خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/22 - 10:15
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از نصرالله ترابی قهفرخی

توزیع پروژه‌ها نباید بر مبنای معیارهای سلیقه‌ای باشد

**"نصرالله ترابی قهفرخی" نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به ارزیابی توزیع پرو‍ژه‌های عمرانی در سطح استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است.

متن یادداشت این نماینده که در نشریه زردکوه منتشر شده، به شرح زیر است:

توزیع پروژه‌ها و اعتبارات، باید بر اساس شاخص‌های قابل فهم باشد، نه بر مبنای معیارهای سلیقه‌ای و چانه زنی. این موضوع به ویژه درباره مرکز استان از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا مرکز استان متعلق به همه استان است و تنها متعلق به شهرستان شهرکرد نیست بنابراین معتقدم اعتبارات شهرستان شهرکرد را باید از مرکز استان جدا کنیم، چون با وضع فعلی، ما روستاهایی در شهرکرد داریم که از دورافتاده‌ترین شهرستان‌ها هم محروم‌ترند.

اصولاً همه پروژه‌ها قابل شاخص‌بندی هستند، بنابراین باید بر اساس شاخص‌های خاص هر حوزه، پروژه‌ها اختصاص یابد مثلاً شاخص مراکز علمی، دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی، تعداد جمعیت است. اما نمی‌توانیم بگوییم باید برای هر شهرستان و روستا دانشگاه بسازیم، چون نمی‌توانیم استادان و کادر علمی را جذب کنیم و این عادلانه نیست که ساخت یک دانشگاه برای 50 نفر در یک روستا، به اندازه چهار برابر ساخت یک جاده برای یک شهر بزرگ هزینه کنیم. به جای اینکه برای پنج دانش آموز یک مدرسه بسازیم، شاید راهش این باشد که برای این پنج دانش آموز، سرویس ایاب و ذهاب بگذاریم تا از امکانات جای دیگری استفاده کنند و هزینه این کار شاید کمتر باشد.

بر همین اساس، عدالت باید تعریف شود و شاخص توزیع اعتبارات تعیین شود، نه اینکه بر اساس عوام زدگی به دنبال تخصیص بودجه باشیم. به ویژه برای مرکز استان باید به عنوان مرکز استان و نه شهرستان شهرکرد بودجه اختصاص دهیم. اینکه بگوییم پنج شهرستان داریم، پس بودجه را به پنج قسمت تقسیم کنیم، راه درستی برای توزیع بودجه نیست. اینکه بگوییم کدام مدیر اهل کدام شهرستان است، بعد این قومیت را معیار تخصیص اعتبار و چانه زنی کنیم، درست نیست. از منظر علم اقتصاد، باید از منابع محدود به بهترین وجه استفاده کنیم و اعتبارات را با توجیه اقتصادی قانع‌کننده اختصاص دهیم.

  • کد خبر : 35595
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار