خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/03 - 11:49
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رییس کمیسیون اصل 90 در نشست خبری:(2)

استفاده از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی در طرح نظارت نمایندگان

**نایب رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تهیه طرح نظارت مجلس بر نمایندگان از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی برای نظارت استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "حسین فدایی" روز شنبه 3 مهر ماه در ادامه نشست خبری خود گفت: بعد از دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب به مناسب سالگرد تشکیل مجلس، بسیاری از دوستان به تهیه طرحی که در کمیسیون اصل نود ورود پیدا کرد، اقدام کردند.

وی افزود: البته برخی از نمایندگان با جمع آوری 70 امضاء طرح گذشته را مطرح کردند و در صحن علنی مجلس به ریشه‌یابی و تبادل نظر در مورد آن پرداخته شد و نهایتا این طرح به کمیسیون اصل نود ارجاع شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود با بیان این که این طرح با پشتوانه مشارکتی دستگاههای نظارتی و دیدگاه های مختلف فراهم شد گفت:  کمیسیون اصل نود به دنبال این است که در مکاتباتی با همه نمایندگان با هیات رئیسه کمیسیون‌ها و یا مراکز پژوهشی، دیوان محاسبات، مرکز مطالعات شورای نگهبان و مرکز پژوهش ها و سایر دستگاههای نظارتی در رابطه با این موضوع آسیب شناسی شود.

وی ادامه داد: در چندین جلسه کارشناسی مشترک بین مراکز پژوهشی مختلف و پس از بررسی های لازم پیش نویس این طرح آماده شد که البته قرار شد همزمان از مرکز پژوهش های مجلس نیز دیدگاههای صاحب نظران تهیه شود و در کارگروهی از سوی کمیسیون برای تهیه اولیه طرح به بحث گذاشته شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیران و اسلام‌شهر در مجلس با تاکید بر این که پس از جلسات مختلف پیش نویس این طرح آماده شد و هیات رئیسه مجلس نیز آن را تصویب کرد، گفت: به عنوان طرح اولیه 150 نفر از نمایندگان این طرح را امضاء کردند که یک فوریت آن به بحث گذاشته شد؛ البته ممکن است در این یک فوریت در مذاکرات بعدی اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که این طرح بتواند پاسخگوی دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشد افزود: در حال حاضر نمی‌توان در این رابطه حرفی زد به این دلیل که نقص ها و معایب آن در آینده برطرف خواهد شد؛ اما آنچه عملی شده است ناشی از تجارب چندین ساله دستگاه‌های نظارتی و پشتوانه مراکز مطالعاتی و پژوهشی است.

فدایی ادامه داد: این طرح از مطالعه تطبیقی در سایر کشورها که آیا در کشورهای دیگر نظارت بر نمایندگان وجود دارد یا نه و اینکه اگر تخلفی صورت گیرد نحوه برخورد با عامل این تخلف چگونه است، صورت گرفته است و از تمام ظرفیت های قانون اساسی برای نظارت نیز استفاده شده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به این که در این طرح از دیدگاه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری استفاده شده است اظهار داشت: از توصیه‌هایی که این دو مقام  در رابطه با نظارت داشته اند و همچنین از آموزه های دینی برای کارآمد سازی مجلس و مبارزه با مفاسد اقتصادی استفاده شده است، بخصوص در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی مجموعه ای فراهم شده است که در راستای کارآمدسازی مجلس و ارتقای سطح نظارت در مجلس است.

وی تصریح کرد: ارتقای سطح نظارت و استفاده بهتر از مجلس و نمایندگان باعث می شود از کمبودها در مورد خلأهای نظارتی در دستگاههای دیگر جلوگیری شود.

فدایی در رابطه با مخالف برخی از نمایندگان در مورد این طرح گفت: در روزهای نخست که پیش نویس این طرح در اختیار همه قرار نگرفته بود مخالفت هایی وجود داشت اما قطعا این مخالفان پس از مطالعه این طرح مخالفتی نخواهند داشت به این دلیل که در بخش اول این طرح در شأن نمایندگان و مجلس سازوکارهی خوبی پیش بینی شده است که ایفای وظایف نمایندگی است و بعید است که در این رابطه مخالفتی شود.

وی افزود: بخش اول این طرح درباره بازدارندگی از ورود به لغزش‌هاست که قطعا هیچ انسانی مخالفتی با آن نخواهد داشت و قابل پذیرش  در عرف بین‌المللی نیز است. البته ممکن است تعداد کسانی که  روحیه نظارت‌پذیری نداشته باشند و در فضای غیرنظارتی بخواهند با برخی رفتارهای هنجارشکنی، فضا را بر هم بزنند؛ به تعداد انگشتان دست هم نرسد به همین علت توجهی به کیفیت این طرح ندارند و با فرافکنی سعی می کنند فضای نامطلوبی به وجود بیاورند.

فدایی راه حل برون رفت از این مشکل را اطلاع رسانی صحیح دانست و گفت: با اطلاع رسانی صحیح و درست رسانه‌ها است که می‌توان این فضا را بازسازی کرد و اگر فردی با این طرح مخالفتی دارد بهتر است در یک فضای منطقی به بحث و بررسی بپردازد.

  • کد خبر : 28047
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار