خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/24 - 19:07
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عباس رجایی:

حریم شهر​های اطراف اراک مشخص شود

** نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب از آخرین بحث‌های مطروحه در کمیسیون خبر داد و گفت: کلیات طرح کاداس تصویب شده است که پیرو این طرح ثبت اسناد و املاک کشور موظف می‌شود که به سرعت اسناد مالکیتی کشور را براساس نقشه‌های دقیقی که طراحی می‌کند صادر کند، تا هم بتوانیم مستندسازی املاک مسکونی و کشاورزی و مراتع را داشته باشیم و هم تثبیت مالکیت‌ها را.

عباس رجایی در گفتگو با وقایع استان افزود: لایحه موافقتنامه همکاری مرزی بین ایران و ارمنستان نیز بررسی شد که قرار است کانال مشترکی در مرز ساخته شود تا هر دو کشور از آب ارس استفاده کنند و همچنین بحث اصلاح قانون معادن را داشتیم که به دلیل بحث‌برانگیز شدن به جلسات بعدی موکول شد.

رجایی افزود: طرحی با عنوان اصلاح یکی از قوانین شهرداری، به لحاظ اینکه حریم رودخانه‌هایی که از شهرها می‌گذرد که حمل آب کشاورزی را به عهده داشت مغایرت‌هایی با قوانین توزیع عادلانه آب داشت مطرح و بررسی شد.

رجایی در خصوص آخرین پیگیری‌های خود در حوزه انتخابیه نیز گفت: یکی از مباحثی که پیگیری می‌کردیم الحاق شهرهای کهرود و سنجان به اراک است که جنب شهر اراک هستند و هیچ حریمی نسبت به اراک ندارند.

بیش از 40هزار نفر در این دو شهر زندگی می‌کنند و کلیات مسائل آنها از طریق شهر اراک دنبال می‌شود و این جمعیت به اراک تحمیل می‌شود. از طرفی دو شهر مستقل هستند و مقررات حاکم بر اراک و کهرود و سنجان متفاوت است اما توسعه مدنظر در این دو شهر انجام نشده است.

برای اینکه بتوانیم یکپارچگی نقاط شهری را داشته باشیم باید حریم شهرها مشخص شود که جزو مصوبات بوده اما وزارت کشور تعلل کرده است، البته اخیراً در مورد کهرود تصمیماتی گرفته شده اما نهایی نشده است.

از طرفی موضوع دیگر بخش منفصل شهر اراک است، با توجه به اینکه شهرستان جدید فراهان تأسیس شده بخش مستقلی را برای اراک در نظر گرفته بودیم که این مصوبه نیز ماه‌هاست معطل مانده و بخشداری شکل نگرفته است که از وزیر کشور در این زمینه سؤال پرسیدم تا پاسخگو باشد.

رجایی تصریح کرد: خروج خطوط لوله نفت و فرآورده‌های نفتی در اراک و سنجان موضوع دیگر مورد پیگیری‌ام است.

وی گفت: در سفر استانی دولت قرار بود با سرعت این خطوط خارج شود و در بسیاری از نقاط خوب شهر اراک و سنجان نمی‌توانند فضاسازی شهر را داشته باشیم.

وزارت نفت قول‌هایی داد البته یک خط خارج شده و دو خط مانده است. در این زمینه قول‌های زیادی داده شد اما انجام نشده. سؤال از وزیر نفت پرسیدم تا این مسئله هرچه سریع‌تر رفع شود.

نماینده مردم اراک به سایر پیگیری‌های خود در حوزه انتخابیه اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های مجددی در رابطه با سد کمال‌صالح و آب آشامیدنی اراک داشتم که وزیر نیرو و رئیس آبفا قول دادند اگر سفر سوم استانی طولانی شود آب به لوله‌ها منتقل می‌شود تا مردم از آب آشامیدنی جدید استفاده کنند و اگر احیاناً سفر سوم به درازا بکشد به خاطر وضع خاصی که در بخش آب آشامیدنی اراک وجود دارد، افتتاح این طرح زودتر صورت بگیرد.

رجایی خاطرنشان کرد: پیگیری خاصی درباره شهر داودآباد در جلسات با شورای شهر و مسئولان استانی نیز داشتیم که هرچه زودتر بودجه‌هایی برای جاده مواصلاتی این شهر به اراک اختصاص پیدا کند و همچنین یک ورزشگاه و زمین چمن داودآباد که در هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد جزو پیگیری‌ها بود. یک شهرک دامپروری نیز در مجاورت داودآباد است که قرار شد وزارت جهاد کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه زودتر کار عملیاتی شود.

  • کد خبر : 29524
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار