خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/03 - 14:02
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
رحیمی در تشریح تغییرات کمیسیون قضایی و حقوقی در قانون چک عنوان کرد

با مقرارت جدید، صدور چک‌های بی‌محل کاهش می‌یابد

**سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از اعمال تغییراتی در قانون و مقررات چک در جریان بررسی لایحه تجارت خبر داد.

"امین حسین رحیمی" دئر گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح نتایج بررسی‌های جلسه صبح روز جمعه 3 دی ماه این کمیسیون در مورد لایحه تجارت گفت: در جلسه امروز صبح کمیسیون، اعضاء قانون و مقرارت اسناد مالی و چک را تصویب کردند تا پس از اجرای قانون تجارت تعداد کلاه‌برداری‌ها و صدور چک های بی محل کاسته شود.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه قانون دسته چک تغییر کرد، توضیح داد: مقرارت صدور دسته چک تغییر کرد و پس از اجرای این قانون همه افراد نمی توانند دسته چک داشته باشند.

به گفته این نماینده، با تصویب بخش چک در کمیسیون حقوقی و قضایی و پس از اجرایی شدن قانون تجارت، سه نوع چک در سه رنگ مختلف برای متقاضیان صادر خواهد شد؛ در هر برگ دسته چک‌ها بر اساس اعتبار و توان مالی متقاضی حداکثر مبلغ و زمان اعتبار در نظر گرفته شده است.

رحیمی تصریح کرد: پیش از این هر متقاضی با هر توان مالی می‌توانست دسته چک داشته باشد در نتیجه صدور چک های بی محل افزایش یافته بود چرا که فردا بیش از توان مالی خود مبلغی در چک عنوان می کرد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار داشت: همچنین با در نظر گرفتن زمان اعتبار هر برگ چک این امکان از دارنده آن به منظور وصول مبلغ خود در سال های طولانی سلب شد.

این نماینده افزود: در واقع در قانون صدور دسته چک، بانک‌ها را مکلف کردیم بر اساس ضوابط تعیین شده از جمله توان مالی افراد دسته چک صادر کند؛ همچنین اگر مدیر شعبه بانکی برای افردی که چک بلامحل کشیده‌اند حساب جدید باز کنند یا دسته چک صادر کنند، آن مدیر مشمول قانون مجازات کیفری خواهد شد.

به گفته این نماینده در بخش چک لایحه تجارت، بانک‌ها اجازه ندارند حساب جدیدی برای افرادی که چک بلامحل کشیده‌اند باز کند و افرادی که سه چک بلامحل صادر کرده‌اند تا 2 سال از داشتن حساب بانکی و دسته چک محروم خواهند بود.

رحیمی اظهار داشت: با مقرارت جدید چک امیدواریم هم بازار اعتبار چک بالا رود و هم از صدور چک‌های بی محل و کلاه‌برداری تا حد زیادی کاسته شود.

  • کد خبر : 34202
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار