خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/29 - 16:51
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
جزئیات انتقال آب خزر و پایتخت سیاسی کشور به سمنان در گفت وگو با کواکبیان

برای اجرایی شدن مصوبات تأکید داریم

**نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی شهر سمنان را گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت سیاسی دانست و گفت: قرار بر این شد که پس از حل مشکل آب سمنان این موضوع حتماً پیگیری شود.

سفر سوم هیأت دولت به استان سمنان مصوبات مهمی را در پی داشت. 2 موضوع در این سفر مدنظر نمایندگان استان بود که ظاهراً بحث آن مطرح شد و مورد توجه هیأت دولت نیز قرار گرفت. بحث انتقال آب خزر به سمنان که برای جبران کمبود آب استان باید صورت بگیرد و بحث انتقال پایتختی سیاسی کشور به استان سمنان که در جلسه هیأت دولت مطرح شد و بنا به گفته مصطفی کواکبیان رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان پیگیری آن به بعد از انتقال آب خزر و حل مشکل آب سمنان موکول شد. هفته‌نامه «کویر» سمنان درباره مصوبات این سفر و پیامدهای آن با مصطفی کواکبیان به گفت‌وگو نشسته که می خوانیم:

سفر سوم هیأت دولت به استان سمنان صورت گرفت. آیا مصوباتی که در این سفر به تصویب هیأت دولت رسید رضایت خاطر نمایندگان استان را فراهم کرد؟

خب نزدیک به 210 مصوبه  به تصویب هیأت دولت رسید. مجموع اعتبارات تعیین شده برای این مصوبات هم 2 هزار میلیارد تومان بود که از این رقم 125 میلیارد تومان در کارگروه فرهنگ و هنر مصوب شد که براین اساس این رقم در یک بازه زمانی 5 ساله باید هزینه شود، یعنی در هر سال 25 میلیارد تومان برای طرح‌ها و اقدامات فرهنگی باید هزینه شود.

مهمترین محورهای مصوبات فرهنگی چه بود؟

این مصوبات بیشتر بر همان محوری که برنامه پنجم تدوین شده بود، تصویب شد؛ یعنی براساس الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت. بیشتر مصوبات فرهنگی هم در همین راستا بود. ایجاد پارک علم و فناوری در مهدیشهر، اجرای طرح جامع امامزاده یحیی (ع)، اجرای طرح جامع گردشگری غار دربند که مقرر شد با کمک معاونت گردشگری و ریاست جمهوری عملیاتی شود. اختصاص 10 میلیارد تومان برای توسعه مصلا‌ها و زائرسراهای مسیر استان و 12 میلیارد تومان برای تکمیل استادیوم‌های ورزشی، توسعه برنامه‌های دینی، قرآنی و نهج‌البلاغه، مراکز قرآن، توسعه و ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و دینی و فضاهای فرهنگی و دینی، تقویت و توسعه فعالیت‌های زنان و خانواده، ترویج فرهنگ پایداری، ایثار و شهادت، توسعه فعالیت‌های رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی از جمله مهمترین این مصوبات فرهنگی بود که می‌توان به آنها اشاره کرد.

معمولاً در سفرهای اول و دوم هم تأسیس استادیومهای و سولههای ورزشی به عنوان یکی از مصوبات هیأت دولت مطرح میشود. این مصوبات ورزشی که در سفرهای اول و دوم به تصویب هیأت دولت رسیده بود، آیا اجرایی شده است؟

ببینید در کل متأسفانه حدود 10 درصد از مصوبات سفر اول و حدود 50 درصد از مصوبات سفر دوم هنوز اجرایی نشده است و ما برای اجرایی و عملیاتی شدن این مصوبات تأکید بسیاری داریم. در این زمینه ما 3 توافق با علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت‌بدنی داشتیم، اول درخصوص تکمیل استادیوم ورزشی سمنان بود که حدود 4 میلیارد تومان برای تکمیل فازهای اولیه نیاز است، دوم احداث سالن مسابقات فوتبال ساحلی و سوم تقویت یک تیم ورزشی در لیگ که حدود 500 میلیون تومان هم برای این کار در نظر گرفته شده است.

یکی از مهمترین مشکلات استان سمنان بحث کمبود آب است که ظاهراً متولیان امر با انتقال آب خزر به این استان، قصد جبران کمبود آب را دارند. در این باره آیا هیأت دولت در سفر استانیاش تصمیم خاصی گرفت؟ 

بله. در بودجه سال 1390 ردیف مستقلی برای این منظور اختصاص یافت. برای انتقال آب دریای خزر 4 مسیر مطالعه شده است که در مطالعات اولیه 2 مسیر هم از راه سمنان می‌گذرد. این مسیر با 45 کیلومتر لوله‌گذاری و با حدود 6 ایستگاه پمپاژ تکمیل می‌شود.

 هماکنون در چه مرحلهای است؟

 امسال کار مطالعه این طرح تکمیل شده و تا سال 91 عملیاتی می‌شود. ضمن اینکه لازم می‌دانم تشکر کنم که این طرح با پیگیری‌های جدی به تصویب هیأت دولت رسید.

 مصوبات اقتصادی دیگری که در این سفر به تصویب هیأت دولت رسید چه بودند؟

 ایجاد 2 شهر جدید در استان یکی از آنها بود که باتوجه به پیشنهاداتی که از قبل داشته‌ایم باید شهری در شرق استان در منطقه آهوان داشته باشیم. اختصاص بودجه‌های دولت درخصوص اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار، تسهیلات برای طرح‌های نیمه‌تمام و تسهیلات
 قرض‌الحسنه و خوداشتغالی کمیته امداد و ایثارگران از مهمترین مصوبات اقتصادی دولت در این سفر بود. برای بخش وزارت تعاون نیز بودجه‌های خوبی برای استان در نظر گرفته شده است. مصوب شد فرودگاه سمنان تا پایان سال 90 برای پروازهای مختلف از جمله تورهای زیارتی و تهران و مشهد عملیاتی شود، در حوزه آموزشی هم مصوباتی را داشتیم که از جمله تصویب 8 دانشکده در بحث آموزش عالی شامل دانشکده معماری و شهرسازی، دانشکده مکانیک در سمنان، دانشکده منابع طبیعی در مهدیشهر، دانشکده هوافضا، دانشکده نانوفناوری، دانشکده بیوفناوری و دانشکده مهندسی نفت در دانشگاه سمنان و دو دانشکده دندانپزشکی و دانشکده داروسازی که مربوط به وزارت بهداشت و درمان می‌باشد البته مقرر شد تنها یک دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع و به نام پردیس فناوری‌های نوین داشته باشیم و سایر دانشکده‌ها زیرمجموعه این دانشگاه باشند و این سیاست کلی وزارت علوم است تا تمامی دانشکده‌ها در یک دانشگاه متمرکز شوند. ایجاد کارخانه خودروسازی با نظر استاندار، ایجاد مجتمع شترداری در سمنان نیز از دیگر مصوبات اقتصادی بود.

 پیش از انجام این سفر شما دلایلی را برای انتقال پایتخت سیاسی کشور به سمنان مطرح کرده بودید. اجازه دهید گذرا اشارهای به این دلایل داشته باشیم و آیا در این سفر به بحث انتقال پایتختی سیاسی به استان سمنان اشارهای شد؟

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید دارد که پایتخت سیاسی کشور باید تا سال 1404 از تهران به استان دیگر منتقل شود و استان سمنان بنا به دلایلی آمادگی تبدیل شدن به پایتختی سیاسی را دارد. ما تا سال 1404 در واقع 15 سال بیشتر وقت نداریم و لذا زیرساخت‌های این موضوع را باید از همین الان آماده کنیم. سمنان به دلیل نزدیکی‌اش به تهران، وسعت بالا، شرایط آب و هوایی مناسب، تأمین آب مورد نیاز پس از انتقال آب‌های ورودی دریای خزر و سابقه بیش از 480 سال پایتختی اشکانیان و اتصال شمال کشور را به جنوب و شرق کشور به غرب ویژگی‌های یک پایتخت سیاسی را دارد. ضمن اینکه گفته بودیم نیروی انسانی یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی است و مردم استان سمنان، مردمانی فرهیخته، با فرهنگ و نجیب و نیروی انسانی خوبی برای ایجاد پایتخت سیاسی کشور هستند. درخصوص بحث انتقال پایتخت سیاسی به سمنان ریاست جمهوری در جلسه هیأت دولت مخالفتی نداشت. ما به آقایان وزیران نیز تأکید کردیم که شهر سمنان گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت سیاسی است و قرار بر این شد که پس از حل مشکل آب سمنان این موضوع حتماً پیگیری شود.

 صرفاً برای حوزه انتخابیه خودتان یعنی سمنان و مهدیشهر چه مصوباتی به تصویب هیأت دولت رسید؟

تکمیل ساختمان امور مالیاتی مهدیشهر، ایجاد ردیف مستقل برای سردخانه سمنان، ایجاد اداره بازرگانی در مهدیشهر، ایجاد نمایندگی اداره کل تعاون در سرخه، ایجاد شعبه بانک توسعه تعاون در سرخه و شهمیرزاد، تکمیل سالن ورزشی شهمیرزاد با بودجه 1/5 میلیارد تومانی، احداث سالن ورزشی ویژه معلولین در سمنان، تکمیل اردوگاه فرهنگی و ورزشی در مهدیشهر، احداث مرکز فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر، تکمیل مجموعه فرهنگی- ورزشی کارگران سمنان و مهدیشهر، احداث جایگاه سوخت‌گیری هواپیما در سمنان، اجرای سد تنظیمی چاشم، احداث پست 43 کیلو ولتی امیرکبیر سمنان، ایجاد سردخانه نگهداری واکسن در سمنان و مهدیشهر، احداث تجهیز مرکز درمان سرطان در سمنان، احداث و تجهیز خوابگاه 100 نفری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، 5 دستگاه خودروی دیفرانسیلی دو دستگاه آمبولانس برای دانشگاه علوم پزشکی سمنان، بحث بازداشتگاه موقت، احداث ساختمان دادسرای انقلاب عمومی مهدیشهر و ساخت ساختمان اداری تعزیرات حکومتی مهدیشهر.

  • کد خبر : 36107
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار