خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/28 - 12:49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
زمانی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی

بیمه بازنشستگی حق همه افراد کشور است

**سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه 30 سال پیش در اصل 29 قانون اساسی مصوب شد همه افراد کشور از بیمه بازنشستگی برخوردار باشند گفت: یکی از اهدافی که برای درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها منظور شده است ساماندهی بیمه همگانی است.

"جواد زمانی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت  با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص راهبردهای حمایتی از سالمندان و ضعف در بیمه بازنشستگی در پاسخ به این سوال که برخورداری از بیمه بازنشستگی شامل حال چه کسانی می شود گفت: طبق اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ،بیکاری و پیری از کار افتادگی ،بی سر پرستی، درراه ماندگی، حوادث و سوانح و خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حق تمامی ملت ایران است.

نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم اجرای این قانون قطعا مردم را در دوران سالمندی با مشکل مواجه می کند گفت: قانون گذار به خوبی این مشکل را درک کرده است و با وجود اینکه 30 سال از تصویب این قانون می گذرد اما مجریان قانون به اجرای آن اهتمام کافی ندارند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اجرایی نشدن این قانون نداشتن اعتبارات کافی بود تصریح کرد: طبق قانون دولت موظف است از محل درآمد های عمومی نسبت به بیمه همه افراد کشور اقدام کند و با توجه به اینکه در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها 50 د رصد از درآمد حاصل ازاجرای  این قانون به صورت نقدی به مردم باز گردانده می شود و30 درصد برای بخش اقتصادی مصرف می شود و 20 در صد نیز برای بخش کشاورزی و ارائه خدمات به مردم در نظر گرفته شده است بنابراین دولت باید از این بودجه 20  درصدی مشکل بیمه همگانی را حل کند.

زمانی یادآورشد : در حال حاظر روال به  گونه ای است تا  افرادی که از توان مالی برخوردارند حق بیمه خود را پرداخت می کنند و دولت حق  بیمه کسانی را که از نظر مالی تمکین نیستند پرداخت می کند در حالی  که طبق اصل 29 دولت در قبال همه افراد کشور مکلف است و غنی و فقیر بودن آنها در اینجا ملاک نیست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه مراکزی در قبال تقویت و ساماندهی  بیمه‌های بازنشستگی و حمایت از سالمندان موظف است گفت :کل نظام در قبال این موضوع مسئول است و برای رفع این مشکل هم مجلس باید  مشکلات قانون گذاری را حل کند و هم دولت باید توجه بیشتری به اجرای قانون به شکل کامل و صحیح آن داشته باشد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس  با وجود اهمیت بیمه‌های بازنشستگی - به عنوان مطمئن‌ترین ساز و کار حمایت از افراد در دوران سالمندی - هنوز در کشور ما نزدیک به 9 میلیون شاغل (خانوار) از پوشش این نوع بیمه‌ها برخودار نیستند و در صورت تداوم روند موجود، جمعیت سالمند کشور در دو دهه آینده  به مرز 5/15 میلیون نفر خواهد رسید.

 همچنین دراین گزارش آمده است ؛بخش عمده‌ای از این خدمات در تعهد صندوق‌های بیمه نیست و نهادهای حمایتی تنها از کسانی که نیاز اقتصادی آنان احراز شود، در حد اعتباراتشان حمایت می‌کنند. این در حالی است که طبق برخی بررسی‌ها، بیش از نیمی از زنان سالمند و حدود یک چهارم مردان سالمند از نظر اقتصادی به اطرافیان خود وابسته هستند.

  • کد خبر : 35980
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار