خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/04 - 16:25
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از محمد امین فرج زاده

ارزش وقت انسان‌‎ها و ضرورت اتخاذ سیاستی کارآمد در حوزه حمل و نقل

**نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، بندرخمیر و حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی خواستار اتخاذ سیاست های کارآمد درحوزه سیستم حمل و نقل میان شهری شد.

 محمد امین فرج زاده در این یادداشت که صبح ساحل آن را منتشر کرد نوشته است:از آن جا که هر از گاهی در کشور شاهد بروز حادثه‌ای هوایی هستیم و این سوانح عمدتاً در مسیرهای هوایی با طول مسافت بالا رخ می‌دهد، این نگرانی در میان مردم پدید آمده که این وضعیت تا چه زمانی ادامه می‌یابد و اساساً کشور با این سوانح که منجر به کشته وزخمی شدن انبوهی از مردم می‌شود، چه برنامه‌ای دارد و می‌خواهد چه سیاست‌هایی را در حوزه ترابری هوایی به انجام برساند که دیگر به ناگاه و در نتیجه یک سانحه، شاهد کشته شدن مردم به این وضعیت نباشیم.

 استان هرمزگان از آن جا که دارای مسافت زیادی از مرکز کشور است، عمده تردد‌های مهم از طریق راه‌آهن و هواپیما صورت می‌گیرد و از آن جا که سفر به تهران و یا هر یک از شهرهای مهم کشور با قطار بیش از 15 تا 20 ساعت به طول می‌انجامد، مردم در موارد متعدد نیازمند به سفر با هواپیما هستند و مجبورند از این وسیله برای ترددهای فوری خود بهره ببرند.

در این میان ذکر چند نکته که در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان دغدغه جدی نمایندگان به‌خصوص نمایندگان استان‌های جنوبی کشورمان وجود دارد لازم به توضیح به نظر می‌رسد.

لازم است برای استان‌هایی که از مرکز کشور فاصله بیشتری دارند، به سرعت ساختار ریلی و حمل و نقلی بر اساس نیازهای روز کشور به روز‌رسانی شود. این به روز‌رسانی شامل لکوموتیو از یک سو و از سوی دیگر تغییر ساختار ریل هاست به گونه‌ای که بتوان لااقل سرعت 150 کیلومتر در ساعت را در مسیر ریلی تجربه کرد. ساماندهی ناوگان راهبری برای تداوم ممتد این سرعت در کل طول مسیر نیز یک نیاز اساسی در کشور به شمار می‌رود که انتظار می‌رود راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و شرایطی را به وجود آورد که به عنوان مثال یک مسافر هرمزگانی برای رسیدن به تهران کمتر از 8 ساعت در راه باشد نه اینکه بیش از 20ساعت از وقت خود را در قطار صرف کند.

 باید باور داشت که وقت انسان‌ها با ارزش است و می‌بایست در کشور برای وقت انسان‌ها ارزش قائل بود تا بتوان روند پیشرفت کشور را شتاب بخشید. راه زمینی در استان‌های جنوبی طی سال‌های اخیر رشد مناسبی را شاهد بوده است، اگر چه هنوز انتظارات بیشتری از این بخش می‌رود اما در طول سال‌های فعالیت دولت نهم و دهم گامهای بلندی برای دوبانده‌سازی راههای استان صورت گرفته که البته می‌بایست بر مبنای نیاز‌های توسعه‌ای هر چه بیشتر توسعه یابند. 

 فرودگاههای استان هرمزگان از جمله فعال‌ترین فرودگاههای کشورمان به‌شمار می‌روند به گونه‌ای که روزانه بیش از 40 پرواز به مقصد فرودگاههای استان از داخل و خارج از کشور صورت می‌گیرد و این میزان پرواز شاید در کمتر استانی در کشور مان وجود داشته باشد پس به همان میزان نیز دغدغه مردم استان نیز در این خصوص در وضعیت مهم‌تری قرار می‌گیرد و جا دارد تلاش صورت گیرد تا خدای ناکرده این سوانح مرتبط با هرمزگان و اساساً مرتبط با هیچ استانی در کشورمان رخ ندهد.

نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی همواره در هر سه زمینه فوق تأکیدات ویژه‌ای را در مجلس داشته و تلاش کرده‌اند تا به گونه توجه مدیران را به این نکات جلب کنند. در جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر راه و ترابری و به منظور بررسی دلایل سقوط هواپیمای مسیر پروازی ارومیه برگزار شد، نمایندگان هر یک از استان‌های کشورمان نظرات خود را پس از اظهارات وزیر راه در جهت اصلاح امور در این حوزه ابراز کردند و از جمله این تأکیدات به بحث اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان بود.

این اعتبار اگر چه ممکن است به دلیل تحریم‌های مزورانه غربی‌ها  علیه کشورمان در فاصله زمانی طولانی‌تری اثر خود را نشان دهد اما می‌تواند در جهت کاهش عمر ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان مؤثر بوده و زمینه را برای افزایش ایمنی در این زمینه فراهم کند.

توجه به هر 3 شاخص حوزه حمل و نقل در کشور در دستور کار جدی کمیسیون عمران مجلس قرار دارد تا هر چه سریع تر در این خصوص تصمیم قاطعی گرفته شود.

  • کد خبر : 36449
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار