خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/22 - 17:20
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از نماینده دهلران؛

تعطیلی قشنگی که گاه حیف می‌شود

**علی عزتی نماینده دهلران،دره شهر و آبدانان طی یادداشتی که در هفته نامه طنین غرب منتشر شده است به بررسی وضعیت تعطیلات در کشورمان پرداخته است.

تعطیلات در ایران چند کارکرد دارند؛ اولین کارکرد تعطیلات دست کشیدن از کار و رسیدن به استراحت و تفریح و نظافت و عبادت و خواب است که این نوع کارکرد در مورد ساعت تعطیل شبانه‌روز و تعطیلات آخر هفته بیشتر مصداق دارد. کارکرد دیگر تعطیلات بزرگداشت برخی ایام است و 22 بهمن، 29اسفند و... مواردی از این قبیل تعطیلات هستند.

برخی تعطیلات را باید تعطیلاتی از پیش تعیین شده دانست که عملاً هیچ‌کس قادر به حذف آنها نیست مانند تعطیلات تاسوعا و عاشورا که مردم حق‌جوی ما در این روزها تا جایی که بتوانند از کارکردن دوری می‌کنند و به عزاداری سرور و سالار شهیدان می‌پردازند. برخی تعطیلات نیز تعطیلاتی سالانه هستند و به طور سنتی مردم برنامه‌های مفصلی برای آن دارند که در ایران تعطیلات نوروز اینچنین هستند.

در ایران تعطیلات بزرگداشتی زیادند. در اینکه همه مواردی که به پاس آنها یک یا چند روز تعطیل شده است و واقعاً بزرگند و شایسته بزرگداشت شکی نیست اما واقعاً تنها راه بزرگداشت تعطیل کردن کار و تلاش نیست و طبیعی است که می‌توان بخشی از این تعطیلات را به تدریج حذف کرد.

باید توجه داشت که هیچ‌کس مخالف کامل تعطیلات در همه اشکال آن نیست و همگان کم و بیش بخشی از تعطیلات را ضروری می‌دانند حتی اضافه کردن یک یا چند روز به تعطیلات عید سعید فطر نیز برای بسط شادی و نشاط حاصل از این عید بزرگ اسلامی چیز زیادی نیست اما برنامه‌ریزی و نظم و انضباط اجتماعی اقتضا می‌کند که اگر قرار است تعطیلاتی اعلام شود در زمانی اعلام گردد که کمتر جلسه‌ای به هم بخورد،کمتر دیداری به تعویق بیفتد، کمتر پرداختی با مشکل مواجه شود و مهمتر از همه کمتر خانواده‌ای در حسرت نداشتن برنامه قبلی و عدم تدارک مناسب سفر و تفریح، تعطیلی بعد از یک عید بزرگ را از دست بدهد.

علی عزتی

نماینده دهلران، دره شهر و آبدانان

 

  • کد خبر : 27306
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم