خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/25 - 10:45
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نمایندگان استان زنجان

به دنبال طرح هایی برای توسعه کشور هستیم

**نمایندگان استان زنجان با عضویت در کمیسیون‌های مختلف طرح‌ها و لوایح گوناگونی را به تصویب رسانده‌اند که برخی در حوزه ملی و برخی برای استان مفید بوده است.در این گزارش آنها به فعالیت‌های خود در کمیسیون‌ها اشاره می‌کنند. آنها معتقدند که در این لوایح توسعه و عمران کشور را در نظر داشته‌اند

نمایندگان استان زنجان در گفت وگو  با مردم نو به پرسش‌هایی در این خصوص پاسخ گفتند که می‌خوانیم:

اصلاح برنامه پنجم

جمشید انصاری نماینده زنجان و طارم مهمترین برنامه امسال را تدوین و اصلاح برنامه پنجم دانست و گفت: این لایحه که از سوی دولت ارائه شد مشکلات فراوانی داشت که کمیسیون‌ها وقت فراوانی برای اصلاح آن صرف کردند و اکنون هم در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون برنامه هر سال باید مصوبه بودجه سالانه را تصویب کند، گفت: معمولاً اصلی‌ترین وظیفه ما در کمیسیون همین است.

وی ادامه داد: البته بحث کسری بودجه، تفریغ و مسائل مربوط به آن هم وجود دارد.

بودجه‌ای عقلایی تصویب کردیم

رضا عبداللهی نماینده ماهنشان، انگوران و ایجرود مهمترین مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه را تصویب بودجه سالانه دولت دانست و گفت: بودجه در توسعه ملی و به ویژه ارتقای معیشت و محرومیت، افزایش بهره‌وری و بهره‌گیری از تکنولوژی و دانش فنی و تسریع در اجرای طرح‌ها نقش دارد.

وی ادامه داد: در بودجه سال 89 به این مسائل توجه عقلائی و لازم شده است.

وی مهمترین وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه را تدوین و نظارت بر مصرف بودجه دانست  و افزود: دولت  باید  به گونه‌ای  برنامه‌ریزی کند که در پایان سال با کسری بودجه مواجه نشود.

اصلاح قانون معادن، ارتقای کیفی تولید خودروهای داخلی

احمد مهدوی نماینده ابهر و خرمدره نیز گفت: اخیراً ماده 12 لایحه‌ اصلاح قانون معادن که درباره تشکیل شورای عالی معادن بود به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی به اعضای این شورا اشاره کرد و گفت: وزیر صنایع یا معاون معدن وزیر، به عنوان رئیس عضو شورای عالی معادن خواهد شد.

مهدوی افزود: همچنین یک قاضی عالی‌رتبه، رئیس سازمان زمین‌شناسی یا نماینده تام‌الاختیار این سازمان، یک متخصص امور معادن به معرفی شورای عالی نظام مهندسی، دو بهره‌بردار معدن باتجربه به معرفی بخش خصوصی، رئیس سازمان جنگلداری یا نماینده تام‌الاختیار این سازمان و مدیر حقوقی یا مشاوره وزیر صنایع اعضای دیگر شورای عالی معادن خواهند بود.

وی اظهار داشت: همچنین در ابتدای سال فوریت طرح ارتقای کیفی تولید خودروهای داخلی در مجلس با تلاش کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد که اقدام مؤثری در این راه بود زیرا نقش مؤسسه استاندارد را جدی‌تر کرد.

تأسیس شرکت دانش پژوهان

سعدالله نصیری‌قیداری نماینده زنجان و طارم اظهار داشت: مهمترین لایحه‌ای که در کمیسیون آموزش و تحقیقات با صرف وقت طولانی تصویب شد و با رأی بالایی هم در صحن و نهایتاً در شورای نگهبان تصویب شد، طرح تأسیس شرکت دانش‌پژوهان بود که در 30 سال اخیر مهمترین قدم در حوزه علوم و تحقیقات بود. وی با بیان اینکه با این طرح در این‌صورت ایده‌های نو نخبگان تجاری‌سازی می‌شود، ادامه داد: در این طرح امکانات قابل توجهی در اختیار ایده‌های نو نخبگان قرار می‌گیرد تا فناوری‌های جدید و تجاری‌سازی افکار جدید و اندیشه‌های نو در عمل اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: این همان موضوعی است که مورد تأکید رهبر در دیدار نخبگان بود که باید تا قبل از سال 1404 در تجاری‌سازی ایده‌های نو در منطقه به جایگاه مهمی دست یابیم.

وی در ادامه از طرح استخدام 60 هزار نفر معلمان حق‌التدریس و معلم‌یاران یاد کرد و گفت: با همت و تلاش کمیسیون این طرح تکمیل شد و در صحن علنی هم تصویب شد و وزیر آموزش و پرورش هم در اجرا تلاش خوبی کرده است.

نصیری اظهار داشت: همکاری در تدوین برنامه پنجم که با کمک وزارت علوم و کارگروه تدوین برنامه پنجم انجام شد هم قدم مؤثری بود که در این زمینه برداشته شد.

وی افزود: خوشبختانه پیشنهاد‌های ما و موادی که در برنامه اصلاح شد در کمیسیون تلفیق هم به تصویب رسید چون کار کارشناسی گسترده‌ای را با کمک مرکز پژوهشها و دعوت از کارشناسان علوم انجام داده بودیم. نماینده زنجان و طارم خاطرنشان کرد: در بودجه هم افزایش قابل ملاحظه‌ای در وام صندوق رفاه دانشجویان دادیم و سهم بودجه تحقیقات اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی را افزایش دادیم.

وی تصریح کرد: همچنین از دانشگاه‌های بین‌اللملی قشم و کیش دیدار کردیم و فعالیت آنها را ساماندهی کردیم. وی به مقاوم‌سازی مدارس آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در آینده هم در کمیسیون به دو موضوع درباره طرح تدوین اخلاقیات علمی وحمایت از انجمن‌های علمی کشور می‌پردازیم که امیدوارم به زودی تدوین شود.

طرح نظارت بر نمایندگان

سیدفاضل موسوی نماینده خدابنده با اشاره به عضویت خود در کمیته ویژه رسیدگی به واردات برنج‌های آلوده گفت: این کمیسیون بنا بر وظایف خود بیشتر به تحقیق و تفحص درباره مشکلات کمیسیونها می‌پردازد.

وی همچنین به طرح نظارت بر نمایندگان اشاره کرد و افزود: نظارت مجلس بر نمایندگان دغدغه اصلی بسیاری از نمایندگان در ادوار مختلف بوده است.

نماینده مردم خدابنده افزود: در تهیه طرح نظارت مجلس بر نمایندگان از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی برای نظارت استفاده شده است.

موسوی تصریح کرد: همچنین گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد عدم تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت، صنایع پتروشیمی و گاز در مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

  • کد خبر : 29550
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار