خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/10/16 - 14:28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
این هفته انجام می‌شود؛

تبیین وظایف و اختیارات وزارت دادگستری در کمیسیون قضایی و حقوقی

بررسی طرح نحوه اجرای اصل یکصد و شصتم (160) قانون اساسی و تبیین وظایف و اختیارات وزارت دادگستری از مهم‌ترین دستور کارهای این هفته کمیسیون قضایی و حقوقی به‌شمار می‌آید.


به‌گزارش خبرگزاری خانه ملت، طرح نحوه اجرای اصل یکصد و شصتم (160) قانون اساسی و تبیین وظایف و اختیارات وزارت دادگستری  در جلسه روز ( سه‌شنبه 20 دی‌ماه) کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی می‌شود.



همچنین در ادامه جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون، بررسی طرح اعلام نسخ قوانین با موضوع ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود.



بنابراین گزارش، در جلسه روز ( دوشنبه 19 دی‌ماه ) کارگروه تخصصی حقوق خصوصی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، طرح کاداستر مورد بررسی قرار می‌گیرد.



دستور کار جلسه روز ( یکشنبه 18 دی‌ماه) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس متعاقبا اعلام می‌شود.



طرح کاداستر



مزایای طرح کاداستر از دو بعد شهروندان و دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.



سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی از جمله مزایای این طرح در رابطه با شهروندان است.



از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی، ایجاد توسعه پایدار و امنیت ملی و زمینه‌سازی تأسیس نظام کارآمد و منصفان برای وصول مالیات اراضی و املاک و هم‌چنین جلوگیری از بورس بازی زمین در مناطق شهری نیز از جمله مزایای این طرح در رابطه با دولت است.



از جمله اهداف کیفی این طرح می‌توان به بهره‌وری بهینه از نظام اطلاعات کاداستری در ارایه خدمات و اطلاعات کاداستری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سایر دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسعه علم و فناوری کاداستر، بومی کردن و کاربردی کردن آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد.



اهمیت این طرح تا جایی است که محوریت مباحث در برنامه مدیریت شهری، ارایه شده در قالب برنامه توسعه سازمان ملل، مرکز اسکان سازمان ملل و بانک جهانی نیز حول کاداستر دور می‌زند./



پایان پیام

  • کد خبر : 66458
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم