خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/05 - 18:25
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عضو کمیسیون شوراها خبر داد:

بررسی طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس در کمیسیون شوراها

**اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در نشست عصر امروز خود ماده پنجم طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس را که به موضوع سهم حوزه های انتخابیه فرعی و اصلی در انتخاب نمایندگان مربوط می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

"ولی اسماعیلی" عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت از بررسی ماده پنجم طرح تغییر نظام انتخاباتی در این کمیسیون خبر داد و گفت: جلسه امروز کمیسیون به بررسی این ماده جنجالی اختصاص داشت که در آن میزان سهم حوزه های انتخابیه فرعی یعنی شهرستان ها و حوزه های انتخابیه اصلی یعنی استانها در ورود افراد به مجلس مشخص می شود.

اسماعیلی همچنین افزود: پیشنهاد کمیته تخصصی کمیسیون شوراها این بود که افراد با کسب 10 درصد رای از حوزه‌های انتخابیه فرعی و کسب بالاترین رای در استان بدون نیاز به انتخابات مرحله دوم وارد مجلس شوند که این پیشنهاد با مخالفت برخی اعضا روبرو شد و در نهایت با اختلاف یک رای کمتر با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

وی در خصوص استدلال مخالفان این ماده نیز گفت: دغدغه مخالفان پیشنهاد مذکور این بود که می گفتند به این ترتیب حوزه‌های کوچک و شهرستان‌ها شانس حضور نمایندگان خود را در مجلس از دست می‌دهند و به این ترتیب حق آنها برای حضور نمایندگانشان در مجلس ضایع می شود.

این عضو کمیسیون شوراها از جایگزین کردن پیشنهادی جدید به جای ماده حذف شده از این طرح خبر داد و گفت: باید در جلسه بعد پیشنهادی جدید جایگزین پیشنهاد امروز کمیته تخصصی شود که امیدواریم با بالا بردن درصد رای حوزه های انتخابیه کوچک دغدغه نمایندگان مخالف با پیشنهاد قبلی برطرف شود.

در جلسه امروز کمیسیون شوراها به خاطر اهمیت موضوع مورد بررسی، چند تن از اعضای هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی به اضافه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون وزیر کشور، معاون وزیر اطلاعات و طراحان این طرح حضور داشتند.

  • کد خبر : 34406
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار