرتفع کنیم تا فعال شود و زمینه‌ای برای اشتغال جوانان این منطقه باشد.

این نماینده همچنین از بازدید از کارخانه آرد دادلی و برگزاری جلسات با هیأت مدیره صنایع تولیدی بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسانه در این دیدارها سخن می‌گوید و می‌افزاید: برای رسیدگی و پیگیری وضعیت صنایعی که متوقف مانده‌اند به زودی به وزارتخانه‌های کار، جهاد کشاورزی و صنایع می‌روم و جلساتی با مسئولان مربوطه خواهم داشت.

نماینده دیگری که درباره اقدامات انجام شده در بخش صنعت در حوزه انتخابی خود سخن می‌گوید، نصرالله کوهی باغ اناری است.

وی می‌گوید: کارخانه سیمان شیراز به دلیل ایجاد آلودگی شدید در منطقه و به‌ویژه بولوار امیرکبیر قرار شده به شهرستان خرامه منتقل شود. برای این منظور 200 هکتار زمین نیز مهیا شده که می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد کند، اما متأسفانه در زمینه انتقال آن به خرامه کوتاهی‌هایی شده است.

این نماینده با اشاره به احداث دو شهرک صنعتی در سروستان می‌گوید: در شهرک صنعتی شماره یک سروستان تاکنون چند کارخانه کوچک به بهره‌برداری رسیده‌اند و کارخانه‌های تولید خوراک دام و کره پسته نیز به زودی افتتاح می‌شوند.

نماینده سروستان، کربال و کوار ادامه می‌دهد: این دو شهرک صنعتی در صورتی که به بهره‌برداری کامل برسند، می‌توانند زمینه اشتغال بسیار مناسبی را در این حوزه انتخابی فراهم کرده، موجب شکوفایی بیشتر این شهرستان‌ها نیز بشوند.

باغ اناری درباره شهرک صنعتی شماره 2 نیز می‌گوید: فعالیت اجرایی خاصی در شهرک صنعتی شماره 2 سروستان صورت نگرفته، اما به دلیل شرایط ویژه مردم و افزایش بیکاری پیگیر احداث سریع‌تر آن هستیم.

نماینده اقلید نیز دو طرح بزرگ در این شهرستان که موجب اشتغال جوانان می‌شود را نام می‌برد و می‌گوید: پروژه کارخانه فولاد اقلید یکی از اهداف اصلی ما در سال 89 است. ایجاد این کارخانه در سفر سوم ریاست جمهور به اقلید دیده شده است.

ابوالقاسم رحمانی می‌افزاید: این کارخانه که با مبلغ 600 میلیارد به بهره‌برداری می‌رسد، در مرحله مطالعه قرار دارد.

این نماینده به کارخانه خانه‌های پیش‌ساخته نیز اشاره کرده و می‌گوید: در حال حاضر نود درصد ساختمان این کارخانه به پایان رسیده و طبق پیش‌بینی‌ها می‌تواند در سال 2 میلیون مترمربع ساختمان پیش‌ساخته بسازد.

نگاهی به اصل 44 قانون اساسی

اما نایب رئیس اصل 44 قانون اساسی نیز تأکید ویژه‌ای بر صنعتی شدن استان فارس دارد. جعفر قادری می‌گوید: در برنامه پنجم توسعه، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اساسی و کلان برای توسعه استان فارس پیش‌بینی شده است.

به گونه‌ای که برای احداث دو پالایشگاه جدید در فارس حدود 3 هزار میلیارد در نظر گرفته است که این امر با مشارکت بخش خصوصی و از محل اعتبارات دولتی انجام می‌شود.

نماینده مردم شیراز توضیح می‌دهد: احداث 14 پتروشیمی و دو پالایشگاه جدید از جمله مصوبات دولت است که در دستور کار قرار گرفته، اما متأسفانه هیچ اقدام خاصی برای آن انجام نشده است.

  • کد خبر : 25375
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار