خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/06 - 17:44
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدرضا ملکشاهی‌راد، نایب‌رئیس کمیسیون عمران:

جلوگیری از سوانح هوایی در کشور تدبیر می‌خواهد

**سقوط هواپیمای بوئینگ 727 در ارومیه که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما شد باعث گردید تا کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد و بنا به خواست نمایندگان، با حضور حمید بهبهانی وزیر راه‌وترابری و نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشور به بررسی ابعاد این حادثه بپردازد.

در این جلسه علاوه بر اعضای کمیسیون عمران نمایندگان استان آذربایجان‌غربی نیز حضور داشتند و ضمن استماع اظهارات مسئولان، اعتراض خود را نسبت به اطلاع‌رسانی، مدیریت و طول عمر  آن هواپیما که 37 سال از عمرش می‌گذشت ارائه کردند.

نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون عمران با طرح انتقادات خود خواستار اصلاح سیستم پروازی شبکه‌های حمل‌ونقل هوایی شدند و تغییر مدیریت، آموزش و... را از جمله مسایل مورد درخواست مردم عنوان کردند.

محمدرضا ملکشاهی‌راد؛ نماینده خرم‌آباد و نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات مشترک مجلس و مسئولان هواپیمایی کل کشور با اشاره به خواسته‌های مردم برای ایمن‌سازی حمل‌ونقل هوایی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «شهاب آسمانی» لرستان درخصوص مسایل مطرح شده در این جلسات به سؤالات ما پاسخ داد.

 در جلساتی که کمیسیون عمران با حضور مسئولان هواپیمایی برگزار کرد چه نکاتی درخصوص سقوط هواپیما 727 مطرح شد؟

در جلسه کمیسیون عمران که با حضور وزیر راه‌وترابری و کارشناسان این وزارتخانه درمورد سقوط هواپیما مسافربری بوئینگ 727 برگزار شد، گزارشاتی را از وزیر، رئیس هواپیمایی، رئیس شرکت ایران ایر(هما) و مسئول کمیته بررسی سانحه و مهندسی راداری شنیدم و هریک از گزارشات بیانگر این بود که تا زمانی‌که خلبان اعلام برگشت به تهران را داشته هیچ مشکل غیرعادی اتفاق نیفتاده است. اما یکسری مسایل در این میان بیان شد که مشخص کرد در هواپیمایی کل کشور باید مسایلی به سروسامانی برسد و نتیجه مثبتی درمورد آن پیدا شود.

به هر حال نمی‌شود که مردم همیشه  با نگرانی سوار هواپیما شوند و ما منتظر یک سانحه هوایی باشیم که این کار غلطی است.

در عین حال بحث سوانح هوایی در دنیا این‌طور نیست که همیشه انتظار یک سانحه را داشته باشند اما جلوی اتفاق را نمی‌شود گرفت و گاهی اوقات یک سانحه هم بروز می‌کند.

موضوع مهمی که در این جلسات مطرح شد بحث مدیریت هواپیمایی بود و ما امروز می‌بینیم که حوزه «مدیریت» توانایی جمع کردن مسایل پیش آمده را ندارد.

ناهماهنگی‌ها، برخوردهای مدیریتی با آژانس و مدیریت هواپیمایی نشان می‌دهد که نقطه ضعف جدی در این مسئله وجود دارد و هیچ‌گونه راه ‌حل و پیشنهاد عملی برای حل مسئله وجود ندارد.

بالاخره در بحث سقوط هواپیما، اعلام می‌شود که حل مسئله یک عزم ملی می‌خواهد، اما باید شرایط این عزم ملی فراهم شود و دولت، وزارت راه و مسئولان هواپیمایی کشوری شرایطی را فراهم و آمار درستی ارائه کنند اما هیچ اقداماتی صورت نمی‌گیرد.

ضعف مدیریتی به گونه‌ای است که نسبت به مسایل به وجود آمده حساس نیست، اگر هم بوده نتوانسته آن ‌را تبدیل به یک قانون مدون کند.

در سوانح هوایی مردم مقصر نیستند، چون آنها فقط استفاده‌کننده هستند بالاخره تقصیر یا از ناامن بودن  ایمنی هواپیما، یا از عدم مهارت خلبان، فرودگاه، هوا و مدیریت و... است اما باید حداقل در چنین حوادثی بیان مسایل با مردم روشن‌تر و بهتر باشد.

درمورد سقوط هواپیمای727 ما دیدیم که اطلاع‌رسانی درستی از سوی مسئولان صورت نگرفت و حتی یک عذرخواهی هم از مردم و بازماندگان نشد.

 شنیده شده که قرار است مدیریت هواپیمایی تغییر کند؟

بالاخره نمایندگان برسر اینکه مدیریت باید اصلاح شود تأکید دارند و ما این مسئله را نیز در کمیسیون عمران مورد بحث قرار دادیم.

وقتی در حیطه کاری و زمان مدیریت یک شخص سوانح هوایی بسیار زیادی اتفاق می‌افتد، بالاخره باید به این مدیریت شک کرد.

شاید مدیری در پستی قوی و کارآمد باشد اما در پست فعلی خود ناکار آمد باشد لذا باید حضور این افراد در پست‌هایی که ناکارآمد هستند را اصلاح کرد.

البته آموزش خلبان هم موضوع جدی در بحث سوانح هوایی است که باید شرایط به روز کردن اطلاعات خلبان  فراهم شود.

بحثی که در حال حاضر مطرح می‌شود آموزش گران قیمت است که هزینه آن بر عهده خلبانان گذاشته شده است لذا باید این هزینه نیز از سوی مسئولان مورد بررسی قرارگیرد و شرکت‌ها موظف شوند که خلبانان خود را آموزش دهند و هزینه آن ‌را نیز پرداخت
کنند.

 ظاهراً هواپیمایی که سقوط کرده با طول عمر 37 سال، سن بالایی در ناوگان هوایی داشته. در این مورد نیز صحبتی شد؟

بله این حرف درستی است، شاید یا همین الان هم هواپیماهایی داشته باشیم که با این سن در حال پرواز باشند اما وقتی سن هواپیما بالا می‌رود حتی اگر ایمنی کافی داشته باشد باز هواپیمایی فرسوده است لذا ما باید در رابطه با خرید هواپیما اختیارات را به بخش خصوصی بدهیم و اعتبارات بخش خصوصی را تأمین و حمایت کنیم.

در حال حاضر خرید هواپیما‌هایی با سن 10 سال توسط شرکت‌های خصوصی مقدور است لذا ما باید زمینه تقویت بخش خصوصی را فراهم‌کنیم اما فکر می‌کنم دست‌هایی در کار است و اجازه این‌کار را نمی‌دهد.

 صحبتهای وزیر راهوترابری درمورد سقوط این هواپیما و سوانح هوایی گذشته چه بود؟

آقای بهبهانی باید وضعیت موجود را به نقطه مطلوب برساند، به هر حال ایشان اگر مدیر ناکارآمدی دارد باید آن‌را تغییر دهد و باید خرید هواپیما را به هر طریقی در دستور کار خود داشته باشد و بحث آموزش خلبانان را به‌طور جدی پیگیری کند.

قطعاً اگر ما به مردم صادقانه بگوییم که شرایط برای پروازهای هوایی در کشور مهیا نیست و باید تعداد پرواز‌ها را کاهش دهیم مردم می‌پذیرند.

مردم شرایط کشور و وضعیت را می‌دانند و قطعاً از اطلاع‌رسانی درست استقبال خواهند کرد.

 آیا تصمیمات درمورد این سانحه، تغییر مدیریتی را به همراه خواهد داشت؟

من فکر می‌کنم که عزم ملی در حل مسئله باید توسط دولت و مجلس ایجاد شود و اگر ما حتی مشکل قانون داریم، می‌توانیم آن ‌را حل کنیم ولی نتیجه آن باید مؤثر باشد.

بحث مدیریت در هواپیمایی یک بحث جدی است لذا باید وزیر راه صادقانه به مردم و نمایندگان بگوید که از مدیریت موجود بر شرکت هواپیمایی راضی است و آن ‌را تقویت می‌کند یا این‌که بگوید ناراضی است و این مدیر را عزل کند.در حال حاضر براساس شنیده‌ها ظاهراً مدیر فعلی خیلی مورد حمایت وزیر نیست و امروز در بررسی‌های صورت گرفته هیچ مسئله غیرقابل حلی در بحث هوایی کشور وجود ندارد.

  • کد خبر : 36573
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار