خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/21 - 16:04
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
فروزش:

برنامه‌ریزی برای جوانان از بخشی‌نگری به فرابخشی ارتقا خواهد یافت

**تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان را هدیه مجلس هشتمی‌ها به جوانان تحلیل می‌کنند و کلیدی برای توسعه و پویای ورزش و استعدادهای جوانان می‌دانند.

پیمان فروزش یکی از جوان‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که از استانی کم‌برخوردار در قوه مقننه فعالیت می‌کند. او به همراه نماینده شیراز جوانترین نماینده مجلس هستند.

وی در گفت و گو با مندیل درباره تشکیل این وزارتخانه می‌گوید: موظف شدن مدیریت حوزه ورزش و جوانان مهمترین ویژگی این مصوبه مجلس در راستای توسعه است.

این طرح نمایندگان با 157 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر به تصویب رسیدکه نشان از عزم راسخ نمایندگان برای اصلاح مدیریت این دو حوزه داشته است. براساس مصوبه مجلس از تاریخ تصویب این قانون، سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان با اعتبارات، ‌نیروی انسانی و امکانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شود و اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به آن به عمل می‌آید. مجلس مقرر کرد هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت ورزش و جوانان تأمین ‌شود.

پیمان فروزش گفت: برای تشکیل و راه‌اندازی این وزارتخانه می‌توان استان سیستان و بلوچستان را به صورت آزمایشی در اولویت برنامه‌ریزی قرار دهند. ما در سیستان و بلوچستان جمعیت جوان زیادی داریم و می‌توانیم سریعاً کسب اعتبار کنیم و جوانان استان در زیر پوشش برنامه‌های این وزارتخانه قرار گیرند. تشکیل این وزارتخانه می‌تواند محبوبیت نظام جمهوری اسلامی را نزد جوانان که 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند افزایش دهد.

فروزش دراین‌باره هم می‌گوید: انتظار ما این است وظایف و برنامه‌های این وزارتخانه با نیازها و شکوفا‌سازی استعدادهای جوانان مطابقت داشته باشد و خواسته‌ها و پتانسیل‌های جوانان را به خوبی رصد کرده و پوشش دهد.

تشکیل وزارتخانه جوانان و ورزش چه تغییر و تحولاتی را در این دو بخش به دنبال خواهد داشت؟

تشکیل این وزارتخانه چند ویژگی دارد. مثلاً در برنامه‌هایی که در حوزه ورزش و جوانان طراحی می‌شود و می‌خواهد به اجرا در آید، پروسه از فکر تا اجرا ساده‌تر و کوتاه‌تر می‌شود و این باعث می‌شود پروژه‌ها سریع‌تر به انجام برسند و از طرف دیگر و مهمتر از آن نظارت مجلس بر این بخش بیشتر خواهد شد.

همچنین تشکیل این وزارتخانه منجر به مدون‌تر شدن برنامه‌ها در این بخش خواهد شد و مجلس اجازه خواهد داشت در زمان بودجه هر سال پیگیر برنامه‌های جوانان و ورزش باشد. بنابراین ارتباط مجلس با این بخش تنگاتنگ می‌شود و ما بهتر می‌توانیم مشکلات ورزش و جوانان را پیگیری کنیم و طبیعتاً کمک بیشتری به آنها خواهیم کرد و متعاقباً آنها هم موظفند پاسخگو باشند. نظارت بر پروژه‌ها و برنامه‌های قشر جوانان و ورزش بیشتر خواهد شد و نتیجتاً از حالت بخشی‌نگری بیرون آمده و به سمت فرابخشی خواهد رفت. در نهایت سیستم، دقیق‌تر می‌تواند آنها را رصد کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کند.

 به نظر شما این طرح برای تأیید گرفتن شورای نگهبان با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؟ آیا رضایت این شورا را جلب خواهد کرد؟

به نظر می‌ر‌سد آنها دلایل و ایرادات عمده‌ای به این طرح خواهند داشت. اول اینکه چون یک طرح بوده و بار مالی دارد از این جهت ممکن است مورد ایراد آنها باشد. از طرف دیگر چون ما در برنامه‌های توسعه به دنبال کوچک کردن دولت و کم کردن تعداد وزارتخانه‌ها هستیم، این طرح ممکن است ایراداتی برای آنها داشته باشد.

 در صورت تأیید شورای نگهبان، وزارتخانه ورزش و جوانان به بودجه سال آینده خواهد رسید؟

بله، در صورت تصویب، این وزارتخانه می‌تواند در بودجه سال آینده قرار گیرد و کار خود را آغاز کند.

 با تشکیل این وزارتخانه چه تأثیر و تغییر و تحولاتی را در استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌کنید؟ استان شما از جوان‌ترین استان‌های کشور است.

می‌توانند با اولویت‌بندی که در برنامه‌های این وزارتخانه دارند استان ما را به صورت آزمایشی در اولویت برنامه‌هایشان قرار دهند. ما جمعیت جوان بالایی داریم و می‌توانیم سریعاً کسب اعتبار کنیم و جوانان استان را زیر پوشش برنامه‌های این وزارتخانه قرار دهیم.

 سازمان ملی جوانان چه اکنون و چه در دولت‌های قبلی به اعتقاد بسیاری منفعل بوده و فقط در تهران یا مراکز شهرهای بزرگ کمی فعالیت داشته و عملاً نمودی بر دیگر شهرها نداشت. آیا با تشکیل این وزارتخانه و تأسیس دفاتر آن در استان‌ها، تأسیس دفاتری هم در استان‌ها و شهرهایی که جمعیت بالایی از جوانان را دارند؛ مثلاً ایرانشهر استان شما به بهتر عمل کردن این وزارتخانه کمک نخواهد کرد؟

البته در این صورت ما می‌توانیم با توجه به جمعیت جوان خودمان و نیازهای آنها و پتانسیل‌هایی که وجود دارد اعلام برنامه کنیم و از آنها بخواهیم که به برنامه‌ها و پروژه‌ها پاسخ دهند. در این صورت پروژه‌ها و برنامه‌ها وقتی با توجه به جمعیت جوان یک منطقه انجام می‌شوند می‌توانند نتایج بهتری داشته باشند و به هدفشان نزدیک‌تر می‌شوند.

 شما به عنوان یکی از جوان‌ترین‌ نمایندگان مجلس چه انتظاری از این وزارتخانه دارید؟ از آن‌جایی که این وزارتخانه قرار نیست برای جوانان ایجاد شغل کند یا به دنبال مسکن آنها باشد.

انتظار ما این است که برنامه‌ها و پروژه‌هایی که برای جوانان دارند مطابقت با نیازها و در جهت رشد و پیشرفت آنها باشد. خواسته‌ها و پتانسیل‌هایی که در جوانان در هر منطقه است باید شناسایی شود. به نظر من ما به مطالعه در امور جوانان در این بخش احتیاج داریم. در کنار این موضوع هم باید برنامه‌ها و پروژه‌هایی که توسط این وزارتخانه تهیه و تدوین می‌شود، اهداف تعریف‌شده‌ای داشته باشد.

این برنامه‌ها همچنین باید زمانبندی داشته باشد تا مسیر و زمان انجام آنها پیگیری و دنبال شود. برای آنکه در این بخش شاهد رشد و شکوفایی باشیم انتظار این است که در اجرایی کردن آن تعلل نکنیم. وقت تلف کردن در این حوزه به معنی اختلال در هدف برنامه‌هاست. جوانان دائماً در حال تغییر و تحولند و نوجوانان خیلی زود به صف آنها می‌پیوندند و نیازهای متفاوت و گوناگونی دارند. سرعت داشتن در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های این بخش از مهم‌ترین مسائلی است که در برنامه‌های این وزارتخانه باید مورد توجه مسئولان و کارشناسان باشد.

  • کد خبر : 35554
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار