خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/13 - 17:28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از جواد آرین منش

روزنه امیدی برای ساماندهی زیارت

**ترافیک و فقدان پارکینگ مناسب در کنار نبود معابر، مشکلاتی است که مردم مشهد این روزها بیشتر با آن دست به گریبانند. روزنامه شهر آرا در یادداشتی از جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی به راهکاری برای حل این معضلات پرداخته است

مردم مشهد این روزها با وجود ماه مبارک رمضان به سبب رو به پایان بودن تعطیلات تابستانی شاهد حضور زائران بسیاری هستند که از اقصی‌نقاط ایران به پایتخت معنوی کشور آمده‌اند. گاهی این میزان زائر را می‌توان به نیرویی تشبیه کرد که مشکلات شهر مشهد را پررنگ و برجسته می‌کند زیرا زیرساخت‌های شهر مشهد متناسب با 20میلیون زائر کنونی حرم امام‌رضا(ع) رشد نیافته است.

متأسفانه فقدان برنامه‌ریزی برای طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت در این زمینه سبب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

خوشبختانه اینک مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق ماده‌ای را در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور گنجانده است که براساس آن دولت در طول برنامه پنجم مکلف شده تا در جهت ساماندهی امور زائران در مشهد تمهیداتی را به طور جدی بیندیشد. توانمندسازی شهرداری مشهد و بخش‌های غیردولتی برای این ساماندهی از اهداف ماده گنجانده شده در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور بوده است.

این تدارک را کمیسیون تلفیق از آن‌رو تدوین کرده تا مهم‌ترین نیاز زائران یعنی «اسکان» را برطرف کند. به همین دلیل توجه به زیرساخت‌های لازم در این زمینه از دیگر اهداف گنجاندن این ماده بوده تا بتوانیم شاهد بهره‌برداری از اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت در مشهد باشیم. به عبارتی در حال‌حاضر بسیاری از عاشقان ولایت و اهل بیت راهی مشهدالرضا می‌شوند که بنیه مالی مناسبی ندارند و ما به جای آنکه حضور آنان را مایه آشفتگی بدانیم باید کاری کنیم تا سرپناهی در شأن این مهمانان تدارک ببینیم و اجازه ندهیم فقدان برنامه‌ریزی‌های پیشین مانع خدمات‌رسانی صحیح به این عده و ایجاد فضاهای نامناسب برای شهروندان مشهدی شود.

در قالب این ماده همچنین می‌توان به ساماندهی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی پرداخت و با حمایت دولت به ایجاد مجتمع‌های اقامتی متنوع به ویژه ارزان‌قیمت برای اقشار مختلف زائران پرداخت.

به هرحال این فرصت در لایحه برنامه پنجم از سوی مجلس تدارک دیده شده است و امیدواریم در مرحله اجرا نیز به خوبی پاسخگوی شرایط و نیاز مردم مشهد و زائران باشد.

  • کد خبر : 26712
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار