خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/06 - 19:16
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
موسی غضنفرآبادی خبر داد:

تشکیل کمیته نظارت بر ممنوعیت ورود خرمای نامرغوب به بم

**ورود خرمای نامرغوب از شهرستان‌های همجوار و بسته‌بندی آنها با عنوان خرمای بم، سبب شد تا کمیته نظارت بر ورود خرمای شهرستان‌ها در بم فعال شود.

این کمیته با دقت و تلاش ویژه و نظارت دقیق بحث جلوگیری از ورود خرمای نامرغوب شهرستان‌های همجوار به بم و بسته‌بندی و عرضه آن به عنوان خرمای این شهرستان را در دستور کار خود قرار داد زیرا این مشکل خسارات زیادی را به صنعتگران خرما و کشاورزان منطقه وارد کرده است.

در همین باره "موسی غضنفرآبادی" نماینده مردم بم در مجلس به نشریه نگارستان گفت: در قالب این کمیته نظارت اداراتی از جمله فرمانداری، جهاد کشاورزی، اداره بهداشت و اداره استاندارد شهرستان وجود دارد و دفتر خوشه صنعتی خرمای این شهرستان در این زمینه مدیریت کمیته را بر عهده دارد.

وی در مورد چگونگی عملکرد این کمیته نظارتی افزود: ما در کوتاه‌مدت با سیاست برخورد با ورود خرمای نامرغوب شهرستان‌های همجوار و متخلفان در این زمینه را در دستور کار خود داریم، اما برای تأثیر درازمدت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد عواقب و خسارات ناشی از این اقدام لازم و ضروری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برداشت خرمای مضافتی شهرستان بم به عنوان یکی از مرغوبترین محصول خرمای کشور و دومین محصول کشاورزی صادراتی استان کرمان به دلیل گرمای شدید و عارضه خشکیدگی خرما در کنار شیوع گسترده آفت زنجره خرما موجب کاهش 50 درصدی تولید محصول در نخلستان‌های شهرستان بم شده است خاطرنشان کرد: این عارضه درحالی در نخلستان‌های شهرستان بم در سال جاری گسترش یافته است که درکنار این پدیده، شیوع گسترده آفت زنجره خرما نیز خسارات سنگینی به نخل‌کاران بمی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای سودجو خرمای نامرغوب خود را به نام خرمای مرغوب مضافتی بم به فروش می‌رسانند و موجب دلسردی و راکد شدن بازار خرمای بم شده‌اند افزود: نخل‌داران با توجه به کیفیت خرمای مضافتی با درجه‌بندی خرمای بم را عرضه کنند.

غضنفر‌آبادی گفت: باید مراقب بود، عده‌ای سودجو با ارائه خرمای نامرغوب به نام خرمای مضافتی بم موجبات دلسردی مردم را فراهم نکنند. وی در ادامه برای رفع این مشکل خواستار همکاری همه مردم شهرستان‌های بم و فهرج شد و افزود: مسئولان خدمتگزار مردم هستند و وظیفه آن‌هاست که مشکلات مردم را رفع کنند.

نماینده مردم بم یادآور شد: شایسته نیست که وضعیت خرمای شهرستان بم اینگونه باشد و این حق مردم زحمتکش و شریف شهرستان‌ بم و شهرستان‌های فهرج و ریگان نیست که ثمره تلاش و زحمت شبانه‌روزی خود را به دست نیاورده و متضرر شوند.

وی تأکید کرد: نخل‌داران امیدوارند با ساماندهی موضوع مربوط به خرما، مسائل و مشکلات مربوط به این محصول مهم و جهانی که منبع درآمد قشر عظیمی از مردم این شهرستان به آن وابسته است، رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مسائل و مشکلات مربوط به خرما بارها توسط مسئولان شهرستان مطرح شده، اما بازخورد عملی نداشته است و امیدواریم از این پس با تلاش و فعالیت همه‌جانبه مردم، مسئولان و خوشه صنعتی خرمای بم و برنامه‌ریزی‌های لازم که در قالب این خوشه صورت می‌گیرد، شاهد رونق هرچه بیشتر خرمای شهرستان بم و همچنین شهرستان‌های فهرج و ریگان باشیم.

غضنفرآبادی با ارائه گزارشی از عملکرد این خوشه از بدو تأسیس تاکنون و تأثیرات مفید این خوشه در بهبود کیفیت و افزایش صادرات خرمای مضافتی بم اظهار داشت: لازمه اصلی بازاریابی و صادرات تبلیغات و بسته‌بندی مناسب است، به دلیل اینکه ما در بحث کیفیت محصول خرما هیچ دخل و تصرفی نمی‌توانیم داشته باشیم و باید تنوع بسته‌بندی و همچنین سلایق گوناگون مصرف‌کنندگان را مد‌نظر داشته باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت تولید بسته‌بندی‌های مناسب خاطرنشان کرد: لوکس و گران بودن قیمت بسته‌بندی مد‌نظر نیست، زیرا ما نمی‌توانیم یک بسته‌بندی خاص را به بازار تحمیل کنیم، بلکه کیفیت بسته‌بندی براساس توان مالی و سلیقه مصرف‌کننده باید مد‌نظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت صادرات خرمای بم و همچنین رسوب خرما در سردخانه‌های این شهرستان تصریح کرد: در حال حاضر حدود 30 تا 35 درصد از خرما در سردخانه‌ها به امید افزایش قیمت توسط سردخانه‌داران و کشاورزان نگه داشته شده که یکی دیگر از دلایل رسوب خرما تفاوت بین عرضه و تقاضا است، زیرا با بالا رفتن قیمت تقاضا نیز کم می‌شود.

وی گفت: تاکنون 100 تن خرما به کشور لبنان صادر شده و ماه سپتامبر نیز 150 تن دیگر صادر می‌شود، همچنین 100 تن خرما به ترکیه صادر شده و در حال امکان‌سنجی صادرات خرمای مضافتی به کشورهای ونزوئلا، روسیه و آلمان به دلیل ارزش افزوده که به همراه دارد، هستیم.

  • کد خبر : 23434
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار