خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/06 - 08:10
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

جایگاه سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات مکانی در ایران

**مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی جایگاه سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات مکانی در ایران را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز با بیان این مطلب که سنجش از دور با پیشرفت علم و کاربردهای آن در سال‌های اخیر به دوران جدید قدم نهاده است و تقریباً اغلب کشورهای جهان از خدمات داده‌ای و اطلاعاتی سنجش از دور برای توسعه اجتماعی و اقتصادی استفاده می‌کنند، افزود: کشورهای مختلف، ماهواره‌های متعددی برای تصویربرداری زمین به فضا پرتاب کرده‌اند و توسعه کاربرد تجاری سنجش از دور رو به افزایش است و بسیاری از حوزه‌ها نظیر نقشه‌برداری ، هواشناسی، اقیانوس شناسی و زمین شناسی کاملاً وابسته به سنجش از دور هستند.

مرکز پژوهشها اضافه کرد: در سال 1990 سامانه‌های بخش از دور تنها و اختیار 7 کشور آمریکا، چین، فرانسه، هند، رژیم اشغالگر قدس، روسیه و ژاپن بود، اما اخیراً این تعداد به 30 کشور رسیده است و کشورهایی نظیر اندونزی، مصر و عربستان نیز ماهواره‌هایی به فضا پرتاب کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: سیاستگذاری کشورها در توسعه برنامه سنجش از دور متفاوت است. برخی از کشورها نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا و رژیم اشغالگر قدس از استراتژی مشارکت دولت و بخش خصوصی برای تأمین مالی ساخت ماهواره‌ها استفاده کرده‌اند و برخی دیگر نظیر هند، روسیه، چین، کره، ژاپن و تایوان استراتژی سرمایه‌‌گذاری دولتی را برگزیده‌اند، لکن بازار فروش داده‌های فضایی بیشتر در اختیار کشورهایی است که از استراتژی مشارکت دولت و بخش خصوصی استفاده کرده‌اند.

در ایران پنج سازمان دولتی به طور تخصصی در حوزه سنجش از دور فعالیت می‌کنند و برخی دانشگاه‌ها نیز در زمینه طراحی و ساخت انواع زیر سیستم‌های ماهواره‌ای سنجش از دور، ماهواره‌های تحقیقاتی و پرتاب آنها فعالیت می‌کنند. همچنین شرکت‌های خصوصی متعددی در کشور مرتبط با این حوزه فعال هستند که بر اساس گزارش سازمان نقشه‌برداری کشور در سال 2008 تعداد شرکت‌های فعال در زمینه نقشه‌برداری و ژئوماتیک و شرکت‌های فعال در حوزه عکس هوایی بیش از 200 شرکت است.

در بخش دیگری از نتیجه‌گیری این گزارش آمده است: قوانین و مقررات یکی از زیرساخت‌های اساسی فعالیت بخش خصوصی و دولتی در حوزه سنجش از دور است. در کشور قوانین متعددی از جمله قانون تأسیس مرکز سنجش از دور ایران، تصویبنامه اجازه سرمایه‌‌گذاری در شرکت سنجش از دور ایران توسط شرکت مخابرات ایران و آیین‌نامه اجرایی بند «ج» ماده واحده قانون تأسیس مرکز سنجش از دور ایران وجود دارند، لکن این قوانین پاسخگوی رشد شتابان علم سنجش از دور و گسترش کاربردهای آن نیستند و با توجه به فعالیت نهادهای تخصصی دولت و شرکت‌های خصوصی متعددی در این حوزه، خلاً وجود قوانین و همچنین برنامه راهبردی سنجش از دور کشور به وضوح مشهود است و سیاستگذاری و تدوین برنامه کلان در جهت دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه سنجش از دور با توجه به فعالیت چشمگیر کشورهای منطقه سند چشم‌انداز و عواید مالی ناشی از سرمایه‌گذاری در سنجش از دور ضروری و الزامی است. همچنین استفاده از فناوری‌های به روز و تجهیز مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به تجهیزات پیشرفته از الزامات توسعه دانش بومی و کاربردهای سنجش از دور در کشور است.

  • کد خبر : 26066
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار