خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/02 - 18:04
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بنایی:

استان قم در مسیر توسعه قرار گرفته است

**استان قم با مشکلاتی در زمینه بیکاری و کم آبی مواجه است اما به گفته بنایی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی از هیچ‌گونه مساعدت و پیگیری در ارتباط با مسائل مطرح شده دریغ نمی‌کنند. وی اعتیاد را مشکل دیگر استان قم عنوان می‌کند و به روزنامه «19 دی» قم می گوید: تمام خانواده‌ها نگران آینده‌ جوان‌های خود بوده و خواستار مبارزه‌‌ صحیح و همه‌جانبه با معضل مواد‌مخدر هستند.

همانطور که میدانید بخش صنعت قم دارای مشکلاتی است. در مجلس برای رفع این مشکلات آیا برنامه خاصی اندیشیده شده است؟

ما در مجلس شورای اسلامی از هیچ‌گونه مساعدت و پیگیری در ارتباط با مسائل مطرح شده دریغ نمی‌کنیم و به دنبال رفع مشکلات بخش صنعت قم هستیم، چون بخشی از بیکاری در قم با حمایت از بخش صنعت انجام می‌شود. به عقیده من باید در بخش‌های مختلف استان از جمله توسعه صنعت گردشگری، حمل و نقل و به خصوص ساخت فرودگاه قم سرمایه‌گذاری شود و احداث فرودگاه به دلیل بالا بودن تقاضای پرواز در قم یکی از ظرفیت‌های استثنایی در جذب سرمایه‌گذار است و اگر این کار انجام شود پرواز‌های خارجی آن بیش از پروازهای داخلی خواهد بود البته فعالیتهایی در این زمینه صورت گرفته و ان شاءالله روز به روز بهتر می‌شود.

 برای توسعه و پیشرفت استان قم چه بایدکرد؟

امروز شهر قم به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شده است، این روند باید تقویت شود و این مسیر توسعه و پیشرفت نیز باید به مردم شهر قم القا شود، اراده‌ها جذب و یک نقطه امید برای همشهریان تلقی شود.

خوشبختانه در حال حاضر قم در یک مسیر توسعه و جهش بزرگ قرار گرفته است و باید از این فرصت پیش آمده استفاده کرد. بنابراین در مراحله اول قم نیازمند تهیه یک سند چشم‌انداز در زمینه عمران و آبادی شهری است، چون سند چشم‌انداز عمران و آبادانی قم به عنوان یک سند بالا دستی می‌تواند به توسعه، عمران و آبادانی اصولی شهر قم کمک کند.  این سند باید دارای الزاماتی برای دستگاه‌های مختلف شهری باشد تا معماری و ساخت و ساز شهری با همکاری شورای شهر و شهرداری بر اساس آن انجام گیرد، به این شکل وقتی ضوابط از شرایط کارشناسی برخوردار و قابل دفاع باشد می‌توان از آن پیروی کرد. استفاده از ظرفیت بومی را در بحث رسیدن به یک آرمان شهر باید مورد توجه قرار گیرد و باید در بحث معماری و شهرسازی و زیبا شناختی شهر از نیروهای بومی استان استفاده کنیم و به آنها بها و ارزش دهیم و از جوانان متعهد و کارآمد در این خصوص بهره ببریم.

 آیا با هدفمندسازی یارانهها مردم در تأمین آب مشکلی نخواهند داشت؟

 نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه از آب وظیفه همه مردم و مسئولان استان است چون همانطور که می‌دانید این امر دغدغه خاطر مدیران آب استان را به همراه داشته است به همین سبب تدابیری اندیشیده شده است. البته مردم باید باور کنند بحث خشکسالی و کم آبی در قم جدی است و باید در استفاده از این مایع حیاتی دقت لازم را داشته باشند. باتوجه به این که شهر قم از نظر آب در مضیقه است باید دولت، مردم و رسانه‌ها مخصوصاً صدا و سیما و همه مسئولان تلاش کنند تا فرهنگ استفاده صحیح از آب در شهر نهادینه و حتی الامکان صرفه جویی انجام شود. با تدابیری که اندیشیده شده است، در صورتی که مردم در استفاده صحیح از آب و صرفه جویی در مصرف آن، دقت لازم را داشته باشند، مشکل خاصی مردم نخواهند داشت.

 به عقیده جنابعالی برای دستیابی به یک اشتغال پایدار که نیازهای حداقلی مردم را تأمین‌‌کند چه باید کرد؟

ما در این زمینه نیازمند برنامه جامع و علمی هستیم. حل معضل بیکاری با نگاه کارشناسی میسر است و در نظرگرفتن ملاحظات سیاسی در این موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند،  چون نرخ بالای بیکاری یکی از معضلات اساسی اقتصادی- اجتماعی کشوراست و به طور قطع از نظر منابع و موقعیت‌کشور، شرایط لازم برای ایجاد فرصت‌های شغلی وجود دارد. متأسفانه واردات بی‌رویه از جمله دلایل نابودی فرصت‌های شغلی داخل کشور است، چون واردات محصولات صنعتی و حتی زراعی و باغی به کشور به شدت گسترش یافته است که این موضوع زنگ خطری برای افزایش نرخ بیکاری کشور است.

 شما قبلاً به مشاغل خانگی هم برای کاهش بیکاری اشاره کرده بودید.

بله، باید توانمندسازی مشاغل خانگی موجود را در اولویت قرار دهیم و باید از ظرفیت قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در راستای توانمندسازی مشاغل خانگی موجود بهره‌مند شویم زیرا مشاغل خانگی سبب ایجاد اشتغال پایدار با هزینه ارزان و افزایش قدرت صادراتی کشور می‌شود. همچنین سبب توسعه و گسترش احساس خودباوری در جامعه به ویژه برای نسل جوان بوده تا با کاهش وقت‌گذرانی‌های بیهوده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش یابد وافزایش شادابی و نشاط در جامعه را به دنبال دارد. هم اکنون بسیاری از مشاغل خانگی به ویژه قالی‌بافی در قم وجود دارد که می‌توانیم از ظرفیت این قانون ارزشمند در راستای تقویت این مشاغل بهره‌مند شویم.

 دیگر مشکلی که مردم قم را تهدید میکند چیست؟

‌تمام خانواده‌ها نگران آینده‌ جوان‌های خود بوده و خواستار مبارزه‌‌ صحیح و همه‌جانبه با معضل مواد مخدر هستند زیرا معضل اعتیاد را در استان نگران‌کننده است. بهترین راه پیشگیری اطلاع‌رسانی صحیح است بنابراین برگزاری کلاس‌های پیشگیری در سطوح مختلف به‌ویژه برای دانش‌آموزان، سطح آگاهی آنان را بالا می‌برد و مثمر‌ثمر خواهدبود. همچنین امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان استان اعتبار مورد نیاز به این سازمان اختصاص یابد تا به نحو شایسته به امر مبارزه با مواد مخدر پرداخته شود.

  • کد خبر : 36241
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار