خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/05 - 11:10
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
گزارش مردادماه پایش محیط کسب و کار

بانک‌های دولتی بدترین عملکرد را در حمایت از تولید کنندگان داشته‌اند

**جدیدترین گزارش پایش محیط کسب و کار در ایران نشان می دهد از نظردست اندکاران تشکل‌های سراسری تولیدی و سرمایه‌گذاری در ایران، بی‌تعهدی شرکت‌ها و موسسات دولتی به پرداخت بموقع بدهی خود به پیمانکاران سخت‌ترین و مشکل‌ترین عامل محدود کننده مدیریت بنگاه‌های تولیدی در کشوربه شمار می رود.

براساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس،گزارش‌های محیط کسب و کار که توسط این مرکز با نظرخواهی از اتاق‌های بازرگانی، خانه‌های صنعت و معدن، شوراهای اصناف، انجمن مدیران صنایع و شوراهای کارفرمایی در سراسر کشور تهیه می شود، 22 عامل موثر بر اداره بنگاه‌های تولیدی در ایران را تحت عنوان محیط کسب و کار شناسایی کرده و وضعیت هرکدام را نسبت به حالت ایده‌آل آنها به طور دوره‌ای مورد بررسی وسنجش قرار می دهد.

تهیه این گزارش‌ها که از خرداد ماه سال 89 در گروه مطالعات محیط کسب و کار در مرکز پژوهش‌های مجلس آغاز شده، نشان می دهد در مردادماه 89 پس از مطالبات معوق تولیدکنندگان از دولت، دریافت تسهیلات از بانک‌ها ، ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیر رسمی و نیز نرخ بالای بیمه نیروی انسانی، مشکلترین موانع تولید و سرمایه‌گذاری در ایران بوده است.

لازم به ذکر است در گزارش‌های گذشته محیط کسب و کار، مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها همواره مهمترین مانع تولید در ایران ارزیابی و معرفی شده بود اما گزارش جدید نشان می دهد « بی تعهدی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به پرداخت بموقع بدهی خود به پیمانکاران»، به صدر جدول مشکلات تولیدکنندگان ایرانی در مردادماه 89 صعود کرده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از میان 20 دستگاه حکومتی که به تولید‌کنندگان ایرانی خدمات ارائه می کنند، بانک‌های دولتی، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی از نظر تشکل‌های تولیدی در مردادماه 89 بدترین عملکرد را داشته و درهمین حال اتاق بازرگانی، اداره استاندارد و گمرک ایران دارای بهترین عملکرد بوده‌اند. در سه گزارش قبلی پایش محیط کسب و کار نیز، بانک‌های دولتی دارای بدترین عملکرد ارزیابی شده بودند.

در ضمیمه گزارش مردادماه محیط کسب و کارمرکز پژوهشها، همچنین مقالات و گزارش‌هایی در موضوع اخلاق کسب و کار نیز ارائه شده است.

  • کد خبر : 28235
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار