خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/13 - 08:43
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از مهرداد لاهوتی

خلاء برنامه مدون در بخش حمل و نقل

**نماینده مردم لنگرود در یادداشتی از عدم ارائه طرح جامع حمل و نقل به عنوان یکی از اشتباهات دولت یاد کرد و نوشت: این طرح باید در برنامه چهارم توسعه تدوین و تحویل مجلس می‌داد.

 "مهرداد بائوج لاهوتی" در این یادداشت که هفته نامه گلچین آن را منتشر کرد نوشت:  نداشتن برنامه باعث شده است90 درصد از حمل و نقل کشور به صورت جاده‌ای و تنها 10 درصد سهم حمل و نقل هوایی و ریلی باشد. ما در حال حاضر سالانه 24 هزار تا 27 هزار کشته در جاده‌ها می‌دهیم که این میزان یک و نیم برابر میزان کشته‌ای است که ما در زمان جنگ می‌دادیم.

کاهش سهم حمل و نقل جاده‌ای و افزایش سهم حمل و نقل ریلی از ضروریاتی است که در برنامه چهرم توسعه فقط 30 در صد آن تحقق پیدا کرد. ما در 15 سال باقیمانده از برنامه سند چشم‌انداز باید به ساخت 26 هزار کیلومتر ریل برسیم یعنی باید سالانه 9 هزار کیلومتر ریل بسازیم. از طرفی سن واگن‌ها باید در برنامه چهارم توسعه به زیر 10 سال و در بخش لوکوموتیو به زیر 15 سال می‌رسید در حالی که متوسط سن واگن‌ها در حال حاضر بالای 18 سال و سن لوکوموتیو‌ها 30 سال است. با توجه به شرایط موجود و ارزیابی‌های انجام گرفته، همانطور که در گزارش کمیسیون صنایع نیز عنوان شد، می طلبد که در بخش حمل و نقل ریلی چه در مورد سن ناوگان و چه در مورد ساخت ریل تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

 باید از پتانسیل‌های داخلی استفاده شود و قرارداد‌ها به سمت حمایت از تولید داخل برود. در حال حاضر در بخش مترو و قطار شهری تا 90 درصد پتانسیل در شرکت‌های داخلی وجود دارد. و آن میزان 7 تا 8 درصدی نیاز به واردات به خاطر این است که ما به سمت تولیدکنندگان داخل نرفته ایم.

  • کد خبر : 34898
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار