خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/07/03 - 18:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عباسعلی نورا: همه برای نجات دریاچه ارومیه دلسوزی می‌کنند

اختلاف نظر نمایندگان برای نجات دریاچه ارومیه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: در این نشست طرح‌هایی درباره نجات دریاچه ارومیه مطرح شد که البته در طرح‌های ارائه شده اختلاف نظر فراوانی وجود داشت.


عباسعلی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت www.icana.ir درباره نشست امروز (یکشنبه 3مهرماه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در ابتدای نشست امروز کمیسیون "نسرین سلطان‌خواه" معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به همراه اعضای این معاونت گزارشی از عملکرد این معاونت قرائت کردند.



نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی با بیان این که 98 درصد بودجه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری صرف کارهای پژوهشی و مابقی صرف امور جاری شده است، افزود: 6 درصد بودجه تحقیقاتی دولتی کل کشور به این معاونت تخصیص داده شده است.



وی ادامه داد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نشست امروز از چگونگی عملکرد معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری سئوال‌هایی داشتند که با پاسخ‌هایی از سوی مسئولان حاضر در نشست روبرو شدند.



نورا بیان کرد: در ادامه نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات طرح اصلاح ماده ۴۸قانون مالیات بر ارزش افزوده بررسی و مقرر شد کارگروهی برای بررسی بیشتر آن تشکیل شده و نتایج اصلاح این طرح روز سه‌شنبه در کمیسیون به رأی گذاشته شود.



وی درباره سومین دستور کار نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طرح انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه از خشک‌شدن دیگر دستور کار اعضای این کمیسیون بود که این موضوع بیشتر وقت کمیسیون را به خود اختصاص داد.



این نماینده مردم در مجلس هشتم افزود: در نشست امروز کمیسیون برنامه، یودجه و محاسبات مجلس نمایندگانی از سوی دولت هم حضور داشتند که بیشتر نقش نظاره‌گر را در این نشست ایفا کردند.



همه برای نجات دریاچه ارومیه دلسوزی می‌کنند



نورا تصریح کرد: در چاره‌اندیشی و دلسوزی نمایندگان برای نجات و احیای دریارچه ارومیه هیچ شکی نیست اما در ارائه راهکارها و پیشنهادها، اختلاف‌های نظرهای فراوانی وجود دارد.



وی با بیان این که در نشست امروز بحث‌های کارشناسی فراوانی از سوی نمایندگان استان‌های مختلف کشور مطرح شد، ادامه داد: سه طرح پیشنهادی انتقال آب از رودخانه سیلوه پیرانشهر و انتقال از رودخانه ارس آذربایجان شرقی به دریاچه ارومیه و همچنین آبگیری سدهای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان مطرح شد که عکس‌العمل‌های زیادی را در بر داشت.



نورا ادامه داد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اجرایی شدن یا نشدن این پیشنهادها بحث‌های فراوانی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که با تدوین قانونی کلی مجوز برداشت یک میلیارد دلار از محل‌ جزء ث بند چهار بودجه سال جاری کل کشور را به دولت بدهند.



دولت توپ را به زمین مجلس انداخته است



وی تأکید کرد: درحالی که دولت باید برای نجات دریاچه ارومیه راهکار ارائه دهد، توپ را به زمین مجلس انداخته و خود نقش نظاره‌گر را دارد؛ باید استانداران مرتبط با بحث دریارچه ارومیه به همراه وزیر نیرو و سایر مسئولان در نشستی وضعیت چگونگی آب‌رسانی به دریاچه ارومیه را بررسی کنند.



این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم یادآور شد: اجرای سه‌طرح مطرح شده در نشست امروز کمیسیون نیاز به اصلاحیه و یا متمم بودجه دارد و در غیر این صورت هزینه برای دریاچه ارومیه خلاف قانون است.



"جعفر قادری"، "رضا عبداللهی"، "علیرضا منادی‌سفیدان"، "محمدکریم شهرزاد"، "موسی‌الرضا ثروتی" نمایندگانی بودند که در نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره طرح انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه از خشک‌شدن پیشنهاد ارائه کردند.



پیشنهادهای مطرح شده در نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه در نشست بعدی این کمیسیون به رأی گذاشته خواهد شد. 

  • کد خبر : 59300
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم