خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/18 - 18:07
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عیسی جعفری:

بیکاری و کم‌آبی مشکل اصلی استان همدان است

**نماینده مردم کبودرآهنگ تاکید کرد که بیکاری و کم‌آبی مشکل اصلی استان همدان است. جعفری، با رویی گشاده درخواست مصاحبه را پذیرفت تا سخنان خود را با مردم استان در میان بگذارد.

گفت‌وگوی روزنامه هگمتانه با عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، در شرایطی صورت گرفت که رئیس‌جمهور، برای سومین بار به استان همدان سفر کرده بود و نماینده بهار و کبودرآهنگ، در استان حضور داشت.

آقای جعفری، با توجه به سومین سفر رئیس‌جمهور به استان، سؤال من این است که چند درصد از مصوبات سفرهای قبلی ایشان تاکنون اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است؟
پیش از حضور ریاست جمهوری در استان همدان، در قالب سفر سوم استانی هیأت دولت به استان، جلسه‌ای با حضور مجمع نمایندگان استان و آقای پیریایی استاندار محترم و چند تن از مسئولان استانی داشتیم که در آن، به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدیم که حدود 85 درصد از مصوبات دو سفر قبلی رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان همدان، به مرحله اجرا رسیده است.

 کدام پروژه‌ها انجام نشده‌اند و وضعیت نامطلوبی دارند؟

البته در این زمینه، وضعیت پروژه‌ها با یکدیگر متفاوت است، کار اجرای برخی پروژه‌ها، متأسفانه هنوز حتی آغاز هم نشده است، برخی دیگر در میانه راه بهره‌برداری هستند و برخی از پروژه‌ها نیز مانند پروژه‌هایی که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده بود، به اتمام و بهره‌برداری رسیده‌اند. از جمله پروژه‌هایی که هنوز کار آن‌ها شروع نشده است، می‌توان به سد سنگ‌سفید در شهرستان بهار و سد آلان در شهرستان کبودرآهنگ اشاره کرد. در کل باید گفت 85درصد از مصوبات سفرهای پیشین رئیس‌جمهوری و هیأت دولت به انجام رسیده است و 15درصد هنوز باقی مانده‌، که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرا و بهره‌برداری این پروژه‌ها نیز باشیم.

نظر شما در رابطه با اصل سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف چیست؟ آیا این سفرها کارساز هستند؟

بله، البته اصل این سفرها خوب و سازنده هستند و باعث آشنایی مسئولان با مردم و دیدار مردم با مسئولان و ایجاد امید و حرکت در مناطق می‌شوند. اما در این زمینه باید کار کارشناسی صورت بگیرد تا نتایج سفرها بهتر از این باشد. در برخی از موارد، شاهد هستیم که کار کارشناسی انجام نشده و انتظاراتی ایجاد شده که پاسخگویی به آنها ناممکن و یا بسیار مشکل است.

 چه انتظاراتی؟

قطعاً در هر سفری که ریاست محترم جمهوری و هیأت دولت به استان‌های مختلف می‌کنند، بیش از 150هزار نامه از سوی مردم به ریاست جمهوری داده می‌شود که در برخی از این نامه‌ها، خواسته‌هایی مطرح شده است که به راحتی قابل انجام نیست. مثلاً کسی به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسد و می‌خواهد که یک وام 50میلیون تومانی، با بهره بسیار کم و در اقساط بسیار درازمدت به او تخصیص یابد. چنین درخواستی، به راحتی قابل اجرا نیست و تنها یک خواسته و انتظار است که از سوی کسی مطرح شده است. این گونه نامه‌ها به بانک‌ها ارجاع داده می‌شوند و بانک‌ها نیز در پاسخ به مردم، می‌گویند که اعطای چنین وامی امکان ندارد. در حال حاضر، نامه‌هایی داریم که به سفرهای قبلی رئیس‌جمهور به استان مربوط می‌شود و تاکنون اقدامی برای آنها انجام نشده است. بسیاری از مردم نیز که این نامه‌ها و پاسخ دفتر ریاست جمهوری را در دست دارند، اما کاری برایشان انجام نشده است، نزد نمایندگان استان می‌روند تا شاید نتیجه‌ای بگیرند. اما اگر کار کارشناسی صورت گیرد و سیستم دریافت و ارسال این نامه‌های مردمی منظم شود، این انتظارات نیز نظم و نظام می‌گیرند.

ایراد دیگری که در سفرهای استانی رئیس‌جمهور می‌بینید، چیست؟

نکته دیگر که باید بدان پرداخته شود، این است که باید قبل از تصویب پروژه‌ها، ماده 32 آنها از کمیسیون واقع در سازمان برنامه و بودجه اخذ شود. ماده 32، به توجیه اعتباری پروژه‌ها اشاره دارد. اگر بدون توجه به ماده 32 و پیش از بررسی اعتبار و بودجه، طرحی تصویب شود، اجرای طرح با مشکل مواجه خواهد شد.

 آیا در حال حاضر طرحی از این دست (بدون بررسی ماده 32) در استان وجود دارد؟

بله، طرح‌هایی داریم که با گذشت چندین سال از تصویب‌شان، هنوز به اتمام و بهره‌برداری نرسیده‌اند. از جمله، می‌توان به جاده گل‌تپه به بیجار اشاره کرد که با وجود گذشت بیش از 19سال از تصویب، هنوز به بهره‌برداری نرسیده و کار بر روی آن به کندی ادامه دارد. در چنین طرح‌هایی، شاهد آنیم که مبلغی اعتبار جزئی برای یک طرح قائل می‌شوند و طرح را به تصویب می‌رسانند. عملکرد این‌چنینی، باعث می‌شود که طرح‌ها از سرعت پیشرفت خوبی برخوردار نباشند و سالها پس از تصویب، به اتمام نرسند. در این زمینه، گله‌هایی از مسئولان داریم و امیدواریم به این خواسته‌های مردم و نمایندگان رسیدگی شود.

 محاسن این سفرها در چیست؟

البته چنان که پیش از این نیز گفتم، سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیأت دولت، محاسن بسیاری دارد و اصل آن، اصل خوب و بنای مبارکی است اما اگر جزئی و مصداقی نگاه کنیم، در همین سفر سوم رئیس‌جمهور به استان همدان، در جلسه‌ای مطرح شد که خرید گندم از کشاورزان خوب نبوده و انتظارات را برآورده نکرده است، در جلسه وزیر بازرگانی مکلف شد تا با مسئولان استانی هماهنگ شود و در این باره تحقیقاتی را به عمل آورد و متخلفین را شناخته و با آنها برخورد کنند. سفرهای استانی رئیس‌جمهور، در حال حاضر نتایج خوب و مناسبی را دربردارد، اما اگر نقاط ضعفی که بدان‌ها اشاره شد، برطرف شوند و و نظم و نظامی که لازم است، بدانها داده شود، نتایجی بهتر از این را شاهد خواهیم بود. در کل باید گفت که سفر مسئولان رده اول مملکتی به نقاط مختلف کشور، همواره نتایج خوبی را همراه داشته و دارد. چندی پیش هم دیدیم که سفر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضاییه به استان همدان، موجب شد که مردم روحیه خوبی بگیرند و احساس کنند که مقامی به جمع آنان آمده است که می‌توانند اگر تظلم خواهی‌ای دارند، با او در میان بگذارند. از سوی دیگر، سفرهای آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز، همواره نتایج خوبی را در برداشته و دارد. در کل باید گفت رفتن مسئولان کشور به میان مردم برای رسیدگی به مشکلات آنان، نتایج خوبی را دربرخواهد داشت، اما به شرطی که مشکلات، در یک فرصت کوتاه و با سرعت بالایی رسیدگی شوند و تنها نتیجه سفر، چند سخنرانی و مصوبه ضعیف بدون ضمانت اجرایی و بودجه و اعتبار نباشد.

 در حال حاضر، مشکل اصلی استان همدان چیست؟ چه چیزی بیش از مشکلات دیگر مردم استان را رنج می‌دهد؟

امروزه بزرگ‌ترین مشکلی که مردم استان همدان با آن مواجه هستند، مشکل اشتغال، علی‌الخصوص برای نسل جوان است. در حال حاضر، بسیاری از جوانان کشور و استان بیکار هستند و این اصلاً زیبنده کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

 آماری بیکاری در استان همدان چه میزان از بیکاری را نشان می‌دهد؟ نرخ بیکاری در استان ما چند درصد است؟

متأسفانه آمار دقیقی درباره بیکاری در استان همدان در دست نداریم. آمارهایی که در این باره موجودند، نرخ بیکاری را به طور فصلی نشان می‌دهند، در بعضی از فصول سال، بیکاری 12درصد است و در برخی فصول، این میزان متأسفانه به 25درصد می‌رسد. مسئولان، نرخ 18 درصد را برای بیکاری در استان همدان اعلام کرده‌اند که این نرخ، بسیار بالاست. باید به این نکته در خصوص بیکاری در استان توجه داشت که بسیاری از مشاغل پایدار نیستند. یعنی بسیاری از افراد هستند که دو ماه از سال شاغلند و 10 ماه بیکارند. چنین مشاغلی را نمی‌توان در حقیقت شغل دانست.

 چه راهی برای حل این مسئله که بسیاری از جوانان و خانواده‌ها را درگیر کرده است، اندیشیده شده؟

در جلساتی که با مسئولان دولت در استان همدان داشتیم، مقرر شد برای حل این مشکل، بر مصوباتی که پیش از این تصویب شده، تأکید، و این مصوبات اجرا شوند. از جمله این طرح‌ها، طرحی بود که با آقای بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد و طبق آن، قرار شد بخش خصوصی در صورت ایجاد کار، با آورده 10 درصد شروع کند. البته مشکلی که در این میان هست، این است که بانک‌ها از اجرای این طرح سر باز می‌زنند و قبول نمی‌کنند. باید بدانیم که اگر بخواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم، باید با حمایت از بخش خصوصی، این بخش را فعال کنیم. از طرف دیگر، باید جلوی واردات بی‌رویه را بگیریم.

 مشکل دیگر استان چیست؟

مشکلات بسیاری وجود دارد که اهم آنها، مشکل کمبود آب و نبود زیرساخت‌های روستایی است. امروزه متأسفانه هم در بخش شرب و هم بخش کشاورزی با کمبود آب مواجهیم و می‌بینیم که چاه‌های آب خشک شده‌اند و عمقشان بیش از پیش شده. از طرف دیگر، نبود زیرساخت روستایی در روستاهای استان، باعث شده که اهالی روستاها بهمهاجرت رو بیاورند. اگر طرحهای بهسازی روستایی انجام شود، جاده‌های استان تعمیر شوند و به وضعیت روستاها رسیدگی شود، خواهیم دید که مهاجرت پایین خواهد آمد.

  • کد خبر : 24457
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار