خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/06 - 19:00
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
شهباز حسن‌پور مطرح کرد:

زمینه‌های اصلاح الگوی مصرف

**مسئولان در سال گذشته مقدمات کار در زمینه اصلاح الگوی مصرف را تا حدودی فراهم کرده و کارهایی را شروع کردند، بنابراین احتیاج بود که مشارکت حداکثری مردم و کارکنان دولت را همراه داشته باشند که با فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغ ایشان، این امیدواری به وجود آمد که درصد بهره‌وری از این مهم افزایش پیدا کند که در هر صورت مبارک و قابل قبول است.

این بخش‌هایی از گفته‌های "شهباز حسن‌پور" نماینده مردم بردسیر و سیرجان در گفت و گو با نشریه نگارستان است.

وی می‌گوید: حتماً کمیسیون‌های مجلس به این مسئله ورود پیدا کرده و قوانینی که لازم باشد را تدوین خواهند کرد و در واقع آن جایی که نیاز به اصلاح برخی قوانین باشد، نمایندگان درصدد اصلاح برخواهند آمد و یا با دنبال کردن بحث‌ در کمیسیون‌ها با حضورکارشناسان دولت و برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه، این مسائل را مورد بررسی و کنکاش قرار خواهند داد تا برای تحقق اهداف ابلاغ این سیاست‌ها اقدام کنند. در واقع در این نشست‌ها بسیاری از مسائل قابل حل و فصل است.

 متن این گفت وگو چنین است:

شما به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس چه ارزیابیای از ابلاغ سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری دارید؟

خوشبختانه مقام معظم رهبری با یک دید وسیع و کاملاً جامع‌نگر همه مشکلات و مسائل کشور را رصد می‌کنند و هر جا مصلحت بدانند که باید مطالب از طرف ایشان به مسئولان ابلاغ شود، این کا را انجام می‌دهند تا به این وسیله مسئولان و مردم نسبت به مسایل حساسیت و عنایت و توجه بیشتر داشته باشند.

از طرفی سال 1388 به نام اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری شده بود که این ابلاغ‌ها برای مسئولان پیام‌هایی دارد و از دو جهت می‌توان این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد؛ از یک جهت شاید به دلیل کوتاهی و کم‌کاری در این موضوع مهم و حساس و از سوی دیگر فراهم بودن زمینه تحقق این موارد در جامعه، این امر قابل بررسی است.

البته مسئولان سال گذشته اقداماتی در این جهت انجام داده و کارهای کارشناسی صورت دادند و در حال اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف هستند، بنابراین با کمک گرفتن از مقام معظم رهبری قصد دارند همراهی، همکاری و مشارکت حداکثری مردم را هم در این زمینه داشته باشند.

در حقیقت فرمایشات مقام معظم رهبری به مسئولان یک هشدار است که مقداری با موارد و مسایل حساس‌تر برخورد کرده و با یک نگاه عمیق‌تر به آنها بنگرند.

خوشبختانه ظرف این مدت که سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف ابلاغ شد، هم رسانه‌ها و هم مسئولان توجهات بسیار خوبی را به این مهم داشته‌اند و امیدواریم که با این ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری شاهد کاهش چشمگیر در مصرف انرژی در ابعاد مختلف باشیم و حتماً کمیسیون‌های مجلس به این مسئله ورود پیدا کرده و قوانینی که لازم باشد را تدوین خواهند کرد، در واقع آن جایی که نیاز به اصلاح برخی قوانین باشد، نمایندگان درصدد اصلاح برخواهند آمد و یا با دنبال کردن بحث‌ در کمیسیون‌ها با حضور کارشناسان دولت و برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه، این مسائل را مورد بررسی و کنکاش قرار خواهند داد تا برای تحقق اهداف ابلاغ این سیاست‌ها اقدام کنند.

در واقع در این نشست‌ها بسیاری از مسائل قابل حل و فصل است؛ همچنین در جاهایی هم که نیاز به قانون باشد به درخواست جمعی از نمایندگان مسائل به صورت طرح، مطرح خواهد شد. در حقیقت این آمادگی کامل در کمیسیون‌های تخصصی وجود دارد که با حساسیت بیشتری موضوع را دنبال کنند.

 بنابراین کشور آمادگی اجرای طرحهایی در این زمینه را دارد؟

بله. برخی از وزارتخانه‌ها از قبل پیش‌بینی‌های لازم را درباره اصلاح الگوی مصرف داشته‌اند، اما برخی دیگر کار عمیق و گسترده‌ای انجام نداده بودند. بنابراین قطعاً دوستان ما در کمیسیون تلفیق با توجه به تجارب بسیار خوبی که دارند، آنجایی که نیاز به اصلاح ببینند را در برنامه پنجم لحاظ خواهند کرد و با کمک دولت اصلاحاتی صورت خواهد گرفت و چنانچه نیاز بیشتری باشد در صحن علنی قطعاً با توجه به حساسیتی که راجع به فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد، در جهت اجرای کامل فرمایشات ایشان در سطح جامعه اقدام خواهند کرد. البته فرمایشات معظم‌له در خیلی از موارد از گذشته پیش‌بینی شده، است و در برخی جاها نیاز به قانون نیست، بلکه بیشتر نیاز به فرهنگ‌سازی است که این مسئله در متون اسلامی ما و در دستور کار وزارتخانه‌ها وجود داشته و دارد.

برای مثال ایشان به مسئله نان و ضایعات آن اشاره کرده‌اند که این مسئله از چندین سال قبل در دستور کار دولت‌های گذشته بوده و دولت هم توجه خاصی به این موضوع داشته است.

در کمیسیون اقتصادی چه کاری در این زمینه انجام شده است؟

کمیسیون اقتصادی مجلس در نشستی که با وزیر بازرگانی داشت راجع‌به این مسئله بحث‌هایی انجام داد و مشخص شد که در این وزارتخانه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و مثلاً بحث نان به سمت صنعتی شدن در حال پیش رفتن است و در حال حاضر چندین واحد بزرگ نان صنعتی در کشور راه‌اندازی شده و ضایعات تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

آقای حسنپور! رابطه کمیسیون اقتصادی را با وزارتخانههای زیرمجموعه چطور میبینید؟

خوشبختانه امروز بالاترین سطح همکاری بین وزارتخانه‌های اقتصاد و بازرگانی با کمیسیون اقتصادی وجود دارد. در کمیسیون اقتصادی شاهد هستیم که همراهی در حد اعلایی مخصوصاً با وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و بازرگانی با کمیسیون اقتصادی و بالعکس و حتی با بانک مرکزی وجود دارد.

 البته بحث‌هایی که بعضاً در این راستا مطرح می‌شود، بیشتر بحث‌های کارشناسی و دوستانه است و خوشبختانه همکاری و همراهی مجموعه مدیران هم در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها و وزارتخانه‌ها با مجلس در سطح بسیار خوبی است، اما یک‌سری مسائل و مشکلات هم وجود دارد که طرفین باید سعی کنند آن مسائل را به حداقل ممکن برسانند.

شما چه ارزیابیای از نقاط ضعف و قوت برنامه پنجم دارید؟

نکته اصلی برنامه که جای تقدیر و تشکر از دولت دارد این است که براساس سند چشم‌انداز 20 ساله تنظیم شده است و سند چشم‌انداز می‌تواند بهترین راهگشای مسائل و مشکلات کشور باشد.

با توجه به آن‌که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده دولت و مجلس نسبت به این موضوع با حساسیت برخورد می‌کنند. در واقع بحث اصلی مدنظر مجلس، تطبیق برنامه با سند چشم‌انداز است و خوشبختانه آنچه به کمیسیون اقتصادی آورده شده با سند چشم‌انداز تطبیق زیادی دارد. البته برخی موارد هم وجود دارد که تا حدودی با این سند فاصله‌ دارد که به دنبال رایزنی با دولت در این راستا هستیم.

خوشبختانه مرکز پژوهش‌های مجلس هم از افراد توانمند و کارشناسان خبره برخوردار است که در حال همراهی و همکاری در این زمینه هستند. یکی از بحث‌های اصلی که بیشتر مدنظر بوده و خوب هم جلب توجه می‌کند بحث اصل 44 قانون اساسی است که خوشبختانه در برنامه‌ پنجم پررنگ دیده شده است.

به طور کلی رویکرد کمیسیون تلفیق را نسبت به برنامه پنجم توسعه چطور ارزیابی میکنید؟

کمیسیون تلفیق مجلس از زبده‌ترین افراد مجلس و از اعضایی که از آمادگی بیشتری برخوردار بوده و اطلاعات بیشتری دارند، تشکیل شده است و به نظرم آنچه در کمیسیون تلفیق مجلس اتفاق افتاده، رویکرد مثبت، همراهی و همکاری و تعامل است.

با توجه به اینکه جنابعالی عضو شورای عالی اصل 44 قانون اساسی هستید چه برنامهای برای حضور بیشتر بخش خصوصی دارید؟

نمایندگان این شورا دقت نظر بیشتری دارند که در برنامه پنجم، بحث‌ خصوصی‌سازی پررنگ‌تر دیده ‌شود که این کار صورت گرفته و جای بسی امیدواری است که در برنامه پنجم این مسئله با سرعت و دقت بیشتر همراه باشد؛ همچنین دنبال این هستیم که در واگذاری‌ها، به شبه‌دولتی‌ها کمتر توجه شود. بحثی که کاملاً مدنظر است این‌که به اهلیت افراد باید در بحث واگذاری‌ها توجه بیشتری صورت گیرد، بنابراین دنبال این هستیم که در واگذاری‌ها به شبه‌دولتی‌ها کمتر توجه شود و همه امکانات کشور را به کار گیریم و از همه توانمند‌ی‌های اقتصادی مردم استفاده کنیم.

آقای حسنپور در زمینه اجرای مصوبات در کرمان و بردسیر تاکنون چه اقداماتی را انجام دادهاید؟

به طور کلی مدیریت استان کرمان و مدیران برای اجرای مصوبات دور سوم سفر هیأت دولت تلاش می‌کنند؛ همچنین بنده به عنوان نماینده این دو شهر سعی می‌کنم تا مصوبات را پیگیری کنم تا به نتیجه مطلوب برسد. برای نمونه مهندس محرابیان وزیر صنایع و معادن به بخش پاریز شهرستان سیرجان بازدیدی داشت که این بازدید مصادف با افتتاح معدن مس «درزار» ‌بخش پاریز شهرستان سیرجان شد. با این اقدام سیرجان به جمع تولیدکنندگان مس کشور پیوست. این معدن پنجمین معدن مس کشور است.

جالب توجه این است که بلافاصله بعد از برگشت وزیر از فردای آن روز کار با قدرت و قوت شروع شده و از نیروهای بومی منطقه در این زمینه استفاده می‌شود؛ همچنین وزیر کار و امور اجتماعی در شهرستان سیرجان حضور یافت و ملاقات‌هایی با صاحبان کارخانجات و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران شهرستان سیرجان داشت و قول‌هایی مبنی بر این‌که مجموعه‌ ورزشی کارگران تحت عنوان مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش هرچه سریع‌تر در شهرستان سیرجان راه‌اندازی شود، داد. با توجه به آن‌که شهرستان سیرجان بیش از 30‌هزار کارگر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی دارد، امید است که این کار سرعت بیشتری داشته باشد.

 مشکل کارکنان کارخانه قند چه شد؟

مشکل کارکنان کارخانه قند بردسیر و مشکلات کارگران شهرک سی‌بی‌جی در سیرجان تاکنون حل و فصل نشده و امید است با پیگیری‌هایی که در حال انجام است؛ به نتیجه مطلوب برسد.

  • کد خبر : 23431
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار