خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/06 - 17:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نهضت‌سوادآموزی حرکتی تاریخی در انقلاب

حیدری: آمارهای متناقضی از بی‌سوادی داریم

**سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی و تلاش آن برای ریشه کن کردن بی‌سوادی را حرکتی انقلابی دانست؛ اما تاکید کرد که این نضت در سال‌های اخیر با افت و خیزهای زیادی مواجه شده است.

"نورالله حیدری‌دستنایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی در کشور، افزود: منصفانه باید گفت که این نهضت به ویژه در سال‌های اولیه انقلاب با شتاب و جهش و برنامه‌ریزی انقلابی در راستای ریشه کن کردن بی‌سوادی تلاش زیادی کرد.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس، ادامه داد: این روحیه انقلابی تا آنجایی بود که ما رشد چشمگیری در عرصه بین‌المللی داشتیم و شاهد تمجید و تحسین نهادهای ذیربط بین‌المللی بودیم، به همین دلیل این حرکت، حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب خواهد بود.

وی، با تاکید براینکه این حرکت ارزشمند با افت و خیزهایی مواجه شده است، گفت: ما در سال‌های اخیر رجعتی بین افراد نوسواد نسبت به بی‌سوادی داریم و متاسفانه این رجعت نسبتا فراگیر شده است.

حیدری تصریح کرد: این نهضت انقلابی به تدریج در روند دیوان سالاری و بروکراسی قرار گرفت و این مسئله باعث شد، این روحیه انقلابی آسیب ببیند و روی بخشی از فعالیت‌های آینده این سازمان تاثیر بگذارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه شتاب اولیه نهضت سواد آموزی را دیگر مشاهده نکردیم، افزود: در حال حاضر این سازمان دچار نوعی چالش در ساختار شده است که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد و ما آن شتاب اولیه انقلابی را در آن مشاهده نمی‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: بر خلاف تمامی این ایرادها و انتقادها معتقدم که نهضت سوادآموزی باید دو ماموریت اساسی خود را مورد بازنگری قرار دهد و اگر بتواند به اهداف این دو ماموریت اساسی برسد، ما می‌توانیم کاری کنیم که دیگر هیچ بازمانده تحصیلی نداشته باشیم.

حیدری‌دستنایی با اظهار اینکه نهضت سوادآموزی باید نرخ بی‌سوادی در کشور را رصد کند، گفت: ما در حال حاضر آمارهای متناقضی از بی‌سوادی داریم از خود سازمان نهضت سوادآموزی نیز آمارهای متناقضی را مشاهده کردیم و همین امر قضاوت را با مشکل مواجه می‌کند.

 نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس، در ادامه افزود: این سازمان باید بازنگری در نزخ بی‌سوادی کشور داشته باشد و آمارهای دقیق همراه با اسم و به تفکیک ارائه کند، در این صورت است که ما رجعت به بی‌سوادی نخواهیم داشت.

به گفته حیدری، آموزش و برنامه‌ریزی‌های نهضت سوادآموزی باید با نیازهای روز مخاطبانش منطبق باشد و از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی استفاده کند تا ما دیگر بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.

وی در خصوص اینکه چه سازمان و یا نهادی مسئول ارائه آمار دقیق از میزان بیسوادی در کشور است، گفت: تا قبل از تصویب برنامه پنجم توسعه، ما دچار بلاتکلیفی و چندگانگی در رابطه با متولی این بودیم؛ اما بعد از بررسی برنامه پنجم این کار به سازمان آمار کشور محول شد و بر این اساس ما آمارهای این سازمان را مبنا قرار می‌دهیم.

عضو کمیته آموزش و پرورش مجلس، ادامه داد: متاسفانه در مورد آمارهای مرکز آمار نیز تناقض‌هایی وجود دارد، به طوری که آمارهایی را که ارائه می‌کند متفاوت و کمتر از آمارهای‌ دستگاه‌های اجرایی است و این اختلاف‌ها است که ما را از قضاوت صحیح در این رابطه باز می‌دارد.

هفت دیماه سالروز تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی  به فرمان رهبر انقلاب به منظور ریشه کن کردن بی‌سوادی در ایران است.

  • کد خبر : 34465
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار