خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/09 - 14:08
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نظر نمایندگان استان سیستان و بلوچستان درخصوص وضعیت فضای آموزشی استان:

توزیع اعتبارات متناسب با نیازهای موجود انجام نشده است

**نمایندگان استان سیستان و بلوچستان معتقدند توزیع اعتبارات متناسب با نیازهای موجود انجام نشده است.

کمتر از سه هفته به باز گشایی مدارس باقی مانده است. هر سال در همین روزها ست که سرو صداهایی از مدارس بلند می‌شود که کاستی‌ها و کمبود‌های خود را ارزیابی می‌کنندتا در سال تحصیلی جدید با مشکلات کمتری روبه‌رو باشند. مدرسه‌ای در یک شهر به فکر تعویض ونو کردن نیمکت هایش است، مدرسه‌ای دیگر رنگ‌آمیزی مدرسه را نو نوار می‌کند، مدیر یک دبستان در فکر کت و شلوار‌‌پوش کردن دانش آموزانش است و. . .

 اما به شرق و جنوب شرق کشورمان که سرک می‌کشیم خبر‌های دیگری است. همه آنها منتظر بازگشایی مدارس نیستند چرا که حسرت‌ شان بیشتر می‌شود . فقر بعضی از بچه‌ها را از مدرسه رانده است، برخی در مدار س کپری در س می‌خوانند و تعدادی از کودکان ونوجوانان نگاهشان دائم از تخته سیاه به سقف کلاس در رفت و آمد است. والبته کسانی هم هستند که مدرسه وکلاس دارند اما تعدادشان اندک است. گاهی تغذیه روزانه به آنها نمی‌رسد و بعضی روزها هم شیرها تا به دستشان برسد فاسد می‌شود. هفته نامه مندیل نظر نمایندگان استان را در این خصوص جویا شده است که در زیر می آید. 

کودکان بلوچ هنوز در مدرسه کپری درس می‌خوانند

سیستان وبلوچستان از معدود استانهای محرومی است که هنوز مدرسه کپر نشین دارد. دولت نهم برای حذف مدارس کپری بخشنامه‌ای به ادارات نوسازی مدارس سراسر کشور ابلاغ و طی آن درخواست شد که از اعتبارات عمرانی و دیگر طرح‌های خود برای حذف مدارس کپری استفاده کنند. حذف مدارس کپری در استان سیستان و بلوچستان ماجرایی طولانی است که ظاهراً پایانی ندارد، هر چند مسئولان هنوز هم معتقدند که مدارس کپری در این استان به مدارس استاندارد تبدیل شده‌اند.

در چند سال گذشته شعار دولت این بود ه که توانسته است مدارس کپری را حذف کند ومسئولان ذیربط هم مهر تأیید بر این ادعا زده‌اند. اما نماینده چابهار همچنان از وجود این مدارس در حوزه انتخابیه‌اش می‌گوید. یعقوب جدگال در شهریور سال گذشته  در نطق میان دستور خود در مجلس با برشمردن مشکلات مردم چابهار، کنارک و نیک‌شهر خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: «دانش‌آموزان ما هنوز در بعضی از مدارس کپری و خشتی و گلی قدیمی درس می‌خوانند» و حالا با گذشت یک سال ، همچنان می‌گوید که در حوزه انتخابیه‌اش کودکان در کپر و مدرسه‌های کاه گلی درس می‌خوانند. آشکار  است که کودکان ونوجوانان کپر نشین فراموش شده‌اند . نماینده چابهار همچنین معتقد است دختران در حوزه انتخابیه‌اش نسبت به پسران در آموز ش سهم کمتری دارند.عضو کمیسیون شوراها کمبود نیروی انسانی متخصص در مدارس متوسطه را از دیگر مشکلات مدارس در حوزه انتخابیه‌اش می‌داند.

مدارسی که قرار بود در برنامه چهارم استاندارد شوند، با کمبود اعتبار روبه‌رو هستند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش چند روز پیش به باشگاه خبری فارس «توانا » گفته بود: 46 درصد مدارس فرسوده کشور تا بهمن امسال تخریب و بازسازی می‌شوند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: دولت در ماده 27 لایحه برنامه پنجم توسعه، پیشنهاد تمدید 5 ساله قانون مربوط به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و خطرآفرین را مطرح کرده است که کمیسیون تلفیق لایحه در مجلس با تمدید 3 ساله این قانون موافقت کرده است، بنابراین با این زمان اختصاص یافته و صرف اعتبارات کافی، موضوع مدارس تخریبی به تاریخ خواهد پیوست.

وی با اشاره به اقدامات دولت در راستای تخریب و بازسازی مدارس خطرآفرین و مطابق کردن آنها با استانداردهای فنی، ادامه داد: در این رابطه طی 4 الی 5 سال گذشته اعتبارات مناسبی از سوی دولت اختصاص یافته است که تاکنون با پرداخت بیش از یک سوم این اعتبارات، کار تخریب و بازسازی 46 درصد از مدارس فرسوده کشور شروع شده است و تا بهمن امسال نیز به اتمام خواهد رسید.

«دهقانی» نماینده مرد م ایرانشهر در خصوص طرح استاندارد‌سازی و نوسازی مدارس که طی چند سال گذشته در حال انجام است می‌گوید: اعتبارات کافی نبود و این طرح به سرانجام نرسیده است.

عضو کمیسیون اجتماعی همچنین معتقد است تقسیم اعتبار با توجه به نیازمندیهای منطقه انجام نشد و می‌افزاید: «معیار‌های نیازمندیها در هزینه کردن این اعتبار نا دیده گرفته شده، در بسیاری از مناطق اعتبار هزینه شده است در صورتی که با مازاد فضای آموزشی روبه‌رو هستیم.

به گفته« محمد قیوم دهقانی» در برخی مناطق که مدارس 4 ویا 5 کلاسه مورد نیاز است مدارس دو کلاسه داریم و در جاهایی که مدارس 4 کلاسه مورد نیاز است مدارس 6 کلاسه پیش‌بینی شده است.

نماینده ایرانشهر معتقد است اعتبار عادلانه هزینه نشده است. بسیاری از مدارس در حوزه انتخابیه این نماینده دو شیفته هستند.

نماینده ایرانشهر هم مانند دیگر نماینده هم استانی خود، استان را هنوز دارای مدارس گلی، خشتی و کپری می‌داند . «محمدقیوم دهقانی» در خصوص تأمین اعتبار برای نوسازی مدارس، مکاتباتی با مدیر کل نوسازی استان و وزیر داشته است که به گفته وی با وجود گذشت 6 ماه هنوز بی‌جواب مانده است.

 عضو کمیسیون اجتماعی مدارس را در مقطع متوسطه فاقد نیروی انسانی لازم می‌داند و می‌گوید: « در بسیاری از مدارس متوسطه کارشناسان غیر مرتبط تدریس می‌کنند.»

دختران از فرصت‌های کمتری برای تحصیل برخوردارند

«عباسعلی نورا» نماینده مردم زابل وزهک مشکلات آموزشی در استان سیستان وبلوچستان را به سه گروه تقسیم می‌کند.

به گفته این نماینده، سیستان وبلوچستان در تأمین فضای آموزشی مناسب واستاندارد با سه مسئله روبه‌روست. ابتدا از کمبود فضای آموزشی نام می‌برد وبا اشاره به نا تمام ماندن طرح تخریب وبازسازی مدارس فرسوده می‌گوید: « حدود 60 درصد از کارپیش رفته است و سهل انگاری است که به‌خاطر کار اندک اعتبار باقی مانده مورد نیاز طرح نا تمام رها شود. بسیاری از بچه‌های ما هنوز در مدرسه‌های استیجاری درس می‌خوانند.»

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی مسئله دوم را توزیع نامناسب نیروی انسانی عنوان می‌کند.«

 نورا» در تشریح این مسئله می‌گوید: ما در بسیاری از مدارس به خصوص در مقطع متوسطه کارشناس مرتبط نداریم. در برخی از مدارس هم یک معلم هم ریاضی درس می‌دهد و هم جغرافیا ، اما مشکلات خدمت نیروهای متخصص چیست که در مناطق محروم خدمت نمی‌کنند؟

« نورا» معتقد است مزایای کم ودر آمد پایین مانع از حضور آنها در منطقه می‌شود. آنها در این مناطق فقط به در آمد دولتی می‌توانند امیدوار باشند در صورتی که در شهر‌ها از بخش خصوصی هم کسب درآمد می‌کنند.

اما مسئله سوم از نظر نماینده زابل وزهک ظلمی است که در زمینه تحصیل به دختران می‌شود. به گفته نورا در سیستان وبلوچستان با تعدادبسیاری از کودکان ونوجوانان باز مانده از تحصیل روبه‌رو هستیم.

این نماینده معتقد است بر اساس آماری که 3 سال پیش داشته است 26 در صد از واجدین شرایط به مدرسه راه پیدا نمی‌کنند. 30 درصد از کسانی که به مدارس راه یافته‌اند پس از ابتدایی مجبور به ترک مدرسه می‌شوند، 10 تا 15 درصد از 70 درصد باقی مانده تا پایان دوره راهنمایی حذف می‌شوند و شاید 40 در صد هم به دیپلم نرسند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه دلایل این مسئله را فقر، پراکندگی جمعیت؛ مشکل اشتغال می‌داند و ایجاد مدارس شبانه روزی را بهترین گزینه برای استانهایی همچون سیستان وبلوچستان می‌داند. این نماینده برخی از مدارس را فاقد امکانات اولیه می‌داند و می‌گوید: « بسیاری از مدارس برای توزیع شیر و تغذیه از داشتن یک خودرو مناسب محرومند و بسیار پیش می‌آید که شیر فاسد شده به مدرسه می‌رسد.»

 

  • کد خبر : 26460
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار