خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/16 - 15:17
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدجواد صبور اعلام کرد

خروج از بن‌بست اردبیل، با اتمام پروژه ریلی

**درشهرستان اردبیل با دارا بودن ظرفیت‌ها و استعدادهای قابل توجه در زمینه کشاورزی، صنعت، معادن، گردشگری و دانشگاهی تاکنون پروژه‌های قابل‌قبولی در هریک از این زمینه‌ها به اجرا درآمده است. "سیدجواد صبور" نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، به منظور ارزیابی وضعیت این پروژه‌ها با هفته‌نامه خبر اردبیل گفت‌وگو کرده که متن آن در پی می‌آید:

 با توجه به مزیتها و ظرفیت‌های موجود در اردبیل ارزیابی شما از پروژه‌ها و طرح‌های موجود در این استان چیست؟

در حال‌حاضر پروژه‌هایی که به نوعی فرااستانی و ملی هستند ، از طریق وزارتخانه‌ها در حال پیگیری است که از جمله آن می‌توان به آزادراه اردبیل به زنجان اشاره کرد که هم‌اکنون 95درصد آن به اتمام رسیده و بناست در هفته دولت افتتاح شود که این پروژه در صورت اتمام، استان اردبیل را از بن‌بست خارج می‌کند و فاصله میان اردبیل با مرکز کشور را 2 تا 3 ساعت کمتر می‌کند و به عنوان یک راه مطمئن می‌توان به آن استناد کرد. اتمام این پروژه در کنار راه قدیمی این مسیر که همان جاده قزوین- رشت- آستارا- اردبیل است در صورت بهسازی و ترمیم می‌تواند قدم بزرگی در جاده‌سازی و راهسازی کشور باشد و مسیر جاده‌ای به اردبیل را می‌تواند محوری کند، بدین‌ترتیب که مسافرین از یک سمت وارد و از یک سمت دیگر خارج شوند و این جاده از نظر پدافند عامل برای اردبیل بسیار مهم است و از نظر اجتماعی- اقتصادی تأثیرات قابل‌توجهی برای شهرستان به همراه دارد.

 به مسئله توسعه راه‌ها و جاده‌های اردبیل اشاره کردید، پروژه راه‌آهن اردبیل به آذربایجان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

راه‌آهن میانه- اردبیل- پارس‌آباد- آذربایجان یک پروژه خط سراسری راه‌آهن است که باعث اتصال شرق به اروپا می‌شود و یک راه مطمئن ریلی را از شهر میانه به آذربایجان وصل می‌کند که در حال‌حاضر حدود 20درصد از کارهای آن انجام شده و تنها مشکل آن کمبود اعتبارات است که در سفر سوم هیأت دولت به این شهرستان درخواست خواهیم کرد تا اعتبارات ویژه و قابل‌توجهی به این راه‌آهن اختصاص یابد که این پروژه در صورت اتمام، عمران و آبادانی اردبیل را به همراه دارد زیرا می‌تواند بستر لازم به منظور حمل‌ونقل آسان و مسافری را به داخل و خارج کشور فراهم کند که به لحاظ اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی و... اردبیل را از بن‌بست خارج می‌کند.

 در حال‌حاضر استان از معادن کانی و معدنی قابل‌توجهی برخوردار است که سرمایه‌گذاری روی آنها درآمدزایی مؤثری دارد. از اقدامات انجام شده در این زمینه بفرمایید.

معادن و پروژه‌های قابل توجهی در جای‌جای اردبیل و دامنه کوه‌های آن وجود دارد که بسیاری از آنها هم‌اکنون دست نخورده است و سرمایه‌گذاری برای آنها می‌تواند موجبات توسعه و رشد شهرستان را دربرداشته باشد. ناگفته نماند در میان تمام ظرفیت‌های موجود، هم‌اکنون معادن بسیاری از سنگ‌های قیمتی، ساختمانی و کانی در استان وجود دارد که در صورت سرمایه‌گذاری عظیم می‌تواند نسبت به بهره‌برداری و درآمدزایی از آن اقدام کرد.

 جناب صبور پروژه کسب انرژی از روش زمین‌گرمایی در استان اردبیل در چه وضعیتی قرار دارد؟

این پروژه با همت و تلاش وزارت نیرو در دامنه‌های سبلان به صورت آزمایشی در دست اجراست و سرمایه‌گذاری خوبی برای آن انجام شده که در صورت اتمام پروژه می‌توان میزان قابل‌توجهی انرژی از این طریق تأمین کرد که این طرح شهرستان اردبیل را در یک وضعیت ویژه قرار می‌دهد.

 استان اردبیل از نظر نقاط توریستی و گردشگری دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است. آیا طرح یا پروژه‌ای برای توسعه آنها در نظر گرفته شده است؟

با توجه به آب و هوای مناسب استان اردبیل و متعادل بودن این مسئله در تابستان سالانه حدود 5میلیون گردشگر و مسافر به آن رجوع می‌کنند که از جاذبه‌های گردشگری و نقاط توریستی منطقه بازدید کنند و با توجه به آب گرم و نقاط قابل توجهی که برای سرگرمی و تفریح در این شهر و سایر شهرها از جمله سرعین، مشگین‌شهر، خلخال و... وجود دارد و آثار باستانی به جا مانده از دوره صفویه و قاجار و... و همچنین زیارتگاه‌های موجود در این شهرستان می‌توان با توسعه هریک اردبیل را به یک قطب گردشگری تبدیل کرد. البته قابل توجه است که نزدیکی به دریای خزر و آستارا و وجود گردنه زیبای حیران در این شهرستان از نقاط قوت گردشگری در استان است که می‌تواند موجبات رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی شهر را فراهم کند.

 جناب صبور صنایع این شهرستان در چه وضعیتی قرار دارند ؟

 در کنار صنایعی مانند سیمان، تایر و ذوب‌آهن این شهرستان، صنایع تبدیلی مناسبی در زمینه کشاورزی در این منطقه در حال اجراست که برای رشد و توسعه قابل توجه، نیازمند حمایت دولت و وجود سرمایه‌گذار است تا علاوه بر اشتغالزایی بتواند چشم‌انداز صنعتی خوبی را برای شهرستان فراهم کند البته در حال‌حاضر کارخانه‌هایی هستند که با دارا بودن رقمی حدود 5هزار کارگر نیازمند سرمایه‌گذار جدید هستند تا فعالیت خود را از سرگیرند که باید نسبت به آنها توجه بیشتری صورت گیرد، ضمن اینکه هم‌اکنون 3 کارخانه خودروسازی در اردبیل در حال راه‌اندازی است که یکی از آنها به تولید تراکتور می‌پردازد. همراستا با این صنایع احداث کارخانه پتروشیمی در این منطقه نیز با هزینه‌ای حدود 20میلیارد تومان در برنامه‌های موردنظر وجوددارد که هم‌اکنون به دلیل بلاتکلیفی وضعیت هدفمندکردن یارانه‌ها متوقف شده است اما بی‌شک هریک از این پروژه‌ها به عنوان یک پروژه ملی می‌تواند موجبات توسعه و رفع مشکل اشتغالزایی در شهرستان را فراهم کند و انتظار می‌رود که متولیان امر نسبت به حمایت از این طرح‌ها و تأمین سرمایه مورد نیاز برای هریک، اقدامات لازم را مبذول کنند.

 در شهرستان شما دانشگاه‌های معتبری در حال فعالیت هستند، آیا برنامه‌ای برای ارتقای این مراکز دارید؟

در حال‌حاضر دانشگاه‌های قابل قبولی از جمله دانشگاه محقق اردبیلی، علوم‌پزشکی، دانشگاه جامع علمی- ‌کاربردی و دانشگاه آزاد در این شهرستان در حال فعالیتند و چندی پیش مجوز احداث یک دانشگاه صنعتی در این شهرستان گرفته شد و با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود می‌توان اردبیل را در آینده به یک قطب علمی و فناوری در کشور تبدیل کرد که هم از داخل و هم از خارج توانایی جذب دانشجو داشته باشد. ضمن اینکه می‌تواند تعامل و هماهنگی خود با سایر دانشگاه‌های شهرهای همجوار را ادامه داده و به مراتب قابل توجه علمی دست یابد.

  • کد خبر : 24224
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار