خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/20 - 10:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از کاظم فرهمند

استفاده بهینه از نزولات جوی

**نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی بر استفاده بهینه از نزولات جوی در استان یزد تاکید کرد.

 "محمد کاظم فرهمند" در این یادداشت که هفته نامه بشارت آن را منتشر کرد نوشته است: بارندگی‌های اخیر در استان یزد هرچند بسیار خوشایند و مبارک بود اما همین باران در شهرستان‌هایی مثل خاتم خساراتی را به منازل مسکونی، پل‌های ارتباطی و اراضی کشاورزی و باغی به بار آورده، به طوری که در برخی منازل و مدارس، حدود نیم متر آب وارد شده است.

در این رابطه دو مساله حائز اهمیت است: اول اینکه متأسفانه در برخی مناطق، خانه‌سازی در کف بستر رودخانه صورت گرفته که بنیاد مسکن و دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها باید در این زمینه بررسی کنند تا احداث واحدها بر اساس برنامه‌ریزی باشد و بستر رودخانه تصرف نشود و چنین خساراتی به بار نیاید.

مساله دوم اینکه علی‌رغم اینکه استان یزد یک استان خشک است، ما از همین نزولات جوی ناچیز هم استفاده لازم را نمی‌کنیم. مثلاً در همین بارندگی اخیر، قسمت زیادی از آب‌های جاری در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم هدر شده و راهی کویر شده که ضرورت دارد این آب‌ها برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی استفاده شود. نیاز به احداث سدهای خاکی و اجرای طرح‌های آبخیزداری هست.

من این تذکر را به مسئولان مربوطه دادم که در حال حاضر، بهترین زمان برای مکان یابی طرح‌های پخش سیلاب و آبخیزداری و سدهای خاکی است. ادارات مربوطه وظیفه سنگینی در این زمینه دارند، چرا که هر قطره آبی که وارد کویر می‌شود، لطمه به بخش کشاورزی است. ما مجبوریم صدها کیلومتر آب را انتقال دهیم، در حالی که آب شیرین باران از دسترس خارج می‌شود و به کویر می‌رود که این مسئله منطقی نیست. خوشبختانه در سفر سوم تصویب شد که یک میلیون هکتار از اراضی یزد به طرح‌های آبخیزداری  اختصاص یابد که همین روزها باید مکان‌یابی این طرح‌ها شروع شود.

  • کد خبر : 37584
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار