خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/04 - 15:56
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از کاظم جلالی

استانی شدن انتخابات و روی زمین نماندن قانونگذاری

**نماینده مردم شاهرود در یادداشتی به بررسی محاسن و معایب استانی شدن انتخابات پرداخته است.

" کاظم جلالی" در این یادداشت که که هفته نامه کویر آن را منتشر کرد نوشته است: آنچه به عنوان یک طرح هم‌اینک در دست بررسی است، نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس استان است که هنوز در قالب یک طرح بوده و به شکل قانونی در نیامده است.

اصلی‌ترین شالوده این طرح آن است که حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس از شهرستان به استان ارتقا یابد. شاید سؤال شود که طراحان این طرح به دنبال چه هدفی روانند؟

در پاسخ باید گفت که اصلی‌ترین وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر قانون اساسی «قانونگذاری» و «نظارت بر حسن اجرای قانون» است. اما از آنجا که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه شدیداً به امور جزئی و اجرایی به شکل قهری درگیر می‌شوند، بنابراین از کار اصلی بازمی‌مانند و نتیجه این بازماندن تدوین قوانین است که مرتباً باید اصلاح شوند. بنابراین یک وقت از مجلس شورای اسلامی به «اصلاح»، «القاء»، «تفسیر»، «الحاق» و... می‌گذرد و بسیاری از قوانین روی هم تلنبار می‌شوند یا بسیاری از قوانین که نیاز به بازنگری دارند همچنان بلاتکلیف می‌مانند و...

در نتیجه اصلی‌ترین وظیفه نمایندگان که دیگر هیچ متولی ندارد یعنی قانونگذاری بر زمین می‌ماند و سایر امور اجرایی که متولیانی در قوه مجریه دارد توسط نمایندگان پیگیری می‌شود و نمایندگان در پیچ و خم امور اجرایی حوزه انتخابیه درگیرند. در چنین شرایطی نمایندگان درخصوص بسیاری از طرح‌ها و لوایح فرصت مطالعه و دقت نظر کارشناسی ندارند و در نتیجه قوانین دارای ایرادات بسیار به تصویب می‌رسند و...

در چنین شرایطی طراحان این طرح فکر می‌کنند اگر نمایندگان به شکل استانی انتخاب شوند تراز نمایندگی در افکار عمومی ارتقا یافته و نمایندگان به کارهای اصلی خود بیشتر خواهد پرداخت. حال طرحی که اینک در مجلس است حوزه‌های انتخابیه را به اصلی و فرعی تقسیم کرده است. کاندیدا درحوزه شهرستانی خود(فرعی) باید نصابی از آراء را بیاورد و(فعلاً 15 را در نظر گرفته‌اند) بعد در حوزه اصلی که استان باشد فردی که حداقل 15شهرستان را بیاورد و در استان نیز اکثریت آراء را داشته باشد، انتخاب خواهد شد.

  • کد خبر : 36447
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار