خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/12 - 14:31
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدقیوم دهقانی:

ایرانشهر می‌تواند میزبان نخستین دفتر ویژه جوانان کشور باشد

**دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تأثیر ایجاد وزارتخانه ورزش و جوانان در جوان​ترین شهر کشور می‌گوید.

ایرانشهر بنا به گفته مسئولان این شهرستان و نماینده آن در مجلس شورای اسلامی جوان‌ترین شهر کشور است اما حتی یک بار هم از سازمان ملی جوانان سابق نشنیدیم که سخنی از این موضوع به میان آورد.

"محمدقیوم دهقانی" نماینده 40 ساله مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون اجتماعی که از موافقان تشکیل وزارتخانه «جوانان و ورزش» بود و اینک که باید دولت وزیر این وزارتخانه را تا اواخر این ماه تعیین کند تاکید می‌کند که در امور جوانان باید به شهرستان‌هایی که ترکیب جمعیتی جوانی دارند توجه ویژه صورت بگیرد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان و بخش‌های فنوج، بنت، آشار و لاشار در گفت و گو با نشریه مندیل استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: لازم است در نقاطی مثل شهرستان ایرانشهر و توابع آن که جمعیت جوانی را در خود جای داده است نمایندگی ویژه در نظر بگیرند. ما نمایندگان سیستان و بلوچستان معتقدیم که وزیر این وزارتخانه می‌تواند شروع کار خود را با طرح آزمایشی در استان ما و با مرکزیت ایرانشهر در زمینه جوانان آغاز کند.

مسئولان شهرستان ایرانشهر بر این نکته تاکید دارند که این شهرستان جوان‌ترین شهرستان کشور است. شما نیز دراین‌باره صحبت کرده‌اید. اما در تمام مدتی که سازمان ملی جوانان در کشور زیر نظر ریاستجمهوری فعال بود هیچ سخنی از ایرانشهر و جوان‌بودن آن به میان نیامد. حال فکر می‌کنید با توجه به نهایی شدن تشکیل وزارتخانه «ورزش و جوانان» آیا می‌توانیم شاهد تحولی هم در ایرانشهر باشیم؟

متأسفانه در استان سیستان و بلوچستان نه در ورزش و نه در حوزه جوانان شاهد فعالیتی پویا و مؤثر نبوده‌ایم. این حرف به معنای آن نیست که هیچ کاری در استان برای ورزش نشده است اما وقتی در مراکز بخش ما حتی یک سالن ورزشی در زیرمجموعه سازمان تربیت‌بدنی وجود ندارد نمی‌توانم تأیید کنم که فعالیت‌های این سازمان مناسب بوده است.

از سوی دیگر حتی یک نمایندگی از سازمان ملی جوانان در خطه ما و در حوزه انتخابیه من که جوانترین شهر کشور است فعال نیست. حتی جوانان ما نتوانسته‌اند خواسته‌های خود را مطرح کنند. بنابراین با توجه به عدم پاسخگویی این دو سازمان به مردم از طریق مجلس شورای اسلامی تشکیل وزارتخانه می‌توانست به بهبود اوضاع بینجامد. دست​کم با تشکیل این وزارتخانه می‌توانیم با اهرم‌هایی نظیر سوال از وزیر، تذکر و ملاقات‌ها و تعاملات به بهبود شرایط برای جوانان کمک کنیم. درمورد ایرانشهر و حوزه انتخابیه خود باید عرض کنم که به طور کلی استان ما از حداقل یک مرکز فرهنگی فعال برای جذب و اوقات فراغت جوانان محروم است.

در حوزه انتخابیه من حتی یک سینمای فعال برای جوانان وجود ندارد. این از وضعیت ایرانشهر به عنوان شهرستان بزرگ حوزه انتخابیه من، دیگر خودتان می‌توانید وضعیت شهرهای کوچکتر را تجسم کنید. علت هم عدم حمایت سازمان‌هایی بوده که متولی این امر بوده‌اند ولی نسبت به این موضوه بی‌توجهی‌ کرده‌اند. جالب اینجاست که وقتی خود من در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردم ایرانشهر یک سینما داشت ولی به سبب همین بی‌توجهی‌ها غیرفعال شد. همچنین به کتابخانه به عنوان یکی از نیازهای جوانان باید اشاره کنم که در اکثر شهرستان‌های استان به ندرت دیده می‌شود. کتاب و کتابخوانی و کمرنگ بودن یکی از عوامل مؤثر در فقر فرهنگی در منطقه ماست. هرگونه عواقب این کار هم با مسئولانی است که در این زمینه وظیفه و مسئولیت داشته‌اند و به وظیفه خود عمل نکرده‌اند. حال با تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان که بنده نیز از موافقان آن بودم می‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط در این مقوله‌ها بهبود یابد.

با توجه به جوان‌بودن ایرانشهر یا همانگونه که شما و سایر مسئولان شهرستان معتقدند جوان‌ترین شهر کشور لازم است نگاه ویژه‌ای در وزارتخانه جدید نسبت به این خطه رقم بخورد و ایجاد شود؟

انتظار هم همین است که با توجه به نهایی شدن تشکیل این وزارتخانه و اینکه تا قبل از پایان سال باید وزیر آن معرفی شود لازم است نسبت به ایرانشهر نگاه ویژه‌ای در وزارتخانه صورت بگیرد. وضعیت ترکیب جمعیتی ایرانشهر 70 به 30 است و جوان بودن شهر ایجاب می‌کند که به آن نگاه درخور شأن جوانان صورت بگیرد. طبیعی است که وقتی شهری جمعیت جوانی دارد پتانسیل‌های متعدد و متنوعی را در خود جای داده است که آن نگاه ویژه به عملیاتی شدن آن و شکوفایی آن می‌انجامد. اگر نگاه مسئولان ما غیر از این باشد آن وقت همین جمعیت جوان در مقابل حرکت شکوفایی قرار گرفته و تبدیل به تهدیدی برای منطقه می‌شود.

با این حال فکر می‌کنید شرح وظیف این وزارتخانه جدید باید چگونه تعریف شود تا بتواند هم پاسخگوی نیازهای کشور در زمینه جوانان باشد و هم شهرها و مراکزی که از ترکیب جمعیتی جوان‌تری برخوردارند را بیشتر پوشش دهند؟

مسلما این وزارتخانه باید به نیازهای جوانان توجه کند. البته ورزش و جوانان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اما در زمینه امور جوانان نیازهای مسکن، شغل و ازدواج و تحصیل مهمترین خواسته آنها به شمار می‌آید اما قرار نیست این وزارتخانه موازی‌کاری کند یا آنکه انجام وظیفه‌اش به تداخل در کار دیگر وزارتخانه‌های مرتبط بینجامد. در واقع باید وزارتخانه ورزش و جوانان به​گونه‌ای عمل کند که سیاست‌های راهبردی برای جوانان داشته باشد و بتواند با برنامه‌ها و هدفگذاری‌های مشخص به توانمندسازی جوانان بپردازد.

این وزارتخانه باید بتواند مدافع حقوق جوانان در قوای اجرایی کشور باشد. اما توانمندسازی جوانان، موضوعی راهبردی و حیاتی است. اگر این وزارتخانه بتواند پروژه‌های توانمندسازی جوانان در زمینه اشتغال، تحصیل و ازدواج را عملیاتی کند ضمن شکوفا شدن استعدادهای جوانان شاهد خواهیم بود که جوانان ما بدون چشمداشت به دولت با تکیه بر استعدادهای خود تحولاتی بزرگ را رقم خواهند زد. بنابراین مهم است که در تعریف وظیفه این وزارتخانه برای جوانان به این مقوله‌های دقت نظر شود.

فکر می‌کنید با فعال شدن این وزارتخانه وظیفه این وزارتخانه در قبال جوان‌ترین نقاط کشور یا نقاطی که بیش‌از سایر نقاط کشور ترکیب جمعیتی جوانی دارند چیست؟

خب اتفاق مهم این است که اساساً این وزارتخانه در امور جوانان یا بنا براطلاعات موجود خود عمل کرده و مراکز جوان را تعیین کند و برای آنها برنامه پیشتاز ترسیم کند یا اینکه اگر تا کنون آمایش سرزمینی برای تعیین پراکندگی جوان بودن مناطق خود در کشور نداشته‌ایم نخست این کار را انجام دهد. با این حال معتقدم وزارتخانه جدید در استان‌ها و مراکز استان‌ها دفاتر و اداره‌کل‌های خود را خواهد داشت اما در امور جوانان لازم است نقاط جوان را شناسایی و در آن دفتر و سازمان ویژه ایجاد و از همان ابتدا برای جوان‌ترین نقاط کشور با برنامه‌های فوریت‌دار اقدام کند. ایرانشهر می‌تواند با توجه به سابقه فرهنگی که دارد و زمانی میزبان مقام معظم رهبری هم بوده است نخستین دفتر ویژه امور جوانان این وزارتخانه باشد تا ضمن دلگرمی به جوان‌ترین شهر کشور تحولی در نظام اداری و روش‌های پیشین نیز رقم بخورد. این کار برای وزیر آینده می‌تواند با دستاوردهای توسعه‌ای و موفقیت​آمیز همراه شود.

  • کد خبر : 37048
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار