خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/25 - 07:52
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدمحمدکاظم حجازی:

بیکاری، مشکل اصلی استان همدان است

**تعطیلات تابستانی مجلس، معمولاً با سفرهای نمایندگان به حوزه انتخابی همراه است. یکی از بخش‌های اصلی این سفرها دیدار با مردم حوزه انتخابی در شهرها و روستاهاست که معمولاً مردم از مشکلات اساسی و اولویت‌های خود برای نماینده‌شان در مجلس سخن می‌گویند.

نمایندگان مردم نیز با توجه به این مسائل مطرح شده، اولویت‌های خود را مشخص می‌کنند. "سیدمحمدکاظم حجازی "در گفت و گو با روزنامه هگمتانه درباره مطالبات مردم در همدان سخن گفته است.

آقای حجازی! با توجه به تعطیلات نمایندگان محور اصلی سفر شما به استان چه بود؟

یکی از برنامه‌های نمایندگان در تعطیلات 2 هفته‌ای مجلس، سفر به حوزه‌های انتخابی است که بر دو محور کلی قابل بحث است؛ در محور اول، حوزه رسیدگی استانی قرار دارد که ملاقات‌های صورت گرفته از قبل بر اساس اولویت‌های اعلام شده تنظیم می‌شود. قسمتی از ملاقات‌ها با تشکل‌های حقوقی، مذهبی، ورزشی است، مثلاً ملاقات با تشکل‌های حقوقی، صنفی که توسط نماینده آن حوزه صورت گرفته است و به مشکلات آن رسیدگی می‌شود.

محور دوم: بازدید‌هایی است که از قبل تقاضای بازدید داده‌اند و بر اساس جدولی که از قبل مشخص شده است، توسط ما انجام می‌شود. در مجموعه بازدید‌ها مسائل فرهنگی، اقتصادی، خدمات عمومی و دستگاههای شهرداری قرار دارند. به دلیل کوتاه بودن زمان، این نشست‌ها فشرده برگزار می‌شوند و خروجی آن در سفر منعکس می‌شود.

باتوجه به جمعیت جوان کشور، معمولاً اشتغال مطالبه اول مردم است. این موضوع در استان همدان نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل شهروندان مطرح بوده است. برای حل این معضل چه راه کارهایی اندیشیده‌اید؟

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سفر به استان، رسیدگی به مشکلات اشتغال در همدان است که می‌توان با ایجاد صنایع مختلف اشتغال مناسبی در استان ایجاد کرد. در این زمینه اقداماتی هم صورت گرفته است؛ به طور مثال طی جلساتی که با وزیر صنایع داشتیم، قرار شد برای حل مشکل بیکاری، کارخانه قطعه‌سازی خودرو را تأسیس کنیم. این کارخانه می‌تواند 1000 نفر را جذب کار کند. کارهای اولیه این کارخانه انجام شده است و امیدواریم تا حدودی بتواند مشکل اشتغال را کاهش دهد.

برای محرومیت زدایی در حاشیه شهر چه اقداماتی انجام داده اید؟

برای توانمند‌سازی حاشیه شهر همدان وبا توجه به محرومیت‌های شهری مقرر شد برای محرومیت زدایی مبلغ 20 میلیارد تومان به این منظور اختصاص دهیم تا مشکلات اهالی آن منطقه را تا حدودی حل کند.

در بعضی از روستا‌ها هنوز خط لوله گاز عبور نکرده است.

متأسفانه یکی از مشکلات عمده در این زمینه کمبود بودجه بوده است، اما خوشبختانه سفرهای نمایندگان مصادف شد با حضور رئیس‌جمهور محترم در استان همدان، در این بازدیدها احمدی‌نژاد برای حل مشکل گاز بعضی از روستا، انتقال لوله گاز را در اولویت برنامه‌های ارائه شده قرار دادند و به زودی برای انجام آن، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. یکی از این مناطق که بحث گاز‌رسانی به آن اهمیت ویژه‌ای دارد، منطقه آزاد تجاری جهان آباد است که می‌تواند زمینه ساز شکوفایی بیشتر اقتصاد در این منطقه شود.

با انتقال خط لوله گاز به جهان آباد فامنین چه تغییراتی در آنجا صورت می‌گیرد؟

در صحبت‌های انجام شده مصوب شد مبلغ 40 میلیارد تومان را به انتقال خط لوله گاز استیل غرب به منطقه آزاد تجاری جهان آباد فامنین اختصاص دهیم. با انتقال خط لوله گاز به جهان آباد فامنین شهرک پتروشیمی در آن منطقه احداث می‌شود که با تأسیس آن می‌توانیم کارخانه پتروشیمی را راه‌اندازی کنیم و این کارخانه را بستری برای گسترش فعالیت‌های پتروشیمی استان قرار دهیم.

یکی از گلایه‌مندی‌های کشاورزان به فروش نرفتن محصولات آنهاست. آیا برنامه‌ای برای فروش محصولات کشاورزان نیز در نظر دارید؟

 بله، این موضوع همواره از سوی کشاورزان مطرح بوده و ما نیز برای حل این مشکل برنامه‌هایی ارائه می‌کنیم. این مسئله در سفری که رئیس‌جمهور به استان همدان داشتند، بار دیگر مطرح شد و بعد از بررسی‌های لازم از سوی کارگروهی ویژه، رئیس‌جمهور، وزیر بازرگانی را برای خرید گندم و محصولات کشاورزی مأمور کرد وهمچنین دستور داد تا حقوق کشاورزان به طور کامل داده شود.

برای حل مشکل کمبود آب شرب در منطقه چه کرده‌اید؟

 مشکل کمبود آب شرب در روستا‌ها جزو درخواست‌های مکرر مردم از نمایندگان بود. همچنین این مسئله درباره آب کشاورزی هم بارها مطرح شده است. برای حل این مشکل نیز در جلسه‌ای که با وزیر نیرو انجام دادیم، مقرر شدد آب سد تالوار به همدان انتقال یابد. با اجرای این طرح تا حدودی مشکلات تأمین آب شرب و آب ویژه کشاورزی در روستا‌ها حل می‌شود. با توجه به اهمیت این طرح، درصدد هستیم هرچه زودتر شرایط این انتقال عملیاتی شود.

بهسازی روستاها و راههای روستایی به کندی انجام می‌شود و اعتراضاتی را به همراه داشته است. دلیل این مسئله چیست؟

همان طور که اشاره کردید، متأسفانه یکی از پروژه‌هایی که در استان به تعویق افتاده، بهسازی روستا‌ها و راههای ارتباطی است که دلیل اصلی آن نرسیدن بودجه مناسب بوده است.

چه تدبیری برای برون رفت از این مشکل اندیشیده‌اید؟

بر اساس جلساتی که با مسئولان مربوطه داشتیم، مصوب شد برای جبران این تأخیر و سرعت بخشیدن به این پروژه، میزان بودجه را دو برابر کنیم تا بهسازی روستا‌ها با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر انجام شود و هرچه زودتر به اتمام برسد. همچنین برای بهبود مسائل فرهنگی- اجتماعی استان در جلساتی که برگزارکردیم مصوب شد مبلغ 45 میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد.

به عنوان آخرین سؤال؛ درباره پروژه ساخت شهر جدید حورا و دلایل ایجاد این شهر بگویید.

 طی جلساتی که با مسئولان استان داشتیم، برای حل مسائل رفاهی، عمرانی، امنیت منطقه و اشتغال‌زایی در حاشیه شهر مصوب شد مکان مناسبی را برای ساخت شهر جدید در نظر بگیریم، در این زمینه طی مطالعات گسترده، مکان یابی برای احداث این شهر انجام شده است. شهر جدید حورا که به معنی زیبا است با ظرفیت یکصد هزار نفر به عنوان پایلوت معماری ایرانی- اسلامی در استان همدان احداث می‌شود.

  • کد خبر : 25012
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار