خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/19 - 19:06
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یحیی زاده جمعیت زیاد را یک عنصر قدرت‌بخش برای کشور خواند

جمعیت زیاد، فرصت یا تهدید؟

**نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی درباره تأکیدات رئیس‌جمهور بر افزایش تعداد فرزندان گفت: این مسئله در صورت مدیریت درست، یک فرصت و در غیر این صورت، یک تهدید برای کشور است.

"سیدجلال یحیی‌زاده" در گفت و گو با نشریه بشارت یزد گفت: این موضوع در بین علما و دانشمندان، فقها و غیرفقها، در این چند سال بارها مورد بحث قرار گرفته و بر سر آن در بین علمای دین و دانشمندان مختلف، اختلاف نظر وجود دارد.

وی ادامه داد: هم در بین بعضی از علمای دینی راجع به این موضوع موافقت و مخالفت هست و هم در بین غیر آنها. ولی در مجموع، من معتقدم ظرفیت‌های اقلیمی ایران و توانایی‌های بالقوه منابع انسانی در ایران و در مجموع، همه ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در این کشور در زیر و روی زمین وجود دارد، اگر درست مدیریت شود، می‌تواند مجوزی برای تکثیر موالید و افزایش جمعیت باشد و نباید اصلاً نگران بود.

او افزود: در عین حال شرط اصلی و اساسی در این زمینه، یک مدیریت کارآمد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همه مسائل مرتبط است که چنانچه در این زمینه، ضعفی وجود داشته باشد، قطعاً افزایش جمعیت، یک تهدید محسوب می‌شود.

یحیی‌زاده گفت: در وضعیت فعلی در بعضی از زمینه‌ها، اقدامات لازم در حد مقدور و مقبول صورت گرفته، مثلاً در بعضی حوزه‌های اقتصادی یا درباره مسکن یا برای ایجاد فونداسیون لازم جهت سرمایه‌گذاری و شهرک‌های صنعتی، تلاش‌های مضاعفی صورت گرفته که قدری ما را به افزایش موالید امیدوار می‌کند.

در عین حال، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: اما در مقوله فرهنگی و تربیتی آنطور که باید و شاید، نتوانسته‌ایم توفیقاتی داشته باشیم که رشد 4 درصدی به جای 1/1 درصد نگرانمان نکند.

وی اظهار کرد: در دنیا هم بالاترین رشدها چیزی بالاتر از 4 درصد است. البته ما در حال حاضر در بعضی استان‌ها رشد منفی داریم و میانگین رشد فعلی ما هم کند و پایین‌تر از متوسط کشورهای اسلامی است.

این نماینده تصریح کرد: ولی اگر بخواهیم به رشد بالاتر برسیم، در همه زمینه‌ها و به ویژه در مقولات فرهنگی عقب هستیم. البته اگر برای رفع مشکلات خود تلاش کنیم، نه مشکل بیکاری و نه مشکل مسکن و نه تحصیلات عالی آسیب‌رسان نخواهد بود و فکر می‌کنم نباید نگران این موضوع باشیم.

یحیی‌زاده با اشاره به نیاز کشور به نیروی جوان و بانشاط گفت: ما در جنگ هم به دلیل نرخ زیاد جمعیت جوان خود به پیروزی رسیدیم. اگر رشد جمعیت 15 سال دیگر با همین ریتم ادامه یابد، تهدیدی برای ماست و بافت جمعیتی و مسائل فرهنگی که الان به صورت یک ظرفیت در کشور وجود دارد، به تهدیدی تبدیل خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه جمعیت زیاد، یک عنصر قدرت بخش در صحنه بین‌المللی است، اضافه کرد: اگر جمعیت ما به جای 75 کشور، 9 میلیون بود، دنیا اصلاً حسابی که الان روی ما باز کرده را نداشت. ولو اینکه مشکلات اقتصاد و مسکن و... نداشتیم. بنابراین جمعیت زیاد در عرصه بین‌المللی، یک شاخص برای قدرت یک کشور است.

وی چنین جمع‌بندی کرد: به همین دلیل به نظرم نباید از این مسئله بترسیم و به دنبال افزایش امکانات برای افزایش جمعیت باشیم.

  • کد خبر : 37559
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار