خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/03 - 14:10
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسن ملک‌محمدی مطرح کرد:

استان سمنان؛ بستری مناسب برای رفاه جوانان

**جوانان استان سمنان مانند دیگر جوانان کشورمان، قبل از هر چیز نیازمند شغل مناسب هستند. اگر اشتغالزایی در این استان صورت بگیرد، زمینه برای رفع سایر نیازهای جوانان از جمله ازدواج و اوقات فراغت نیز فراهم خواهد شد.

بیش از دویست هزار نفر از جمعیت استان سمنان را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و در این استان نیز مانند دیگر استانهای کشورمان اجرای برنامه‌های متناسب با نیاز جوانان برعهده سازمان ملی جوانان است. سازمان ملی جوانان در استان سمنان توانسته برنامه‌های متعددی را در این استان اجرا کند؛ اما آیا این سازمان یا دیگر نهادهای دولتی و غیر دولتی توانسته‌اند گام مؤثری در ساماندهی به امور جوانان و پاسخگویی به نیاز آنها بردارند؟

اقدامات زیربنایی

 از خرداد ماه سال 87 بانک اطلاعات جوانان استان سمنان توسط سازمان ملی جوانان در این استان راه‌اندازی شد. برگزاری نمایشگاه و جشنواره اوقات فراغت، راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان ملی جوانان در استان سمنان برگزار کرده و می‌کند. اگرچه سازمان ملی جوانان سعی دارد با برنامه‌هایی در راستای ایجاد بانک اطلاعات جوانان، غنی‌سازی اوقات فراغت، تسهیل ازدواج جوانان، توجه به سلامت وتوسعه مشارکت جوانان را به اجرا بگذارد اما به گفته مسئولان امر و به‌خصوص نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی چندان که باید موفق نبوده است.

"حسن ملک‌محمدی" نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره نیازهای جوانان سمنانی در گفتگو با هفته نامه کویر گفت: جوانان استان سمنان نیز مانند دیگر جوانان کشورمان، قبل از هر چیز نیازمند شغل مناسب هستند. اگر اشتغالزایی در این استان صورت بگیرد، زمینه برای رفع سایر نیازهای جوانان از جمله ازدواج و اوقات فراغت نیز فراهم خواهد شد.

این نماینده مجلس ضمن تأکید بر نقش جوانان در آینده کشور و ارزش‌ آنان به عنوان نیروهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، آسیب‌شناسی مشکلات جوانان را یک ضرورت برشمرد و گفت: جوانان ایرانی باید با هویت دینی، ملی و فرهنگی خود آشنا شوند و زمینه برای بروز و رشد استعدادها و توانایی آنها فراهم شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که برگزاری نمایشگاه اوقات فراغت، جشنواره‌ها و برنامه‌هایی مانند تقدیر از زوج‌های جوان و کارمندان جوان دستگاه های دولتی و انواع تقدیرها و تشکرها، در جای خود مفید و ارزشمند هستند اما جوانان نیاز به برنامه‌های زیرساختی برای حل مشکلاتشان دارند.

به گفته این نماینده مجلس، سازمان ملی جوانان تا امروز بیشتر فعالیت خود را به برگزاری چنین برنامه‌هایی اختصاص داده و لازم است این سازمان دست به ابتکارات تازه بزند.

نماینده مردم دامغان در مجلس درباره اقدامات سازمان ملی جوانان گفت: این سازمان با وظایف و اهداف مشخصی تأسیس شده اما متأسفانه تا امروز نتوانسته کار خیلی مفیدی را برای جوانان انجام دهد. برگزاری جشنواره و همایش برای جوانان کافی نیست. بودجه سازمان ملی جوانان نسبت به سال 84 تقریباً سه برابر شده و عجیب است این سازمان با بودجه‌ای که در اختیار دارد و با حمایتی که از آن صورت می‌گیرد، چطور نتوانسته کار ملموسی برای جوانان انجام دهد. اقدامات این سازمان برای جوانان باید در جامعه دیده شود.

ملک‌محمدی درباره اختصاص یک هزار میلیارد تومان به سازمان ملی جوانان برای ازدواج آسان و تهیه مسکن جوانان، گفت: متأسفانه به دنبال مشکلاتی که جوانان برای اشتغال دارند، ازدواج و تهیه مسکن نیز به یکی از مشکلات بزرگ جوانان کشور بدل شده است. سازمان ملی جوانان بودجه قابل توجهی برای ساماندهی به این دو معضل جوانان دریافت کرده و باید بتواند این امر را به شکلی شایسته به نتیجه برساند.

به اعتقاد این نماینده، عموم مشکلات جوانان از جمله تأخیر در ازدواج، نداشتن مسکن و حتی در مواردی کاهش سطح تحصیلات جوانان ایرانی ناشی از مسئله بیکاری است و اگر سازمان ملی جوانان بخواهد در این باره اقدامی مؤثر داشته باشد باید به واسطه اختیارات و به کمک نهادها و سازمان‌های دیگر درباره اشتغال جوانان کاری بکند.

ملک‌محمدی درباره همکاری نهادها و سازمانهای مختلف در حل مشکلات جوانان گفت: مشکلاتی مانند بیکاری و تأخیر ازدواج جوانان نیاز به بسیج همگانی دارد و همه نهادها و سازمانهای مرتبط باید در این زمینه با سازمان ملی جوانان همراه و همگام شوند.

حل معضل بزرگ جوانان

جوانان استان سمنان نیز مانند جوانان بسیاری دیگر از استان های کشور بیش از هر چیز نیاز به شغل مناسب دارند. این نکته‌ای است که حسن ملک محمدی نیز بر آن تأکید کرده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صنایع و معادن این استان گفت: علی‌رغم شرایط مطلوب در استان سمنان به‌خصوص در بخش صنعت و معدن، بیکاری مشکل اصلی جوانان است، به‌خصوص جوانان دامغان بیش از دیگر شهرستانها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته ملک‌محمدی، 17 هزار فرصت شغلی باید تا پایان سال جاری در استان سمنان  ایجاد شود. او درباره راهکار ایجاد اشتغال در سمنان گفت: باید موانع و مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاران در دامغان برای ایجاد اشتغال رفع شود. نرخ بیکاری در شهرستان دامغان هیچ توجیهی ندارد و مسئولان باید برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در دامغان تلاش کنند.

این نماینده مجلس با اظهار تأسف از وجود مشکل بیکاری در استانی مانند سمنان گفت: سمنان معادن زیادی دارد. تعداد معادن و تنوع آنها، باعث شده این استان به عنوان قطب معادن کشور شناخته شود، بنابراین در این استان زمینه برای اشتغالزایی فراهم است و اگر مسئولان اجرایی به درستی امکانات موجود در این استان را مدیریت کنند، حداقل جوانان استان سمنان کمتر با مشکل اشتغال روبه‌رو خواهند بود.

به گفته این نماینده در سال گذشته 186 واحد تولیدی و صنعتی در استان سمنان به بهره‌برداری رسید. این واحدها در زمینه‌های مختلف صنعتی از جمله لاستیک و پلاستیک، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، محصولات کانی غیرفلزی و... در نقاط مختلف استان سمنان ایجاد شده است، همچنین دولت و وزارت صنایع و معادن تسهیلات مناسبی را نیز به صنایع معدنی این استان اعطا کرده و تفاهم‌نامه توسعه معدنی این استان هم به امضای وزارت صنایع و استانداری این استان رسیده، بنابراین باید از همه این امکانات به نفع جوانان سمنانی بهره‌برداری شود.

به گفته ملک‌محمدی یکی دیگر از اتفاقات خوب در سمنان افتتاح کارخانه صنایع چاپ و بسته‌بندی در دامغان بود که نیمه اردیبهشت انجام شد. کارخانه صنایع چاپ و بسته‌بندی صدرای دامغان با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال به صورت تسهیلات از بانک ملی ایران و یک میلیارد ریال آورده سرمایه‌گذار به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه در هر ساعت دو هزار کارتن در اندازه‌‌های مختلف تولید می‌کند و سبب اشتغالزایی شده است.

همچنین نماینده مردم دامغان معتقد است که استان سمنان علاوه بر بخش معادن در بخش صنایع نیز این امکان بالقوه را دارد که به یکی از استانهای موفق کشور بدل شود. استانداری سمنان امکانات و بسترسازی‌های لازم در جهت ایجاد خط تولید یکی از محصولات ایران‌خودرو در این استان، از قبیل زمین، آب، برق و گاز و سایر زیرساختها را در اختیار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن برشمردن همه امکانات بالقوه‌ای که در استان سمنان وجود دارد به مصوبات دولت در این استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته، دولت در دور دوم سفرهای استانی در سمنان مصوباتی داشته که اجرایی شدن بسیاری از آنها می‌تواند برای جوانان این استان مفید باشد. به عنوان نمونه تصویب طرح‌هایی در زمنیه صنعت و معدن، تولید مسکن، توسعه کشاورزی، اختصاص بودجه برای توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری، تخصیص اعتباراتی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، قرآنی و دینی، تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، توسعه و ارتقای مراکز آموزش و آموزش عالی، تکمیل پروژه‌های ورزشی هر کدام می‌توانند برای جوانان این استان مفید باشند.

این نماینده مجلس امیدوار است مسئولان اجرایی این استان و نیز سازمان ملی جوانان در استان سمنان بتوانند از همه این امکانات بالقوه و بالفعلی که در این استان وجود دارد برای رشد و پرورش جوانان سمنانی و حفاظت آنها از آسیب‌های اجتماعی بهره بگیرند.

  • کد خبر : 23137
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار