خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/13 - 10:30
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
امیری خامکانی:

باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار باشیم

**نماینده زرند و کوهبنان با بیان اینکه امروز در زرند 4 کارخانه بزرگ توسط بخش خصوصی در حال احداث است که هر کدامش به تنهایی زرند را تبدیل به اصفهان می‌کند افزود: ما به دنبال اشتغال پایدار هستیم.

"حسین امیری" در گفت وگو با نگارستان تاکید کرد: طبیعی است مشکل بیکاری مثل هر عارضه‌ای معلول عواملی است که باید توسط مسئولان و دست‌اندرکاران کنترل و مدیریت شوند، یعنی مانند بیماری ویروسی است که باید ویروس و عامل بیماری قبلاً مهار شود و اگر بیماری به وجود آمد باید درمان شود.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: باید مدیران بتوانند برنامه‌ریزی کنند تا از این ثروت‌ها برای اشتغال و رفاه مردم استفاده کنند. پس یک عامل بیکاری عدم استفاده از نیروی انسانی باتجربه و مدیران کارآمد و برنامه‌ریز است.

امیری با بیان اینکه امروز در زرند 4 کارخانه بزرگ توسط بخش خصوصی در حال احداث است که هر کدامش به تنهایی زرند را تبدیل به اصفهان می‌کند افزود: ما به دنبال اشتغال پایدار هستیم. در زرند از 10 سال پیش برنامه‌ریزی کردیم که چرخه تولید فولاد تا آهن ‌آلات را از ماده معدنی تا نورد در زرند طراحی و احداث کنیم یا واگن‌های ساخت زرند به بازار مصرف بفرستیم. این طراحی تقریباً در شرف انجام است.

وی درباره طرح اصلاح الگوی تاکید کرد: این طرح دارای 84 ماده و 12 فصل با سرفصل‌های کلیات و تعاریف سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اساسی، ساختار و تشکیلات، معیار و استاندارد مصرف انرژی، مصرف‌کنندگان انرژی در بخش ساختمان و شهرسازی، مصرف‌کنندگان انرژی در صنایع، مصرف‌کنندگان انرژی در کشاورزی، حمل و نقل، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان انرژی، آموزش و آگاه‌سازی و سایر مقررات است.

حسین امیری خامکانی همچنین درباره هدفمند‌سازی یارانه‌ گفت که مصرف بیش از حد انرژی ممکن است با این شیوه کاهش یابد و ادامه می‌دهد که شدت مصرف انرژی در ژاپن 1/0 و در ایران 7/1 است یعنی ما برای تولید یک واحد کالا 17 برابر ژاپن انرژی مصرف می‌کنیم که ژاپن برای تولید یک واحد همان کالا مصرف می‌کند.

تصور میکنید با هدفمندسازی یارانهها مصرف انرژی در کشور کاهش یابد؟

من بارها اعلام کرده‌ام که سرانه بالای مصرف انرژی در کشور یکی از نقاط ضعف کشور در برابر تحریم‌هاست بنابراین باید مصرف انرژی را کاهش داد و امیدوارم با هدفمند‌سازی یارانه‌ها این اتفاق بیفتد. شدت مصرف انرژی در ژاپن1/0و در ایران 7/1 است؛ یعنی ما برای تولید یک واحد کالا 17 برابر ژاپن انرژی مصرف می‌کنیم که ژاپن برای تولید یک واحد همان کالا مصرف می‌کند.

در زمان آلودگی هوا عنوان شد که یکی از دلایل آن کیفیت بنزین است. نظر شما در این باره چیست؟

هر نوع سوختی تبعات و محسنات خاص خودش را دارد و برخی معتقدند که این نوع سوخت‌ها آلودگی را کاهش داده و برخی نیز این گونه فکر نمی‌کنند و می‌گویند اگر در خودرو‌ها نیز گازوییل مصرف شود آلودگی کمتر از همه این نوع سوخت‌ها خواهد بود. در همه بخش‌های صنعت نتوانسته‌ایم مطابق برنامه پیش برویم. این موضوع در حوزه انرژی نیز رخ داده است و با وجودی که می‌توانستیم در حوزه‌هایی مانند ال پی جی نیز کارهای زیادی انجام بدهیم اما متأسفانه در این باره به توفیقی دست پیدا نکرده‌ایم. ما در جلساتی با وزارتخانه در این مورد بحث کرده و محسنات و تبعات آن را به دولت گفتیم اما آنچه که در حال حاضر در کمیسیون در حال مطالعه قرار دارد طرح جامع انرژی است و فوریت آن هم تصویب شده که بخش‌های مختلف انرژی را در بر می‌گیرد.

طرح اصلاح الگوی مصرف در چه مرحلهای است؟

خوشبختانه این طرح با 144 رأی موافق به تصویب رسید وکلیات طرح در مجلس تصویب شد. همانطور که می‌دانید نمایندگان مجلس در راستای نامگذاری سال 88 به نام اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری با کلیات طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی موافقت کردند. این طرح دارای 84 ماده و 12 فصل با سرفصل‌های کلیات و تعاریف سیاست‌ها و خط مشی‌های اساسی، ساختار و تشکیلات، معیار و استاندارد مصرف انرژی، مصرف‌کنندگان انرژی در بخش ساختمان و شهرسازی، مصرف‌کنندگان انرژی در صنایع، مصرف‌کنندگان انرژی در کشاورزی، حمل و نقل، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان انرژی، آموزش و آگاه‌سازی و سایر مقررات است.

 از مشکلاتی که در گذشته در منطقه شما وجود داشت کدامیک حل شده است؟

مشکل آب در این منطقه حل نشده است و بعد از خشکسالی با کمبود آب مواجهیم.

پس برای تأمین آب آشامیدنی مردم منطقه زرند و کوهبنان چه میکنید؟

50 تا 60 روستای این مناطق توسط تانکر آب تغذیه می‌شود.

در گفت‌وگوهای قبلی به مسئله بیکاری در زرند و کوهبنان اشاره کرده بودید. الان وضعیت چگونه است؟

بیکاری مشکلی است که در کل کشور وجود دارد و خاص کرمان و زرند نیست اما در استان‌ها شهرستان‌هایی وجود دارد که از نظر بیکاری به مراتب وضع بدتری دارند. البته در کل دنیا حتی در کشور‌های توسعه‌یافته مردم از این مشکل بیکاری رنج می‌برند اما این نباید توجیهی باشد بر اینکه ما تلاش نکنیم در کشور یا در زرند معضل بیکاری را حل کنیم. طبیعی است که مشکل بیکاری هم مثل هر عارضه‌ای معلول عواملی است که باید توسط مسئولان و دست اندرکاران کنترل و مدیریت شوند که از بین بروند یعنی مانند بیماری ویروسی است که باید ویروس و عامل بیماری قبلاً مهار شده و اگر بیماری به وجود آمد باید درمان شود.  گاهی بعضی کشورها فقیرند و ثروتی ندارند که در نتیجه بیکاری در کشورشان افزایش می‌یابد اما گاهی کشورهایی هستند که ثروت دارند اما یا آن را نمی‌شناسند و یا نمی‌توانند از آن برای رفاه مردم خود استفاده کنند در نتیجه روش‌ها و سیاست‌هایی در پیش می‌گیرند که این ثروت ملی را هدر می‌دهند و به بیراهه می‌روند و بیکاری را افزایش می‌دهند.

 عواملی که باعث بیکاری در زرند میشوند کدامند؟

یکی ورود ماشین‌آلاتی است که به تنهایی کار چندین نفر را انجام می‌دهند و اگر به طور همزمان به فکر توسعه و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای نباشیم و همزمان چندین ماشین که توسط چندین نفر کنترل می‌شود مستقر نکنیم این مشکل لاینحل باقی خواهد ماند. عامل دیگر افزایش رشد سریع جمعیت است که همزمان با آن اگر به فکر برنامه‌ریزی برای رفع نیاز آموزشی، بهداشت درمانی، دانشگاهی، مسـکن و ازدواج و آب و نان و اشتغال آینده نباشیم و اگر رشد جمعیت با توجه به ظرفیت‌های توسعه کنترل کشور کنترل نشود سبب رشد بیکاری می‌شود.بعد هم سیاست‌های توسعه و اشتغالزایی کشورها و دولت‌هاست. عدم استفاده بهینه از منابع کشور، منابع مالی، منابع طبیعی و منابع انسانی می‌تواند سبب رکود و بیکاری شود و زندگی مردم را تأمین کند. باید توجه کرد که ثروت ملی کشورها از چند قسمت تشکیل شده است. دسته اول منابع طبیعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، سنگ آهن و... و دسته دوم منابع فیزیکی مانند کارخانجات و تجهیزات و زیرساخت‌هایی مانند راه‌آهن، جاده، نیروگاه و پالایشگاه است. دسته سوم هم همان نیرو‌های متخصص، کارشناسان و کارگران و تکنسین‌های با تجربه و با انگیزه و عاشق کار هستند که در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن بیش از 60‌درصد این ثروت ملی را منابع انسانی تشکیل می‌دهد یعنی انسان‌ها در توسعه کشور تا نفت و گاز و کارخانجات و مؤثرند.

باید مدیران بتوانند برنامه‌ریزی کنند تا از این ثروت‌ها برای اشتغال و رفاه مردم استفاده کنند. پس یک عامل بیکاری عدم استفاده از نیروی انسانی باتجربه و مدیران کارآمد و برنامه ریز است.

عدم توازن نیروی کار با بازار کار هم معضل دیگری است وقتی که بازار کار مواجه با سیل عظیم نیرو‌های بدون مهارت است که نه تخصص تولید کار و انجام کار را دارند و نه حاضر به کارگری ساده هستند، در نتیجه بیکاری هم رشد می‌کند.

به هر حال ما در شهرستان زرند چند سال است تصیم گرفتیم از ظرفیت‌های موجود در صنعت و معدن استفاده کنیم و با احداث کارخانجات مواد معدنی خام را به خارج از شهرستان و استان نفرستیم و در همین شهرستان تبدیل به مواد میانی یا نهایی کنیم.

در کنار آن کارخانجاتی مثل تولید واگن، تولید خودرو و... را دنبال کردیم که در تولید واگن موفق شدیم ولی در تولید خودرو با کم لطفی مواجه شدیم.

اگر فضای کسب و کار و روحیه ، حکایت از سرمایه‌گذاری روان بود حتماً تاکنون فازهای تولید واگن مترو، واگن باری و تعمیرات واگن جنوب شرق فعال شده بود.

یعنی در زرند چه اقداماتی را انجام داده اید؟

ما به دنبال اشتغال پایدار هستیم. در زرند از 10سال پیش برنامه‌ریزی کردیم که چرخه تولید فولاد تا آهن آلات را از ماده معدنی تا نورد در زرند طراحی و احداث کنیم یا واگن‌های ساخت زرند به بازار مصرف بفرستیم. این طراحی تقریباً در شرف انجام است. بنده مدتی قبل با یک سرمایه‌گذار و مسئولان چند شرکت جلسه‌هایی را برگزار کردیم که کارخانه نورد احداث کنند یعنی فولاد تولیدی در کارخانه زرند ایرانیان در یک کارخانه دیگری در زرند تبدیل به آهن آلات مصرفی شود که در حال انجام مذاکره هستیم و این کار را بالاخره خواهیم کرد و چرخه تولید از ماده معدنی یعنی سنگ آهن و زغال‌سنگ تا آهن آلات را تکمیل خواهیم کرد. کک‌سازی و پالایش قطران که امروز فعال است دولتی است. همچنین در برنامه دولتی یک کور ه 400000 تن دیگر کک‌سازی و یکی واحد 3میلیون تن کنسانتره سنگ آهن هم وجود دارد که خیلی وقت پیش قرار بود شروع شوند، کلنگ هم خورده و امیدوارم که انجام شود. بعد از ابلاغ سیاست اجرای اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری و قانونی هم که مجلس تصویب کرد فضا بیشتر باز شد و ما موفق شدیم بخش خصوصی پیدا کنیم که سهامداران آن بانک‌های خصوصی و بدنه فنی آن نیرو‌های بازنشسته صنایع و معادن و توانمند بودند.

 امروز در زرند 4 کارخانه بزرگ توسط این بخش خصوصی در حال احداث است که هر کدامش به تنهایی زرند را تبدیل به اصفهان کند که ذوب‌آهنش زبانزد همه است. این 2 میلیون تن گندوله سنگ آهن یک کارخانه 800000 تن کک‌سازی و پالایش قطران دو برابر کارخانه موجود دولتی فعلی و یک کارخانه 7/1 میلیون تن فولاد بزرگتر از ذوب‌آهن اصفهان (از قبل بوده) در دست احداث دارد. یک میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در حال انجام است که بیش از 10 هزار نفر را مشغول می‌کند و منطقه را متحول می‌کند.

وضعیت راه در حوزه انتخابیه شما چطور است؟

دولت تنها برای روستاهای بالای 50 خانوار راهسازی می‌کند و این طور نیست که برای 20 خانوار هم راه بسازد.

  • کد خبر : 34924
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار