خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/03 - 15:58
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمد سقایی:

راه‌های ارتباطی از اولویت‌های ما در حوزه انتخابی است

**یکی از موضوعاتی که می‌تواند زمینه پیشرفت یک شهرستان یا منطقه را رقم بزند، ایجاد راههای ارتباطی گسترده با مناطق و شهرستان‌های دیگر است.

اهمیت این مسئله به حدی است که ایجاد راههای ارتباطی میان روستاها و همچنین راههای فرا‌استانی از اولویت‌های بسیاری از نمایندگان در حوزه‌های انتخابی گوناگون به شمار می‌رود. با نگاهی به برنامه نمایندگان استان در می‌یابیم که تقریباً همه آن‌ها در پروژه‌های در دست اقدام خود پیگیر احداث چندین راه ارتباطی هستند. یکی از این راههای ارتباطی بزرگراه فسا، استهبان، نی ریز، سیرجان است.

«محمد سقایی» نماینده مردم استهبان و نی ریز درباره این مسیر و دیگر راههای ارتباطی حوزه انتخابی خود توضیحاتی به خبرنگار خبرجنوب داده است که می‌خوانید:

احداث بزرگراه سه راهی فسا- استهبان- نی ریز- قطرویه از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهور به استان فارس بوده است. در این زمینه تاکنون چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته؟

این پروژه با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان و به طول 23 کیلومتر اجرا می‌شود که مدت قرارداد آن 3 ساله است. این بزرگراه به صورت چهاربانده طراحی شده و طراحی آن به صورتی است که باندها نزدیک به هم نباشند تا هم سرعت حمل و نقل بالاتر برود و هم امکان جابه‌جایی سالم و ایمن میسر بشود. قطعه اول این طرح مربوط به شهرستان استهبان بود که سال گذشته با حضور فرماندار و امام جمعه شهرستان کلنگ زده شد. فاز دوم این پروژه نیز از ده ماه پیش آغاز شده و هفته گذشته آسفالت‌ریزی آن آغاز شده است.

از ضرورت ایجاد این بزرگراه در این منطقه بگویید.

مسیر شیراز به سیرجان معمولاً مسیری پر ترافیک است. از سوی دیگر به دلیل وجود معدن گل گوهر در این مسیر ما همواره شاهد تصادفات گوناگون در این محور بودیم. در واقع همین ترافیک دائمی و خطرآفرین بودن مسیر ما را بر آن داشت تا این پروژه را در سفر دوم رئیس جهور تصویب کنیم. از ویژگی‌های این بزرگراه، علاوه بر کاهش ترافیک در این مسیر، کاهش زمان سفر و ایمنی بالا خواهد بود.

این بزرگراه در چند فاز طراحی شده است. دلیل این فاز بندی‌ها چه بوده است؟

در جاده‌سازی نوین معمولاً جاده‌های طولانی را به فازهای مختلفی تقسیم می‌کنند. در هر فاز هم تا مراحل کار نهایی نشود، سراغ فاز دیگر نمی‌روند. اگر همه پروژه را با هم شروع کنند، هم زمان افتتاح کلی طرح بسیار طولانی می‌شود و هم هزینه‌ها از حالت متمرکز به صورت غیر متراکم در می‌آید. در این وضعیت ممکن است سرمایه بخوابد و افتتاح طرح در این شرایط شاید تا ده سال به طول بینجامد. اما در این شیوه هر فاز به بهره‌برداری رسیده، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فاز بعدی افتتاح شود.

فاز دوم این پروژه چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

همان طور که اشاره کردم، آسفالت فاز دوم این طرح از رونیز به استهبان آغاز شده است. ما کمتر پروژه‌ای داریم که زمان مطالعه طرح تا آسفالت‌ریزی آن در پروسه‌ای ده ماهه به اتمام برسد. اما این طرح هنوز ده ماه از زمان مطالعه را طی نکرده که به مرحله آسفالت رسیده است. قرار بود این طرح در مدت زمان سی ماه به اتمام برسد، اما پیمانکار آن از اتمام این پروژه در مدت زمان 81 ماه خبر داده است.

این زمان کوتاه بر کیفیت کار اثر نا مطلوبی ایجاد نمی‌کند؟

ویژگی بارز این پروژه سرعت و کیفیت بالای آن بوده است. ما برای بررسی کیفیت کار به همراه مسئولین راه استان و تعدادی از کارشناسان در زمان تعطیلی مجلس به بازدید از این فاز پرداختیم که کیفیت کار مورد تأیید صددرصدی کارشناسان قرار گرفت. یکی از دلایل پیشرفت سریع کار علاوه بر بازدیدها و نظارت عالیه مسئولان راه استان، به کارگیری پیمانکار مجرب در این پروژه است. پیمانکار این طرح به کیفیت و سرعت در کنار هم اهمیت ویژه‌ای می‌دهد که بسیار مورد تقدیر است.

فاز سوم چه بخش‌هایی را در بر می‌گیرد؟

فاز سوم هم شامل حاجی آباد نی ریز تا قطرویه است که با اتمام فاز دوم عملیاتی خواهد شد. مطالعه این فاز هم‌اکنون آغاز شده و با پیشرفت‌هایی که فاز دوم داشته، فعالیت‌های آن را از نیمه دوم امسال کم کم آغاز می‌کنیم.

به غیر از بزرگراه سه راهی فسا چه طرح‌هایی را در زمینه راههای ارتباطی دردست دارید؟

پیگیری محور آباده طشک به ارسنجان که ارتباط شرق استان فارس به مرکز کشور را تا 150کیلومتر نزدیک‌تر می‌کند، همچنین روکش آسفالت نی‌ریز به قطرویه که از چند سال پیش آغاز شده و کیفیت بسیار بالایی دارد، از دیگر پروژه‌های این حوزه انتخابی در زمینه راههای ارتباطی است.

به غیر از راههای ارتباطی چه پروژه‌ای را به تازگی در حوزه انتخابی خود کلنگ زده‌اید؟

در دیدار از منطقه آباده طشک از توابع نی ریز به همراه استاندار فارس و با توجه به مطالعاتی که از قبل صورت گفته بود، در این منطقه کلنگ کارخانه سرامیک توسط استاندار به زمین زده شد که امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت این کارخانه هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و بخشی از مشکلات مربوط به اشتغال در این منطقه را مرتفع بسازد.

  • کد خبر : 25984
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار